EVENEMENT - De klinkende namen van de deelnemende ondernemers aan de vernieuwde Business & Technology talks, trok op donderdagmiddag 21 november ruim 100 vakgenoten naar het VNO-NCW pand in Den Haag. De ondernemers schetsten in twee uur tijd de actuele ontwikkelingen en verwachtingen voor 2020 in de printindustrie. Vanuit hun totaal verschillende perspectieven was er één component identiek: focus!
Focus in achtvoud
Hoewel focus een typisch voorbeeld lijkt van een zogenaamde ‘open deur’, is het weloverwogen factor in de businessmodellen van de ondernemers. Focus betekent je specifiek richten op verkoop via resellers voor René de Heij (Probo), of juist precies het tegenovergestelde voor Wouter Haan (Simian). Het is een duidelijke keuze voor offline opereren, zoals Erwin Koerts (Aeroprint) dat doet, of juist het aangaan van een online verkoopmodel, in dit geval door Leon van Nunen (Control Media). Samen met Haico Meijerink (Drukwerkdeal), Ramon van Wingerden (Prindustry), Hans Scheffer (Helloprint) en Annette Dales (Multicopy) deelden deze directeuren hun standpunten over businessmodellen en technologie.
In een talkshowopzet met drie rondes leidde Peter Luit de Business & Tehnology talks voor het grafische publiek. Het kennisevent is een initiatief van Printmedianieuws/Blokboek.com en CMBO, die voor deze gelegenheid de handen ineensloegen met het KVGO en VIGC.
Acht verschillende visies in twee uur tijd: het geeft teveel stof om allemaal te noteren. In dit artikel een greep van de meest in het oog springende onderwerpen.
Grotere verschillen
Online lijkt veel gelijk, maar volgens René de Heij zullen de verschillen tussen de grafische aanbieders juist groter worden. “Juist om anders te kunnen zijn. Wij richten ons bijvoorbeeld extreem op bepaalde klantgroepen. Probo verkoopt online rechtstreeks en alleen aan resellers. Voor die klantgroepen ga je steeds meer verzorgen. Niet alleen het grafische product, maar ook zaken als transport en montage. Wij bedienen de klanten niet alleen met de beste service, wij denken en scheppen mee in hun businesscase.”
Geen korting geven
Van geheel andere orde is het bedrijfsmodel van Simian. Wouter Haan wil alle klanten zelf bereiken met alle soorten producten. “Dan moet je alles zelf doen, ook offset produceren. Een reseller die alleen producten doorverkoopt heeft niet lang bestaansrecht meer.” Het zijn inmiddels gevleugelde uitspraken van Wouter. Uitspraken die getuigen van lef in een nog steeds overwegend behouden sector. Zo is hij ook eerlijk uitgesproken over de recente stap van zijn collega Haico, die aangeeft weer met mensen de weg op te gaan voor Drukwerkdeal. “Wij willen niemand fysiek op de weg hebben. Dat levert alleen maar gezeur over korting op. Wij geven simpelweg geen korting. Wij verkopen niet via resellers en hoeven dat dus ook niet te geven aan hen.”
Tragere levertijden?
Drukwerkdeal zoekt hun kracht in andere zaken. Dat is altijd vanuit een datagedreven essentie, maar de internetdrukker gaat ook offline met verkopers de weg op, en zij rekken de levertijden op voor hun klanten. Vanuit het publiek komt een vraag over die levertijden: “Ik hoor niemand iets zeggen over stikstof. Waarom denken we niet aan tragere levertijden?” Een interessante invalshoek, waarbij Haico terecht reageert met een schets van het huidige consumentenklimaat. “Wij reageren als e-commerce bedrijf op de wensen en vragen van klanten. Steeds sneller leveren is daar een voorbeeld van. De consument is vandaag de dag gewend even voor middernacht te kunnen bestellen voor een order, die de volgende dag bezorgd wordt. Eén bedrijf alleen kan die mentaliteit niet doorbreken.”
Geen eenduidigheid
Met Ramon van Wingerden en Hans Scheffer start een nieuwe onderwerpronde, vanuit de invalshoek van softwareontwikkelaars. “Voor 60 procent dan”, nuanceert Hans deze categorisering voor zijn Helloprint. Helloprint is een aanbieder van standaard drukwerk online, terwijl Prindustry als IT bedrijf geen productie heeft of aanbiedt. De bedrijven hebben als grote overeenkomst dat ze grafische producten online converteren. Hans: “Wij willen online print bestellen zo makkelijk mogelijk maken. Net zo makkelijk als je schoenen bestelt bij Zalando. De realiteit is echter, dat het bij drukwerk compleet anders is. Er zijn miljoenen productcombinaties die online voor een ingewikkeld spel zorgen.” “Daarbij zijn er geen standaarden”, haakt Ramon in. “Alleen al bij een folder geven producenten de productopties totaal verschillende namen. Aanbieders maken het bewust ook niet eenduidig, omdat ze niet met elkaar vergeleken willen worden. Wij zijn momenteel wel bezig met de ontwikkeling van een tool, waarin we alle productopties standaardiseren van de leveranciers die hun producten via ons platform aanbieden aan resellers.”
