TOELEVERANCIERS - Een objectieve Top 5 op basis van installatie-aantallen en/of omzet is anno 2019 onmogelijk in het high-end printerfabrikanten segment. De spaarzame openbare cijfers zijn nauwelijks te doorgronden tot op markt- of productsegment niveau. Wel trekken we een aantal conclusies na onze gesprekken met de mensen achter Canon, Epson, Fujifilm, Heidelberg, HP Indigo, Kodak, Konica Minolta, Landa, Ricoh, Screen, Sharp, Xeikon en Xerox.
• Leestijd ca. 5 minuten, lees alle afzonderlijke artikelen van de 2019 editie van deze serie.
Gemiddeld is er sprake van gematigd optimisme, echt uitzonderlijke pieken of dalen zijn er niet. Dus geen 'double digit' cijfers qua vermelde aantallen installaties in met name de Benelux maar soms zelfs ook binnen Europa. Fabrikanten die in zowel inkjet als toner actief zijn, zien meer verschuivingen tussen beide technieken in vergelijking tot afgelopen jaren. Inkjet ontwikkelt zich nog volop en komt steeds dichterbij kwaliteitseisen die in het high-end segment van de markt worden gevraagd. Daar staat tegenover dat de conventionele persfabrikanten slimme oplossingen bouwen op basis van bestaande basis vellenoffset machines, die worden voorzien van inkjet koppen. De fabrikanten met zowel een high-end als een mid-range portfolio lijken wat succesvoller. En ook de fabrikanten die actief zijn in het groot formaat segment. De redactie merkte dat binnen de interviews makkelijker 'uitstapjes' werden gemaakt naar producten en diensten buiten het 'high-end production printing' segment, waarop de oorsprong van deze serie is gebaseerd.
Inkjet niet 'zomaar' even 'the next big thing' met makkelijke keuzes, toner vormt nog steeds een betrouwbare basis voor talloze toepassingen
Toepassingen buiten grafische branche
Jaren geleden tekende zich al een beeld af dat sommige high-end fabrikanten zich liever bewegen in bepaalde niches. Die ontwikkeling zet zich voort in zowel niche applicaties als niche markten. Het streven in 'production printing' de grootste te zijn lijkt plaats te maken voor unieke end-to-end oplossingen, waarbij printsystemen niet zelden ook terecht komen bij bedrijven waarbij print onderdeel is van geheel andere industriële productieprocessen.
Verpakkingen en etiketten waren de eerste niches waarin high-end printerfabrikanten hun toevlucht zochten
Alle fabrikanten zien verschuivingen in soorten printopdrachten bij hun afnemers. Oplages binnen het reguliere 'production printing' worden kleiner, het (toepassings)niveau van personaliseren neemt toe en vormt daarmee een aantrekkelijke niche, met steeds meer vraag naar ICT kennis. Er worden ook steeds vaker inline totaalproducten gevraagd met zeer uiteenlopende eisen rondom substraten en kleuren, al dan niet binnen het CMYK gamma. Om op al die marktvariabelen te kunnen inspelen moet je als fabrikant wel een heel brede portfolio kunnen aanbieden. Niet alleen in machines, maar ook in consumables en workflows. Dat kunnen alleen die fabrikanten die al vanuit hun oorsprong die breedte hadden, zoals Xerox, Ricoh, Konica Minolta, HP Indigo en ook Canon. De fabrikanten actief in verschillende niches zullen zich vooral daarin verder specialiseren. Epson, Fujifilm, Kodak, Screen, Sharp en Xeikon zijn de spelers die zich vooral richten op een aantal specifieke niches. Heidelberg is een hybride speler, die digitaal inmiddels een stabiele plek heeft gegeven in haar portfolio. Inmiddels claimen ook Komori en Koenig & Bauer hybride posities vanuit offset richting inkjet. Landa begint eindelijk 'op stoom' te komen, maar ontdekt dat ook zij vooral gewaardeerd worden in de niche van verpakkingen en duidelijk minder in 'gewone' production printing.
