BRANCHE - Utrecht wacht het hoger beroep in de JAJA kwestie in Amsterdam niet af. Dat hoeft ook niet, elke gemeente staat - tot nu toe - nog op zichzelf in deze kwestie. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten wil de zaak echter landelijk oplossen.
• Leestijd ca. 1 minuut
Uitzonderlijk is het feit dat Utrecht met haar maatregelen ook de huis-aan-huis-bladen in de JAJA sticker opneemt. Deze week heeft de gemeenteraad daarover het besluit genomen. Ook in Utrecht vormt de (veronderstelde) besparing van miljoenen kilo's bedrukt papier het hoofdargument voor de invoering van de JAJA sticker.
Geen kans op komst City Utrecht na besluit gemeenteraad
Politiek
Wederom zijn het de partijen met een 'groene' bril, zoals Partij voor de Dieren (PvdD), GroenLinks en de ChristenUnie. Deze dienden al drie jaar geleden een motie in voor de invoering van de JAJA sticker. Uiteindelijk stemden PvdD, ChristenUnie, GroenLinks, D66, PvdA, CDA, Student & Starter, DENK en SP in grote meerderheid voor de motie.
Maarten van Heuven van de Partij voor de Dieren zegt zonder enige schroom: 'De verschillende huishoudens in Utrecht moeten nu een klein stapje zetten met het plakken van een sticker, maar de winst voor het milieu is enorm.' GroenLinks in Utrecht liet via een bescheiden tweet weten dat de partij blij is met de invoering.
Weinig vrienden voor de huis-aan-huis-bladen in de Utrechtse raad: alleen VVD Utrecht, Stadsbelang Utrecht en PVV Stad Utrecht stemden voor een uitzondering voor deze vorm van informatievoorziening aan de bewoners.
Lokale ondernemers twee keerde de dupe, zowel eigen folders als reclame in huis-aan-huis-bladen bereiken het publiek niet meer
Gemeentelijke informatie
Utrecht heeft de resultaten van Amsterdam gebruikt voor het doen van een eigen onderzoek in de stad. Daaruit zou zijn gebleken dat 39% van de inwoners van de stad reclamedrukwerk ongelezen weggooit. Huis-aan-huis-bladen bevatten meestal een zogenaamde gemeentepagina, waarin relevante informatie wordt gepubliceerd over genomen besluiten, aanvragen en andere gemeente gerelateerde informatie.
Gemeente vindt eigen content belangrijk
Utrecht zegt nu dat dat soort inhoud buiten de regeling valt. Of de gemeente nu dus zelf met een huis-aan-huis verspreiding van hun publicaties, werd niet bekend gemaakt. Een woordvoerder zei slechts dat 'papieren boodschappen met feitelijk informatie' buiten de nieuwe regel valt. Dat kan dus ook informatie zijn van bijvoorbeeld nutsvoorzieningen. En dan nu maar afwachten of een folder van een energiebedrijf dan ook werkelijk geen reclame bevat.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.