TRAININGEN - De nieuwe VIGC-training 'Waar gaan we heen? Markten, trends en cijfers', werd gisteren ingevuld door printmediatrainingen.nl. Met 10 deelnemers was het de aftrap 'met diepgang' richting drupa.
• Leestijd ca. 2 minuten
Goed voorbereid naar de drupa is anno 2020 een flinke klus, tenzij je gewoon een dagje wilt netwerken en puur voor je eigen plezier de reis naar Düsseldorf begint. Neem dan de trein, wel zo relaxed en biedt je de mogelijkheid onderweg terug samen met je collega's nog even na te praten.
VIGC ontwikkelde voor de 2020 editie van drupa een speciale training samen, die gisteren voor het eerst in Turnhout werd gehouden. Doel was: een 'virtuele gids' samen te stellen met de nodige adviezen om goed voorbereid drupa te bezoeken. Niet een lijstje met apparaten, maar een realistisch advies met vooral het accent op het geven van een vervolg nadat je het bezoek hebt afgerond. Maak een gedegen verslag en beleg een interne bijeenkomst en deel je ervaringen en neem alle aspecten mee in je 'Jaarplan 2021'. Alleen dan is een gericht bezoek aan drupa nuttig.
Applicaties belangrijker dan technologie
Natuurlijk staat drupa bol van 'apparaten' en het is ook uitermate aantrekkelijk je bezoek af te stemmen op noviteiten op dat gebied. Het advies is, dat zoveel mogelijk te vermijden. De tijd is voorbij dat drupa hét moment was voor de lancering van noviteiten. Ontwikkelaars en leveranciers spelen in op die al langer bestaande trend, door applicaties te tonen die met hun systemen kunnen worden geproduceerd. In de hele keten is de trend naar aansprekende voorbeelden goed waarneembaar. Juist dan is een bezoek aan de drupa ook veel waard voor opdrachtgevers. Samen met een aantal 'sleutel-klanten' goed voorbereid de drupa bezoeken heeft zowel nut in het onderhouden van de relatie, maar biedt ook beter wederzijds inzicht in hetgeen je als opdrachtnemer voor je klant kunt betekenen.
De positieve kant van cijfers, marketing en het milieu
De cijfers en trends vanuit diverse nationale- en internationale bronnen vormen een algemeen beeld van hetgeen gaande is binnen de branche. Vaak worden die cijfers vanuit werkgelegenheid beoordeeld en zelden vanuit innovatie. In dat laatste geval krijgen die cijfers een minder negatieve insteek. Door standaarden en automatisering heeft de industrie juist heel veel bereikt, weliswaar met als gevolg krimp van de omvang van de branche, een normale evolutie. Het ontbrak echter aan marketing voor het medium print, waardoor de publieke opinie het medium makkelijk kon wegzetten als ouderwets en vervuilend. En dus makkelijker kiezen voor digitaal. Dat, terwijl de impact van digitaal 'op afstand' minder zichtbaar is, maar ook zeker op het gebied van duurzaamheid de nodige vragen opwekt. In talloze segmenten binnen de branche vormt duurzaamheid als het ware een 'schil' over alle applicaties heen. Een niet meer te negeren aspect binnen de branche, maar tevens een marketingkans voor veel bedrijven die bewuster met het milieu willen omgaan, en vanuit een gedegen marketingvisie hun klanten op dit gebied kunnen ondersteunen. Milieu als marketingspeerpunt staat hoogst waarschijnlijk niet op één van het prioriteitenlijstje bij een bezoek aan drupa. Het is zeker een overweging waard.
In-company pre-drupa training
VIGC biedt deze training (1 dagdeel, 4 uur) in de komende maanden aan als 'in-company' training, waarbij een deel van de tijd maatwerkgericht wordt afgestemd op de uitdagingen binnen het bedrijf zelf. Meer informatie is te verkrijgen via Jos Steutelings van VIGC of Peter Luit van printmediatrainingen.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.