Ondanks alle bewegingen vormt 'digitaal' nog steeds een betrekkelijk klein aandeel van het wereldwijde printvolume
Kennis bij de afnemers
De behoefte aan kennis die bij afnemers noodzakelijk is om de juiste keuzes te maken, neemt alleen maar toe. Kennis van de eigen markt, van applicaties, van slimme workflow processen, van substraten, zijn lang niet altijd en overal in gelijke mate voorhanden. Fabrikanten zien hun rol als adviseur dan ook groeien, niet alleen tijdens het aanschaf proces, maar ook tijdens implementatie en het in de markt zetten van de juiste applicaties. Niet in de laatste plaats speelt de opleiding van operators een belangrijke rol. De tijd dat de 'gewone drukker' digitaal er even bij deed, is al lang voorbij. Anderzijds verdwijnt technische kennis door de vergrijzing. En ondanks het feit dat veel standaarden in machines zijn ingebouwd, blijft het noodzakelijk veel nieuwe operationele kennis en kunde te ontwikkelen om printsystemen in veelal hybride omgevingen hun rendement te kunnen laten maken. Dat de uptime steeds belangrijker wordt, zet verschillende leveranciers aan tot gekoppelde systemen, waarbij preventief onderhoud op afstand kan worden gedaan en ook storingen online kunnen worden afgehandeld. Ook dat vereist interne ICT deskundigheid.
Steeds meer aandacht voor de meest optimale uptime door middel van Internet Of Things
Minder nieuwe machines
Conventionele bouwers van offset systemen zijn decennia lang in staat om voort te bouwen op bestaande 'fundamenten' en in de loop der jaren met upgrades machines actueel te houden. Dit verschijnsel is ook steeds vaker terug te zien bij de high-end printerfabrikanten. Een belangrijke 'keuze parameter' om naast de economische afschrijving vooral ook de technische levensduur te beoordelen in termen van de historie van machine upgrades waardoor een initiële investering in 'digitaal' langer mee kan, doordat de fabrikant het platform langdurig blijft ondersteunen. De tijd ligt achter ons dat de high-end printerfabrikanten achter elkaar aan renden om steeds weer opnieuw met een nieuw platform te komen, waarbij de specificaties vooral gericht waren op aantal vellen per uur. Nu binnen de verschillende segmenten dat optimum wel zo een beetje lijkt te zijn behaald, vormen andere parameters de keuze voor een bepaalde oplossingen. De werkelijke levensduur is er daar één van.
Speelveld met niche spelers buiten 'production printing' groter dan de onder de loep genomen spelers binnen deze serie
Internationale speelveld
Het speelveld wordt grotendeels bepaald door een flinke reeks Japanse spelers enerzijds en HP en Xerox als Amerikaanse spelers anderzijds. Vanuit West- en Midden-Europa zijn de twee niche spelers Xeikon en Landa actief, als je de oorspronkelijke R&D activiteiten van Océ in ons land buiten beschouwing laat, deel uitmakend van het Japanse Canon. Inmiddels is bekend dat Xerox een poging doet om HP over te nemen, daarbij speelt voor de activistische aandeelhouder Carl Icahn een rol. Hij heeft een flink belang in beide bedrijven. In Japan is het aantal spelers met een zelfstandig bestaan aanzienlijk. Of en wanneer een overname van HP door Xerox tot stand komt is aan het einde van dit jaar 'koffiedik' kijken. En het is nauwelijks te voorspellen of spelers in Japan verbindingen met elkaar aan zullen gaan om gezamenlijk een groter alternatief te bieden tegenover de combinatie Xerox/HP. Na de overname van Océ door Canon zou de overname van HP dor Xerox, de tweede grote consolidatieslag zijn in het high-end printersegment. De toekomst laat zich moeilijk voorspellen. Wel is zoveel zeker dat voor de middellange termijn de gevolgen voor de eindgebruikers niet zo groot zullen zijn. Dat heeft de overname van Océ door Canon ons wel geleerd, alhoewel daar ook sprake was van het 'vermengen' van twee totaal verschillende culturen. Bij een mogelijke overname van HP door Xerox zullen zonder meer andere aspecten een rol spelen, maar ook die spelen op de korte termijn geen rol voor de gemiddelde afnemer.
Dit artikel wordt u aangeboden als 'open artikel' aan het einde van het jaar 2019
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.