BRANCHE - KVGO voorzitter Dick Naafs raakte de juiste snaar om vorm en inhoud tijdens de najaarsvergadering 'nieuwe stijl' neer te zetten. Naafs is duidelijk een combinatie van een gevoelsmens met daarnaast voldoende zakelijke realiteitszin om de toekomst van het KVGO samen met directeur Miguel Delcour toekomstperspectief te geven.
• Leestijd ca. 3 minuten
Een beetje geduld moesten de leden wel hebben. Na de 'wisseling van de wacht', waarbij zowel een nieuwe voorzitter als een nieuwe directeur hun intrek namen op de KVGO-kantoren in Schiphol-Rijk, moest er veel werk worden verzet. Werk wat achter de schermen gebeurde en waar leden nog weinig van zagen. Maar de komst van twee nieuwe mensen werd door velen wel gezien als het moment waarop het KVGO haar toekomstvisie zou kunnen ontvouwen. Natuurlijk betekent dat niet dat alles wat goed was en is, moet worden veranderd. Maar twee nieuwe mensen met frisse visies zijn natuurlijk wel in staat tekortkomingen te zien in de wijze waarop het KVGO naar de huidige printwereld kijkt. Op soepele wijze leidde Naafs de vergadering, waarbij zelfs saaie onderwerpen een 'dynamisch sausje' kregen en vlot resulteerden in goedkeuring op tal van onderwerpen waar de leden over moesten stemmen. Van verslag vorige vergadering, statutenwijzigingen, onderhandelingscommissie cao tot en met de begroting voor 2020. De verhoging van 2% contributie werd geaccepteerd onder vermelding van krimp in de markt van bedrijven en ledenbedrijven, waardoor in 2020 de inkomsten ca. 8% lager zullen zijn. Naafs benadrukte dat de lastige financiële situatie met nogal wat gepuzzel in orde is zonder aanspraak te hoeven maken op de algemene reserves.
Meer dan 100 aanwezigen op een nieuwe vergader lokatie zorgden voor het gevoel van een hervonden dynamiek van het KVGO
De belangrijkste boodschap van Naafs was zonder meer de wens om vanuit het KVGO te verbreden door aansluiting van andere bestaande organisaties met een diversiteit aan verbindingen binnen de branche. Naafs: "En dan dus op basis van gelijkwaardigheid, niet(s) vanuit een opgelegd kader vanuit het KVGO." Alles is gericht op meer toegevoegde inhoudelijke waarde voor de leden. Natuurlijk accentueerde Naafs de vele goede zaken die binnen het KVGO al dagelijks van belangrijke waarde zijn voor de leden, maar dat het op sommige gebieden echt beter kan, is wat hem en Delcour drijft om het 'nieuwe KVGO' in de markt te zetten. Eind deze maand volgen een aantal concrete resultaten.
Naafs: "Aandacht met een open vizier voor in- en externe optimalisatie binnen en buiten het KVGO ten dienste van de leden."
De 4 V's
Naafs zei samen met Delcour alles onder de 'loep' te hebben genomen om te bezien in hoeverre alle mogelijke 'aansluitingen' nog marktconform zijn. In zijn verhaal liet hij in ieder geval al doorschemeren dat iedereen zich al die vragen heel goed kan voorstellen. Even je dagelijkse pet afzetten en met de benen op tafel kijken naar wie, wat, waarom en waarvoor. Naafs: "Iedereen doet enthousiast mee en dat geeft energie."
De vier nieuwe V's van het KVGO zijn: versterken, vernieuwen, verbinden en vertegenwoordigen. En dat allemaal in een dynamische balans van on- en offline communicatie uitingen om meer contact te hebben met de leden.
Deelnemers aan deze bijeenkomst kwamen vanuit diverse, soms onverwacht, nieuwe hoeken, dat benadrukte het karakter van de 4 V's
KVGO LIVE! deed recht aan zijn titel
Wie dacht dat het na Naafs zijn 'optreden' misschien wel een saaie serie lezingen zou worden met wat sheets, vergiste zich flink. Alsof Naafs en Delcour de regie zelf volledig in handen hadden, speelden de uitgenodigde sprekers meer dan voldoende in op de sfeer die de middag moest uitstralen. Woorden kunnen nauwelijks uitdrukken op welke wijze George Parker de middag aan elkaar praatte. In één zin: "Een mix van inspelen op het brein, de verbeelding tot werkelijkheid laten komen, anders denken en je eigen grenzen verleggen." Je moest erbij zijn om het mee te maken.
Zelfs echt serieuze zaken als leveringsvoorwaarden werden door Bert Jansen van Dommerholt advocaten op een zodanige wijze gepresenteerd dat het doorgaans als saai betitelde onderwerp je gewoon ging interesseren.
Vervolgens praatte Edwin den Boer van BDO Nederland de deelnemers bij over de zin en onzin van het meten en besturen van indicatoren, cijfers en euro’s.
Een eye-opener was zonder meer het inspirerende verhaal van Ewin Vlems over inbound-marketing. Een reeks zinvolle suggesties op dat gebied is meteen inzetbaar in de dagelijkse praktijk van bedrijven die tot nu toe geen aandacht hadden om hun eigen personeel mooie, maar vooral realistische verhalen te laten vertellen over het bedrijf waar ze werken. Geen euro meer naar de zogenaamde outbound-marketing, maar wel rendement, lagere kosten en betrokkenheid van echte mensen bij je onderneming.
De middag toonde op ontspannen wijze nieuwe richtingen, nieuwe vormen en nieuwe inhoud. Naafs en Delcour zullen in de komende maanden hun plannen een concrete invulling gaan geven. Op 26 mei 2020 moet het nieuwe KVGO staan als een (nieuw) huis, zoals Naafs, Delcour, het bestuur, maar vooral de leden het wensen en willen.
Kopfoto: actiemomentje "KVGO is TOP"
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.