Het aantal vacatures in ons land is al geruime tijd aan het groeien. Naar schatting van directeur Richard Leloux van het A&O Fonds Grafimediabranche schommelt het aantal vacatures rondom de 350-450. Vooral vakmensen met gedegen grafische kennis en ervaring worden veel gevraagd.
Al voor het definitieve faillissement hadden diverse werkgevers al te kennen gegeven interesse te hebben voor vakmensen. Mieke Lindhout, personeelsadviseur in Deventer hield de bedrijven in die periode op afstand, omdat in die periode nog werd gehoopt op een mogelijke doorstart. Zowel in Weert als in Deventer bleek een doorstart niet meer mogelijk. In Weert waren UWV en C3werkt! al eerder actief omdat het faillissement in Weert eerder werd uitgesproken. Ook daar is de belangstelling voor personeel groot. Plantmanager Laurens Veugelers zegt er alles aan te doen zoveel mogelijk personeel te willen begeleiden naar een nieuwe werkkring.
Lichtpuntje voor veel medewerkers in zowel regio Weerts als Deventer
Lindhout en haar collega's plaatsten zelfs een open advertentie met de tekst ‘Gezocht 400 vacatures’ (ook voor de vestiging in Weert) op banensite LinkedIn. En dat had effect tot in de wijde omtrek. Bedrijven zitten niet alleen te springen om technische vakmensen, maar ook om sales mensen en ICT-ers. Ondanks alle ellende die de werknemers van beide bedrijven thans moeten doorstaan, is het een geluk dat de vraag naar personeel op dit moment zo groot is.
Ook oud-directeur Gerald Petersen met ervaringen in zowel Weert als Deventer zet zich in voor medewerkers, waarvan hij nog vele mensen kent ut die tijd. Petersen is nu Managing Director bij Janssen/Pers Rotatiedruk. Op persoonlijke titel roept hij via zijn social media kanalen bedrijven op om personeel van de twee voormalige bedrijven een baan aan te bieden.
Het A&O Fonds Grafimediabranche houdt binnenkort een debat over de situatie in de grafische arbeidsmarkt. De vraag naar vooral technisch geschoold en ervaren personeel zal de komende jaren alleen maar toenemen. Volgens Leloux, maar ook directeur Marcal Lamain van het GOC is er grote behoefte aan nieuwe opleidingen die de basis van het grafische vak weer onder de aandacht brengen bij jongeren. De MBO scholen richten zich teveel op multimedia, radio, televisie en het web, omdat de marketing voor die beroepen nu eenmaal beter wordt gedaan, dan vakgebieden binnen de grafische branche. En dat terwijl de branche zich juist in extreem hoog tempo heeft gemoderniseerd. De online bedrijven trekken echter echter wel de nodige aandacht, omdat juist daar de beroepen een extra aantrekkelijke component blijken te hebben, ze zijn extra modern, bieden een perspectief om te groeien en staan ook in de media voortdurend in de schijnwerpers.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.