Buzzen met AI
Kunstmatige intelligentie, artificial intelligence of AI: het zijn mooie bewoordingen die vooral goed helpen richting de investeerders, vertelt Hans lachend. “Maar het gaat nog gewoon om automatisering. We richten een geautomatiseerde regel in voor een nieuwe variabele, en zo wordt je systeem een stukje intelligenter.” Vanuit de zaal wederom een kritisch geluid: “Zijn jullie dan wel echt bezig met innovaties?” Hans geeft aan van niet. “Dat is ons doel ook niet. Wij willen met Helloprint over heel veel landen heen schaalbaar zijn voor een brede doelgroep.” Voor Prindustry staat innovatie via software echter torenhoog op de agenda. “Zoals met het standaardiseren. Voor een extreme klantgerichtheid zou je juist standaarden moeten creëren.”
Oude wereld?
Erwin Koerts besloot al lang geleden niet de strijd aan te gaan met de online aanbieders. “Ik val met Aeroprint misschien onder die zogenoemde oude wereld, maar dat is een wereld met een zee aan mogelijkheden. Ik heb veel respect voor de online drukkers en hoe ze de markt disrupten, maar ik doe dat bewust anders. Wij werken voor grote modebedrijven en produceren de meest bijzondere drukwerkproducties voor hen. Van chique uitnodigingen tot een boekje in het overlijdensbericht van Karl Lagerfeld. Onze accountmanagers focussen zich voor het grootste gedeelte op de klantrelatie en niet op prospects. Wij moeten het namelijk echt hebben van mond-tot-mondreclame. Dat betaalt zich helemaal terug voor ons.”
Specialiseren met standaard drukwerk
Leon van Nunen ziet de klanten bij Control Media haast vanzelf binnenkomen. Maar dat gebeurde wel pas nadat hij een duidelijke omslag maakte in het bedrijf. Control Media transformeerde van commerciële drukkerij naar een compleet geautomatiseerd grafisch productiebedrijf, dat hun grootste omzet uit webshops haalt. “Als toeleverancier voor grafische bedrijven specialiseren we ons binnen de standaard drukwerk producten van folders, flyers en brochures. En dat gaan we nog verder uitdiepen. Ons hele interne proces is gericht op snelheid en flexibiliteit. Orders komen de hele dag binnen en de machines draaien alles meteen.”
MKB gedreven
“Geef je onderneming de grootsheid die ze verdient”, is de quote waarmee Annette Dales van Multicopy haar bedrijfstactiek verwoordt. Zij brengt het gesprek op het niveau van de MKB’er. “De Multicopy ondernemingen zijn er specifiek voor die MKB’ers, om hen te ondersteunen hun grootsheid te uiten.” Daarvoor is Multicopy in haar strategie opgeschoven van copyshop naar totaalpartner in het communicatietraject. De 60 Multicopy ondernemers in Nederland kunnen daar lokaal hun eigen invulling aan geven.
En die eigen invulling… dat is precies wat de bezoekers aan deze Business & Technology talks kunnen geven aan de diversiteit van de gepresenteerde bedrijfsmodellen!
Henk Gianotten zegt
Goede samenvatting van een uiterst interessante bijeenkomst. De vragen van Peter Luit over de mogelijke toepassingen van “Kunstmatige Intelligentie” en “Machine Learning” werden door Ramon van Wingerden en Hans Scheffer wel heel erg oppervlakkig beantwoord. Als Hans zegt dat het een marketing instrument is met mooie bewoordingen richting de investeerders dat maakt hij zich er “met een Jantje van Leiden” vanaf. Met de opmerking “Wij richten een geautomatiseerde regel in voor een nieuwe variabele en zo wordt je systeem een stukje intelligenter” lijkt hij niet te willen geloven in AI en ML. Bij die laatste techniek reageert het systeem direct op de informatie van bv grillige planningswijzigingen of externe invloeden. Dat hij (en Ramon) dat (wellicht voorlopig) nog niet doen wil niet zeggen dat het de komende jaren geen vlucht zal nemen. Kleine aanbieders als Sappi gebruiken het al succesvol en ook de grootste W2P-boer Cimpress maakt gebruik van deze technieken. Grote spelers als Saxoprint en CeWe gebruiken het bv ook voor je juist uitsnijden van afbeeldingen. Als beeld- en afdrukformaat niet mixen (denk aan een 3/4 beeld op een A4) zal de cropsoftware kijken waar het relevante beeld zit en er voor zorgen dat beeldbepalende elementen niet verdwijnen.
