EVENEMENTEN - De ruim 200 deelnemers moesten hun gedachten over hun eigen dagelijkse praktijk volledig loslaten om de presentaties met een hoog 'meta niveau' te kunnen reflecteren naar de zin van hun eigen zakelijke bestaan.
• Leestijd ca. 4 minuten
Daar waar het voorjaarsevenement BOPE (Benelux Online Print Event) doorspekt is van inhoudelijke strategie, workflows, technologie en visies voor de toekomst van de branche, biedt Het Congres de bezoeker een helikopterview ver boven het eigen maaiveld. Dat werd al meteen duidelijk met de lezing van Peter Kouwen van IBM, die treffende voorbeelden liet zien van de invloed van Internet Of Things op ons dagelijks leven in alle mogelijke situaties. Van leuke dingetjes thuis tot en met een wereldwijd netwerk van 'geconnecteerde' KONE liften in gebouwen, waarbij onderhoud en zelfs 'komende defecten' door middel van AI technologie vooraf kunnen worden voorzien en voorkomen. Een beetje jammer was het feit dat hij geen linkje maakte naar de grafische branche, waarmee hij de deelnemers weer met beide voeten op de grond had kunnen zetten, door met voorbeelden te komen van connected printsystemen, die door de leveranciers via IOT technologie worden onderhouden en gemonitord.
Speeddaten
Een leuk onderdeel in het programma wordt gevormd door de zogenaamde 'speeddate sessies'. Dagvoorzitter Francesca Vanthielen trapte af met Michell Brull, die de deelnemers van Het Congres meenam in de wereld van 3D. Op de beursvloer stond een 3D scanner, waar mensen zich konden laten scannen en kans maakten op een 3D geprint 'poppetje'. Het poppetje wordt langzaam maar zeker een beetje kinderachtig voorbeeld, maar de deelnemende mens vindt het nu eenmaal leuk. Intussen is 3D printen uitgegroeid tot een serieuze industrie, waarbij alleen het woord print nog enige schijnbare connectie heeft met de dagelijkse praktijk van onze branche. Maar voor al het overige gaan deze ontwikkelingen aan de branche voorbij. Enige kansen zijn nog weggelegd voor bedrijven die heel dicht tegen het concept- en marketingdenken aan zitten. Daar kunnen crossmediale connecties gemaakt worden tussen bijvoorbeeld, print, online, NFC (near field communication) en 3D geprinte marketingtools.
Nanotechnologie
Een congres wat begint met IOT en 3D printen roept al genoeg vragen op. De term 'nanotechnologie' in de lezing van Koen Vieghe van Landa voegde daar nog een flink academisch gehalte aan toe. De werking van nanotechnologie in print prikkelde echter wel de interesse van velen. De Landa installaties beginnen langzaam maar zeker op gang te komen, maar zeker is wel dat de afzetmarkt in de Benelux ten gevolge van de flinke investeringen relatief gering zullen zijn. In ons land zouden niet meer dan 4-5 bedrijven in aanmerking kunnen komen voor de Landa oplossingen. Ondernemers die zich als het ware op het hoge meta niveau van de eerste drie onderdelen van dit congres kunnen bewegen, maken kans in dit speelveld. Binnenkort meer over Landa in onze serie 'Top 5 high-end printerfabrikanten'.
Marketing van verpakkingen
Zweven op de gedachten van wat brandowners, marketeers en ontwerpers bedenken om verpakkingen aantrekkelijk te maken voor de consument, teneinde de koopimpulsen te stimuleren, was eveneens een visie op hoog niveau. Olga Munroe van 'The Retail Institute' (onderdeel van de Leeds Beckett University) gaf het 'college'. Interessant, maar voor de meeste uitvoerende bedrijven een nauwelijks te beïnvloeden arena aan mogelijkheden. Ook hier alleen kansen voor bedrijven die vanuit de marktbehoeften vertalingen kunnen maken naar aansluitende technologie, met een breed scala aan toepassingsmogelijkheden. Alleen druk- en printbedrijven die heel dicht bij de brandowners zitten, maken kans een rol te spelen in dit speelveld.
Het Congres liet op gewaagde wijze zien op welke gebieden bedrijven kennis en aansluiting kunnen vergroten bij ontwikkelingen die nu nog veraf verwijderd staan van hun dagelijkse praktijk
Near Field Communication
In de tweede speeddate zei Diane Deneyer 'drukwerkmakelaar' te zijn, maar die term kreeg in het gesprek wel een heel andere dimensie. Met de slogan 'Tag & Connect' doelde ze op haar bemiddelingsrol in het toepassen van NFC technologie in diverse consumenten- en zakelijke toepassingen rondom met name verpakkingen. Het bedrijf heeft in twee jaar tijd - onder begeleiding van VIGC - een flinke groei doorgemaakt. Op het gebied van 'smartprinting' is zij in staat vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Een hypermoderne versie van het oude beroep 'drukwerkmakelaar'.
Logistieke innovatie
Heel wat dichter bij de dagelijkse praktijk van vooral online bedrijven lag het verhaal van Paul Adriaans van RPI Europe. Hij noemde het van oorsprong Amerikaans bedrijf met in Nederland een vestiging in Eindhoven, een 'procesbedrijf'. Buitengewoon interessant was zijn visie op de logistieke processen van gepersonaliseerde printuitingen. Dat was smullen voor vooral online spelers, die dagelijks naast de inmiddels 'gewone' personalisatie technologie vooral uitdagingen zien in het synchroniseren van productiestapjes, verpakken en verschepen van hun producten. Binnenkort bij printmedianieuws een serie over logistieke processen bij online- en dm bedrijven.
Geld en innovatie
Tot slot natuurlijk de vraag hoe al die fraaie innovaties betaald kunnen worden. In de laatste speeddate maakten Maureen Coeck en Bart Wijns van EY (Ernst & Young) duidelijk hoe in België de structuren van subsidiemogelijkheden in elkaar zitten. Vaak te complex voor individuele ondernemers, waardoor EY voor die ondernemingen alle administratieve ballast kan overnamen. Van aanvraag via uitvoering tot en met eindrapportage.
Uurtje lachen
Zo een dag sluit je alvorens te gaan netwerken, natuurlijk af met een uurtje lachen. Even ontspannen, om alles te laten bezinken. Dat lukte zonder je een moment te vervelen met de bekende Belgisch komiek, illusionist en mentalist Gili. Je viel van de ene in de andere verbazing, domweg teveel om hier ook maar een deeltje van dat gevoel over te brengen. Daar moest je gewoon zelf bij zijn. VIGC directeur Jos Steuteling was 'slachtoffer' van één de acts van Gili. Snuif even de sfeer op......
Tijdens de middag konden de deelnemers meedoen aan de 'loterij' voor de laatste ticket voor de VIGC studiereis in november, aangeboden door print.com. Bijna de helft deed mee door haar of zijn gegevens achter te laten op de print.com 'vliegtickets'. De winnares zei maar al te graag mee te willen met de studiereis naar Zweden.
In de fraaie Lamot lokatie was het vervolgens tijd voor de netwerkborrel, de vele standjes en het 'walking diner' op de beursvloer. Jos Steutelings en zijn VIGC team hebben ook dit jaar wederom een prestatie van niveau neergezet.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.