EVENEMENT - Rowdy van den Nieuwenhuizen, Marketing Manager van Easyfairs, is in Gorinchem al flink op stoom richting Sign & Print Festival op 11 & 12 maart volgend jaar. Op basis van wensen van zowel standhouders als bezoekers van de dit jaar gehouden beurs Sign & Print Expo. is voor in het tussenjaar een creatief en interactief festival ontwikkeld.
• Leestijd ca. 3 minuten
Van den Nieuwenhuizen: “We kwamen tot de conclusie dat een jaarlijkse Sign & Print Expo formule op dit moment niet zou passen in een Benelux gericht beurzenaanbod binnen de sign- en grafimediabranche. Besloten werd een tweejaarlijkse formule te hanteren, maar voor het 'tussenjaar' iets anders te doen.” Van den Nieuwenhuizen zegt dat het festival idee vanuit de basis al onderscheidend is ten opzichte van hetgeen momenteel in de 'events markt' wordt aangeboden, met hierbij een perfecte balans tussen de vier 'areas': design, duurzaamheid, materialen en technologieën.
Hyperactief zusje
Van den Nieuwenhuizen wil nog meer nadruk leggen op de samenwerking tussen alle disciplines in de keten. “We merkten al dat de combinatie creatie/productie het tijdens de Expo heel goed deed. De creatieve doelgroep is wat ons betreft dan ook de focus naast de bestaande grafische doelgroep, die we beiden uiteraard in een juiste balans zullen bedienen tijdens het festival.”
De'sign
De vier 'areas' zullen elk hun eigen programma krijgen, maar het samenspel in het festival zal duidelijk zijn. “Ik noem bijvoorbeeld muziek. Op welke wijze heeft muziek (onderdeel van een crossmediale beleving) invloed op design en productie? Hoe kan de grafische branche met hypermoderne printtechnieken inspelen op de sfeer van bijvoorbeeld muziekevents, in combinatie met progressieve ontwerptechnieken? Dit soort cases laten wij bijvoorbeeld zien op het festival. Wat perfect aangevuld wordt met de workshops op het gebied van digitale design toolkits.”
Duurzaamheid
Een uiterst actueel thema is duurzaamheid. “Nog nooit eerder is de samenwerking binnen de gehele keten zo belangrijk geweest als in de huidige tijd. Verpakkingen, labels, substraten, inkten en toners liggen allemaal onder het vergrootglas, daar waar het gaat om duurzaamheid en circulariteit. Vandaar dat we ook naast de 'area' duurzaamheid aandacht schenken aan materialen, de basis waarmee het gehele proces begint.”
Materialen
De digitale trans-formatie is overal volop gaande. Binnen alle moderne printtechnieken is het aantal te beprinten materialen alleen maar groeiende. Dit biedt nieuwe creatieve mogelijkheden. Marketing komt met deze vormen van print in een geheel ander daglicht te staan. 'Het Sign&Print Festival zal op dat gebied de nodige inspiratie tonen in de vorm van talloze voorbeelden vanuit zowel start-ups als van bestaande leveranciers en ontwikkelaars.'
Technologieën
'Het Live Theater' was tijdens de Expo een groot succes. “Deze interactieve vorm komt tijdens het festival uiteraard terug', zegt Van den Nieuwenhuizen vol enthousiasme. Met een hele reeks kennissessies zorgen we voor gedegen kennisoverdracht binnen meerdere areas. Voorbeelden zijn technologieën rondom: personaliseren, online CRM-omgevingen, de laatste inkjet technieken, workflows en nog veel meer.”
Exposanten verbinden zich duidelijk zichtbaar met één of meer van de areas van het festival
Verrassingen
Volgens Van Nieuwenhuizen zullen de bezoekers aan het festival zich in een voortdurende flow vermaken en verbazen. “Denk daarbij bijvoorbeeld aan Annemarie Kleve. Zij is gespecialiseerd in het vakgebied 'zintuigmarketing'. Hoe werkt print in relatie tot zien, proeven, ruiken, horen en voelen? Diverse exposanten zullen in dit spetterende onderdeel van het tweedaagse programma participeren met talloze voorbeelden.”
Exposanten
“We hebben ruimte voor zo een 80 exposanten, met een maximale standgrootte van 48 vierkante meter. We bieden nadrukkelijk ook kleine innovatieve start-ups de mogelijkheid deel te nemen aan het festival met een zeer betaalbare stand. Hier hebben we bewust voor gekozen om het 'knusse' festivalkarakter te versterken. Bij de Expo hadden we stands van soms wel 200 vierkante meter, dat is voor zo een concept prima, maar bij een festival moet je ook daarin aanpassingen doorvoeren, die we overigens in goed overleg met de exposanten hebben doorgevoerd. De exposanten worden als het ware voorzien van een label gelijk aan de vier gekozen areas. De interactie vanuit de exposanten met de bezoekers wordt ook voorzien van een programma, waarbij exposanten zich kunnen inschrijven voor het geven van demo's, die allemaal worden aangekondigd. We zorgen als het ware voor traffic naar de exposanten, die daarin met ons willen meedenken.”
De bezoeker wordt beter voorbereid op het bezoek door de nieuwe website, met per exposant een eigen subpagina
Grafische trends van 2020
Het kleurgebruik van de 4 areas is niet als bij toeval gekozen. De vier kleuren zijn het gevolg van onderzoek naar effectief kleurgebruik in marketing, communicatie en de meest effectieve creatief/grafische technieken. De visual van het festival speelt niet alleen in op kleurgebruik, maar speelt met uiteenlopende verlopen en herkenbare grafische elementen in op de grafische trends van 2020.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.