OPINIE - Jarenlang hebben ondernemers in de branche noodgedwongen moeten snijden in talloze zaken: technologie, mensen, marketing en bovenal lonen en dus in capaciteit van kennis en kunde. Is er anno 2019 een keerpunt? Praat komende donderdag in ieder geval mee!
• Leestijd ca. 4 minuten
Als dat keerpunt er al zou zijn, wordt dat nauwelijks herkend. Talloze ondernemers sudderen - niet zelden heel begrijpelijk - gewoon door in de 'veiligheidsmodus' welke tijdens de crisis is ontstaan. En dan is er ineens 'Het Grote Grafische Arbeidsmarkt Debat'. Het zou elke ondernemers wakker moeten schudden, want het draait om mensen en hun competenties. Afgelopen week bezocht de redactie de klantendag van Dienstencentrum/Stivako. Ook daar dezelfde geluiden: 'Het gaat om de mensen'. Nieuw is dat natuurlijk niet, maar een toename van de aandacht voor de arbeidsmarkt - en dus de mens - mag best wel eens.
Doe komende donderdag mee en prikkel het debat
Herkenning vaak gering
De ondernemers in de branche zijn in het afgelopen decennium in hun schulp gekropen om vooral te overleven. Velen zijn daar niet meer uitgekomen en zagen links en recht de online wereld zich ontwikkelen als een gezwel welke voor velen nog als veel erger werd ervaren dan de economische crisis. De herkenning was en is nog steeds minimaal. Natuurlijk kan lang niet elke MKB ondernemer ineens een online equivalent opzetten die een 'gelijke' zou kunnen zijn van welke online partij dan ook. Natuurlijk zijn er voldoende ondernemers die hun kansen zagen, ook als toeleverancier voor de online spelers. De redactie maakte er in het afgelopen voorjaar een speciale serie over. Ook als niet online bedrijf kan je echt wel succes boeken. Waar zit dat succes dan precies? Alex Kunst gaat het debat leiden. Printmedianieuws is er zeker bij om verslag te doen. Maar op voorhand is het de vraag wat de vraag nu werkelijk is. De aankondigingen waren vaag en vooral voorzichtig, maar de prikkel is er, dus om er vorm aan te geven is meedoen de kans om het debat mede inhoud te geven.
Presentatie nieuwe editie 'Grafimedia in Cijfers'
Geen zicht op de werkelijkheid
Alex zegt op facebook dat als je iets hebt met de grafische industrie (wat een oubollige, maar voor ouderen wel een herkenbare term), dan wil je daarbij zijn. Nou, dat willen we wel eens zien. Hoe nieuwsgierig zijn we dan naar de adviezen van onder andere topeconoom Mathijs Bouman, die een indrukwekkende lijst van publicaties en mediakanalen kan laten zien waar 'hij wat gezegd heeft'. Bij wat navraag blijkt niemand te weten wat hij komende donderdag gaat zeggen. De redactie vreest dat het 'weer' zo een algemeen 'meta verhaal' gaat worden met zo nu en dan de uitspraak 'u binnen de grafische branche herkent vast wel.....'.
Circle Media Group
Het zou toch wat zijn geweest als wat (top)mensen vanuit het dramatische einde van de Circle Media Group zouden zijn uitgenodigd om eens wat te zeggen over de arbeidsmarkt binnen de branche. Dat zou heel veel mensen hebben getrokken. Hoe het wel of niet zou moeten binnen het samenspel van productie, markten, marketing, technologie, sales en vooral strategie en visie vanuit het (te ver weg zittende) management. Maar zeer begrijpelijk dat dat niet is gebeurd. Het debat zou overspoeld worden met emoties.
Ondernemer Marco Aarnink van print.com publiceerde deze week zijn column over de wijze waarop zijn medewerkers de sleutels zijn tot het succes van zijn bedrijf. Hij heeft niets met adviseurs, inspirators en andere goeroes.
Volgend jaar Aarnink uitnodigen als keynote spreker?
Veel leren
Groot of klein, bovenstaande vragen gelden dus onverminderd voor het MKB. Vaak onmogelijk om daar een antwoord op te geven, want de middelen ontbreken meer dan eens. En dat is begrijpelijk. Maar ondernemers die geen tijd nemen om in debat te gaan, zijn op voorhand de verliezers van het debat. Uit ervaring is bekend dat de online ondernemers doorgaans weinig hebben met extern advies, maar daarentegen willen ze wel heel graag delen. Een eigenschap die de gemiddelde offline grafische ondernemer niet heeft. Het is dus maar de vraag of het antwoord op de toekomst gegeven kan worden door het Grote Grafische Arbeidsmarkt Debat in deze eerste editie, of juist door de jonge online ondernemers die kennelijk zonder al teveel moeite hun arbeidsvraagstukken makkelijk kunnen invullen.
Zo een kans?
Alex Kunst zegt dat zo een kans om er met elkaar over te praten 'niet snel opnieuw voorbij' komt. Wat een onzin, zo een initiatief moet een jaarlijkse formule worden en dan niet met 'goeroes' die van buitenaf onze branche met wat algemeenheden aanschouwen, maar met ondernemers die weten waar het over gaat, zowel online als offline. Maar dan moeten A&O grafimediafonds en GOC gewoon wel wat vroeger beginnen.
Komende donderdag zijn wij er in ieder geval bij. Doe dus ook mee en schrijf je nu nog in. Wat de redactie betreft wordt dit een jaarlijks groots gedragen event. Het initiatief is uitstekend, nu doorzetten en het 'heilige huisjes denken' snel achter ons laten. Daarom volgende week de start van 'Het Jaarlijkse Grote Grafische Arbeidsmarkt Debat'.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.