BRANCHE - De arbeidsmarkt is flink in beweging. De branche ziet weer lichtpuntjes, die ook terug te vinden zijn in het aantal vacatures in de branche. Toch wordt het spel van vraag en aanbod vooral decentraal gepresenteerd. printmediabanen.nl gaat met een portal functie de brug slaan tussen bedrijfsbehoeften, gespecialiseerde bemiddelaars en diverse branche gerelateerde organisaties.
• Leestijd ca. 4 minuten
Peter Luit, initiatiefnemer van printmediabanen.nl: 'Na uitgebreid onderzoek hebben we vooral een voorzichtige benadering gekozen. Het blijkt dat het spel van vraag en aanbod zodanig versnipperd is, dat de kans op één groot succes met één portal niet erg voor de hand lag. In ons vooronderzoek bij de gespecialiseerde bureaus liepen we vooral tegen een gezonde portie argwaan aan. We zijn op geen enkele wijze van plan iets van die professionele dienstverlening naar ons toe te trekken. Dat is specialistenwerk en over die kennis, kunde en vaardigheden beschikken we domweg niet. We kunnen we al die verschillende partijen faciliteren en daarmee de grote vraag naar deskundige medewerkers op alle niveaus op één breed gedragen platform aanbieden.'
Inmiddels enkele tientallen vacatures op de website na de start in maart van dit jaar
Voorzichtig
De bescheiden staart heeft puur te maken met het feit dat de vraag heel erg versnipperd wordt aangeboden. Luit: 'Natuurlijk zou het streven meteen gericht kunnen zijn op een paar honderd vacatures. Maar zo werkt het niet. Naast de gespecialiseerde bureaus zijn ook de reguliere partijen als indeed.nl en monsterboard.nl actief in de branche. En daar staan al gauw een paar honderd vacatures. Bedrijven plaatsen hun vacatures ook op eigen websites en maken gebruik van hun social media kanalen. Dus de online mogelijkheden zijn ongelimiteerd.'
Luit: 'We willen vooral veel leren van de zogenaamde 'platform economie'
Waarom dan toch printmediabanen.nl?
Luit: 'Wij zien het vooral als service naar ons partners en abonnees. We verkeren nog steeds in de fase dat we alles zonder opbrengsten zelf financieren. We willen eerst zien hoe onze partners an abonnees naar ons nieuwe initiatief kijken. Tot nu toe zijn de reacties positief en met zo een kleine 40 vacatures hebben we in de afgelopen twee maanden een bescheiden start gemaakt. Je start immers met 0 vacatures en ook het systeem is in het begin nog zeker niet vergelijkbaar met de diensten die bijvoorbeeld op indded.nl worden aangeboden. Onze oplossing verkeert nu nog in het alfa stadium, dus zeker nog niet vriendelijk genoeg om bedrijven zelf vacatures te laten plaatsen of voor kandidaten om hun CV te uploaden. Aan die functies wordt hard gewerkt, de verwachting is dat we na de zomer in beta alle benodigde functionaliteit kunnen aanbieden.'
'We vinden de naam ook passend bij zowel printmedianieuws.nl en printmediatrainingen.nl. Als uitgever willen we de portfolio binnen de branche zo gericht mogelijk inzetten en naast nieuws meer diensten aanbieden waaraan duidelijke behoefte is. Met printmediatrainingen.nl hebben we in samenwerking met VIGC vanaf het begin van dit jaar een leuke start gemaakt en het najaarsprogramma moet daarin de volgende impuls vormen.'
Businessmodel samen ontwikkelen
Om argwaan te voorkomen wordt het businessmodel in samenwerking met partners, abonnees en overige marktpartijen ontwikkeld. Luit: 'Wij willen voorkomen dat wij iets gaan bepalen voor een markt die momenteel flink in beweging is. Alleen met behulp van de deskundigheid van velen, kunnen we een model bouwen waar iedereen van kan profiteren. Natuurlijk willen we niet alleen maar de kosten dragen. De ontwikkeling van het platform kost immers de nodige uren. Dus het is voor de hand liggend dat we die kosten willen terugverdienen. Maar dan wel in een model waarin alle partijen zich kunnen vinden. Het is leuk als we met mensen bellen waarbij we vacatures zien die we best op ons platform zouden willen delen. Er is dan wel wat argwaan hoor, mensen zoeken naar het addertje onder het gras. Ik kan zeggen dat die er niet is. We nemen in alle bescheidenheid steeds weer opnieuw een weloverwogen stap(je) om al dan niet door te gaan. We gaan op niemands stoel zitten. We luisteren vooral heel goed en brengen die behoeften in kaart en zoeken dan samen naar het juiste model.'
Huidige deelnemers
Op de website staan nu al een aardige hoeveelheid vacatures van diverse relevante marktpartijen en dat aantal is groeiende. Luit: 'Het vergt vooral in het begin een wat intensievere samenwerking omdat alle software nog niet alle functies biedt. Maar dat maakt vooral de relatie sterker, iedereen werkt vol enthousiasme mee en dat genereert ook een enorme hoeveelheid kennis rondom de behoeften van de deelnemende bedrijven.'
Drukwerkdeal, Multicopy, Moderna, Kampert Nauta, KVGO, Senefelder Misset, Wihabo, Dataline, Prindustry, Reclameland en ISI Publishing Innovators behoren tot de eerste baanbrekende namen die deelnemen aan het alfa programma
Van alfa naar beta
Na de zomer zal printmediabanen.nl in beta beschikbaar komen met een grote reeks functies die ook door de grotere meer generieke bureaus wordt aangeboden. Luit: 'Bij ons zal je geen 'sollicitatie' knop vinden die slechts een mailprogramma opent, we maken het de sollicitant zo makkelijk mogelijk, maar bieden daarnaast ook alle mogelijkheden om vacatures op makkelijk wijze te plaatsen, wijzigen of te verwijderen. En we maken, indien gewenst, koppelingen met de gespecialiseerde bureaus indien de sollicitaties via hun kanaal dient te verlopen. Dat doen we trouwens ook voor bedrijven die willen dat sollicitanten hun gegevens rechtstreeks moeten uploaden in een eigen HRM omgeving.'
Meer informatie via peterluit@printmedianieuws.nl of 06-20709846
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.