BRANCHE - De cao-partijen binnen de grafimediabranche zijn gestart met het opzetten van een eenvoudiger en daardoor duidelijker functiewaarderingssysteem binnen de branche. Het huidige systeem is niet altijd even eenduidig en ook de bestaande functieprofielen zijn aan vernieuwing toe.
• Leestijd ca. 2 minuten
Functies die inmiddels teveel op elkaar lijken, worden samengevoegd. Daardoor komen tientallen functies als zodanig te vervallen. Maar door de ontwikkelingen in zowel technologie als markt, zullen ook nieuwe functies verschijnen. Het functiewaarderingssysteem ORBA is ontwikkeld door AWVN (Algemene Werkgeversvereniging Nederland) en is een algemeen geaccepteerd systeem binnen diverse branches, waaronder Kartoflex, kunststof en rubber, verffabrikanten en de bouw- en infrabedrijven. Unilever, Heineken en Tata zijn voorbeelden van grote bedrijven die ORBA gebruiken.
Anderhalf jaar
De invoering van het systeem bij werkgevers zal naar verwachting anderhalf jaar duren. In verschillende fasen wordt het gehele 'functiehuis' opgebouwd. Het KVGO zegt dat vooral ook in samenwerking met de branche te zullen gaan doen, met begeleiding vanuit AWVN. GOC is betrokken bij het in kaart brengen van de huidige functies en de mate waarin deze in de branche voorkomen.
Fase 1
Het KVGO is inmiddels begonnen met de eerste fase, de inventarisatie. KVGO-leden ontvangen binnenkort een verzoek tot het invullen van een digitale enquête. Het is van groot belang dat de leden hieraan meewerken. Jammer is wel dat de enquête niet buiten de eigen KVGO-grenzen wordt gebruikt, want juist bij de grotere online bedrijven zijn bewegingen in functies te zien, die lang niet altijd te vinden zijn binnen meer traditionele omgevingen.
Aukje van het Nederend is vanuit het KVGO belast met het gehele traject. Voor vragen is zij bereikbaar per telefoon op: 020-5435678, of stuur een e–mail naar a.van.het.nederend@kvgo.nl
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.