MARKETING - De eerste Trendsessie van Multicopy The Communication Company over merkactivisme is geslaagd. We kunnen niet anders zeggen. Een goede sfeer, goede presentaties, goede netwerkgesprekken.
De sessie werd als zeer positief ervaren door zowel de aanwezige klanten als de prospects. Ruim 100 klanten waren aanwezig op de landelijke netwerksessie. De zaal was goedgevuld en de sprekers hadden er duidelijk zin in. Zo ook de deelnemers, want tijdens de inloop – waar Multicopy-ondernemers en -verkopers hun klanten en prospects welkom heetten – bruiste het al van de positieve energie.
Merkactivisme
Stefan Harzevoort, strateeg bij Valtech, beet het spits af met een presentatie over zijn onderzoek naar merkactivisme. Hij is de schrijver van het PIM Trendrapport. Merkactivisme is de trend dat merken zich van hun activistische kant laten zien en een standpunt innemen. Ook de kopers willen weten wat er in het hart van een bedrijf zit, wat hun ‘purpose’ is en maken hun beslissingen voor aankoop (of juist niet) op basis van hun eigen standpunten.
“Door het innemen van een standpunt kun je wellicht wat klanten verliezen, maar als je het oprecht, vanuit het hart van je merk doet, dan win je hierbij juist heel veel sympathie en groeit de loyaliteit van je doelgroep”, aldus Stefan Harzevoort.
Hij vertelde ook waar deze trend vandaan komt en wat de drijfveren zijn. Ook liet hij zien welke merken de trend zetten, maar ook welke merken de plank volledig mis hebben geslagen (met de nodige gevolgen).
'The Aftermovie'
Refresh Gesprek
Tim Claassen, strateeg bij Havas Lemz, maakte merkactivisme vervolgens toegankelijk voor alle ondernemingen. Ook die met een klein(er) budget. Aan de hand van verschillende voorbeelden liet hij zien hoe je op drie niveaus ‘wakker’ kunt zijn. Door anders te doen, door in actie te komen of door een dubbele impact te hebben. Tot slot vertelde Annette Dales, algemeen directeur Multicopy The Communication Company, hoe Multicopy daarbij kan helpen. Zo bieden zij klanten de mogelijkheid voor een Refresh Gesprek om met een frisse blik naar hun bedrijf en communicatie te kijken. Doelstellingen, passie en uitstraling komen hierbij onder meer aan de orde. De verandering die dit gesprek uiteindelijk te weeg kan brengen bleek duidelijk uit de video’s die zij toonde.
Tijdens de aansluitende netwerkborrel staken de deelnemers hun enthousiasme over de sessie niet onder stoelen of banken. Dit is dan ook de reden dat de sessie een vervolg zal krijgen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.