Henk Gianotten zegt
Ik wil graag nog even terugkomen op de opmerkingen dat er “geen standaarden” zijn voor de omschrijving van grafisch producten bij W2P. Het is niet geheel juist wat Ramon en Hans in hun commentaar daarover gaven. W2P zonder standaards voor producten en processen zou niet kunnen bestaan. CIP4 is dé mogelijkheid processen te verbinden en productie in verschillende vestigingen voor meerdere klantengroepen (eindklanten, resellers en collega-drukkers) mogelijk te maken. Wat PDF is voor de beschrijving van de weergave van de pagina is xJDF voor de beschrijving van de opdrachtgegevens. xJDF werkt met een ICS ofwel een Interoperability Conformance Specification waarin het proces wordt vastgelegd. De Print Procurement ICS beschrijft alle mogelijkheden (orders, orderbevestigingen, leverdata en bijvoorbeeld de relevante gegevens voor de reseller) terwijl de Quality Control ICS de specificatie van de kwaliteit van het proces en product beschrijft. Dat laatste is essentieel om te “gangen” of om verzamelvormen aan te kunnen maken. xPDF is gebaseerd op de eenduidig gedefinieerde Engelse benamingen en daar liggen alle product- en procesomschrijvingen dus vast. Duitse en andere duitstalige leden van xJDF maken een Duits overzicht zodat elk van de Duitse gebruikers die vertalingen kan gebruiken. In het systeem en dus ook op de website. Die Duitse vertalingen zijn – naar verluidt – een bijproduct van de Duitse inbreng. Grote Duitse persen- en printboeren en de Duitse werkgevers zijn daarin geïnteresseerd en hebben er belang bij. Ook bv de Flyeralarm-, Cimpress-, Saxoprint- en OnlinePrint-organisaties. Nederlandse W2P-bedrijven kunnen ook lid worden van CIP4 en xJDF en ook praktisch bijdragen aan de ontwikkeling van de standaarden. Ze zouden zelfs zover kunnen gaan dat ze samen een Nederlandse vertaling van de producten en processen maken. Dat vraagt om een branchebrede aanpak die – vrees ik – niet gemakkelijk te realiseren is. Ze zouden zelfs kunnen overwegen om samen met het NEN (www.nen.nl) een soort NTA (Nederlands Technische Afpraak) te maken waarbij de branche zo’n set van afspraken maakt en het NEN dat proces versnelt en vastlegt. Toekomstmuziek? Ja! Makkelijk te realiseren? Neen, want daarvoor moeten concurrenten samenwerken en een lange-termijn-visie ontwikkelen. Wil je processen, producten en prijzen kunnen communiceren om zo efficiënter en sneller te kunnen produceren dan is het een noodzaak. Wil je via vergelijkingssites offertes kunnen evalueren dan is zo’n afprakenset gewoon een must, vermoed ik. Ik ben razend benieuwd hoe Ramon van Wingerden en Hans Scheffer hier tegenaan kijken.
Ramon van Wingerden zegt
Hoi Henk,
Bedankt voor je reactie!
Ik doelde specifiek op de productomschrijvingen die Prindustry van leveranciers krijgt voor online portals. Dit zijn ook de beschrijvingen die zij op hun eigen drukwerksites gebruiken. Vergelijk de productopties van een flyer bij Drukwerkdeal maar eens met die van Cartim Print, Saxoprint of Flyeralarm. Dan zie je dat ze verschillende benamingen gebruiken hiervoor en er op dit vlak dus geen eenduidige standaarden zijn. Wij spraken dus met name over de voorkant van het drukwerkproces: Bij het inkopen en verkopen van grafische producten online vallen de producten lastig te vergelijken. Ik sta er zeker positief tegenover om branchebrede standaarden vast te leggen. Sterker nog; hiermee zijn we binnen Prindustry momenteel bezig. We standaardiseren alle productopties van de leveranciers die bij ons aangesloten zijn. Zo kunnen de resellers via hun webshops alles beter vergelijken en sneller tot de voor hen beste optie komen. En het gaat uiteindelijk om deze (eind)gebruiker: Hoe kunnen wij hen zo gemakkelijk mogelijk ondersteunen in het web2print proces. Doen wij dit niet, dan zal een ander absoluut met een dergelijke ontwikkeling komen. Kijk maar naar de recente komst van de vergelijkingstool in Engeland. Dit zal echter niet snel gaan, want het is een immense klus. Vanuit de leverancierskant zien wij dit initiatief in ieder geval niet komen.