MENSEN - Dat zegt de nieuwe KVGO voorzitter, voorafgaand aan het interview. Eigenlijk wil hij ook niet op de foto, maar voor printmedianieuws leverde hij een foto aan. 'Ja, ik snap dat mensen een gezicht willen zien.'
Dick Naafs praat makkelijk en dat levert hem zonder meer een voordeel op, want hij zal in de komende jaren genoeg moeten 'optreden voor zijn eigen publiek'. Naafs (56) komt uit een ondernemersgezin uit midden Nederland en heeft voordat hij in het bedrijf van zijn vader stapte vooral internationale ervaring opgedaan in zowel de drukkerij- als uitgeverij wereld in Zwitserland en de Verenigde Staten. Met zijn brede HEAO (bedrijfs- en commerciële economie) achtergrond stapte hij uiteindelijk op 23 jarige leeftijd in het bedrijf van zijn vader, waar hij naar eigen zeggen best wel wat 'competitie' met zijn vader moest overwinnen, een veel voorkomend verschijnsel in familiebedrijven. Hij automatiseerde eigenhandig de administratie en de prepress afdeling.
'Een jaar in Zwitserland heeft mij geleerd hoe belangrijk mensen zijn'
Brede interesse
Naafs is dus niet te typeren als puur drukker of uitgever, hij heeft - gezien zijn leeftijd - ook met interesse alle ontwikkelingen op het gebied van prepress meegemaakt. Als je namen laat vallen als Hell Chromacom, Scitex, Berthold, Linotype, maar natuurlijk ook Apple en Adobe, dan zegt hij meteen: 'We moeten buiten dit interview om maar eens lekker een uurtje gaan zitten en die prachtige geschiedenis de revue laten passeren.' Want over één ding is Naafs duidelijk: 'We bevinden ons in een prachtige en vooral dynamische industrie, waarin we de afgelopen decennia op alle mogelijke gebieden gewoon heel veel hebben bereikt.'
'Industrie is toonbeeld van grote reeks innovaties in alle aspecten van de printmedia keten, fantastisch om in te werken'
Verwachtingspatronen
'Merk je iets van de verwachtingspatronen die in de branche leven nu jij samen met Miguel als het ware aan het KVGO roer staan?' Naafs: 'Ja, ik merk daar zeker iets van, maar het totale plaatje van het hele speelveld wil ik eerst volledig in kaart hebben. Net zoals Miguel word ik geconfronteerd met een hele reeks van bestaande verenigingen en daarbij behorende afkortingen, namen van mensen, maar ook van allerlei instituten en dus vooral heel veel inlees- en bezoekwerk. Ik voel dat de mensen ergens op wachten, maar wij hebben beiden tot na de zomer tijd nodig om alles goed in kaart te brengen.'
'Miguel en ik vullen elkaar perfect aan, het is heerlijk dat we beiden vanuit een blanco uitgangspunt kunnen starten'
Welke speerpunten heb je voor ogen?
'Het zou wat te vroeg zijn daar nu al op in te gaan. Ik snap dat men een richting wil weten, maar zomaar wat roepen omdat ik dat zelf denk, heeft geen zin en zou ook niet goed werken. Als voorzitter ben ik niet de baas hoor, we hebben een bestuur en een bureau, beiden met deskundige mensen. Ik sta weliswaar formeel aan het hoofd van het bestuur, maar we bouwen samen aan een nieuw KVGO. Dat is in ieder geval een zekerheid die je van mij mag noteren. We gaan waar het kan samenwerken. Ook het KVGO kan niet alles, al wilde men dat vroeger misschien wel. Nu zoeken we de samenwerking op. Zoals je zelf weet doen we ook mee aan jullie Business & Technology Update 2020.'
Heeft Berenschot je geholpen?
Lachend zegt Naafs: 'Ik weet waar je op doelt bij het noemen van Berenschot. Natuurlijk was het een kostbaar traject, maar we hebben voor die prijs wel 80% in kaart, dat we onze dienstverlening richting de leden moeten aanpassen aan de wensen die anno 2019 vooral bij de leden leven. Dat is natuurlijk een mooie volzin, maar ook het bestuur en het bureau zijn door de sessies bewuster geworden van de veranderde grafimedia wereld. Mijn streven is vooral toch een wat lossere organisatie te worden, met een informeel karakter, maar wel duidelijkheid in de zaken waar de leden op moeten kunnen rekenen. En waar mogelijk in samenwerking met zoveel mogelijk anderen.'
Hoe kijk jij tegen het versnipperde 'clubjes' landschap aan?
Wederom lacht Naafs: 'Ik heb daar wel een idee over hoor, maar we gaan eerst met iedereen praten. We willen zelf beleven wat er links en rechts allemaal leeft. Ik heb overigens niet zo heel veel met 'Vroeger deden we dat zo en dat is zo gebleven'. Alles is print, hoe groot de verschillen in alle mogelijke trajecten en ketens ook zijn. Print is de gemeenschappelijke drager en als we dat met z'n allen zien, kunnen we flink wat betekenen voor de gehele print 'community'. En wie weet kunnen we met die 'hernieuwde betekenis' ook wel eens aankloppen bij al die fraaie online printbedrijven, die nu wat op afstand staan van onze organisatie. Dat kan volgens mij wel anders.'
'Online printtbedrijven maken gewoon deel uit van de printmedia branche, dus ze horen er hoe dan ook bij'
Open vizier
Net zoals de kersverse nieuwe directeur Miguel Delcour kijkt Naafs met een open vizier naar de markt. 'Het is heerlijk dat we beiden zeer verschillende mensen zijn, maar het is nu al duidelijk dat juist die verschillen het beste in ons beiden opwekt. We zijn er voor de leden, en in het najaar zullen we de plannen die we nu uitwerken ook voluit gaan presenteren. We zetten in op het KVGO en haar rol binnen de gehele branche door een nieuwe dynamiek in te blazen, die door - hopelijk - velen als positief zal worden ervaren.' Nog even geduld dus. Maar intussen zitten Delcour en Naafs dus bepaald niet stil.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.