MARKETING - Zo'n 25 jaar geleden kende de branche verschillende onafhankelijke consultants. Al snel ontstond er een samenwerkingsverband tussen 8 verschillende consultants. Ieder met zijn of haar eigen expertise. Door samen te werken en met elkaar van gedachten te wisselen over de toekomst van de branche ontstond de netwerkorganisatie Octo. Hier werd 20 jaar geleden de basis gelegd voor het bedrijf ISI.
• Leestijd ca. 4 minuten
Daarbij stilstaan is voor de hand liggend, en de redactie sprak met de mensen achter ISI, Theo van den Broek en Menno Mooy. Theo: “Ja, die geschiedenis was even veelzijdig als veelzeggend. Naast Menno en Theo maakten o.a. ook Roelof Janssen, Miriam ten Have, Frits Ruwhof en Peter Luit deel uit van dit netwerk. Samen met Frits startten we in het jaar 2000 met ISI, Roelof en Menno kwamen aan boord als partners. Inmiddels hebben Frits en Roelof gekozen voor een andere invulling van hun loopbaan en vormen Menno en Theo de directie van ISI.”
Independent System Integrators
Menno: “Destijds ondersteunden we grafische bedrijven met advies, trainingen, software integratie en applicatie /werkplekbeheer. We hadden toen nog geen eigen producten, we waren immers Independent System Integrators. Toen we voor één van onze opdrachtgevers op zoek gingen naar een geschikte web-to-print applicatie, bleek al snel dat dé oplossing niet bestond en dat de applicaties die beschikbaar waren slechts deels aansloten bij de wensen van onze opdrachtgever. We zagen de potentie en zijn zelf aan de slag gegaan. We ontwikkelden Cardboxx, de oplossing die in onze ogen alles had wat je op dat moment in een web-to-print oplossing zou zoeken.”
In software stappen was een beetje een opportunistische stap, waarvan we later nooit spijt hebben gehad.
Theo: “Een spannende tijd, ineens waren we ook een softwarebedrijf. De eerste versie van CardBoxx werd gemaakt in Filemaker Pro, gekoppeld aan een webinterface. Filemaker draaide destijds alleen op het net nieuwe Mac OS 10. Daarnaast werden we door de hoge kosten van Quark gedwongen om met Adobe InDesign te gaan werken, toen nog een heel prematuur pakket in versie 1.0”. Menno: “Niet alleen software ontwikkelen was nieuw, ook de markt moest wennen. Bijvoorbeeld aan de open standaarden die we gebruikten. Daarnaast werd online niet direct omarmd door de branche.”
Verder als softwarebedrijf
In 2004 kwam een belangrijk kantelpunt, en vroeg om een keuze tussen puur dienstverlening of services rondom eigen software. Theo: “Ik was ervan overtuigd dat de doorontwikkeling van CardBoxx het juiste pad was voor ISI. Frits en ik besloten om los van elkaar verder te gaan; ik met het ontwikkelen van web-to-print software en Frits als Trainer/Consultant.” Menno: “Ik deed in die tijd veel consultancy voor toeleveranciers als Xerox, Screen en HP, maar kreeg steeds meer opdrachten bij drukkerijen en printbedrijven. Mijn kennis van PDF en Colormanagement kwam hier goed van pas. Samen met de web-to-print oplossing Cardboxx konden we zo de gehele grafische productieketen bedienen.”
Afscheid van FileMaker Pro
Een belangrijke volgende stap was het afscheid van FileMaker Pro als ontwikkelplatform. De stappen die de Apple dochter in die tijd zette, pasten niet binnen de ambitie om te werken met open standaarden. Daarom werd voor Docuboxx, de opvolger van Cardboxx, voor de meer open benadering van Microsoft gekozen. Theo: “Dat was best wel een 'dingetje' hoor, Microsoft was nou niet bepaald geliefd in grafische omgevingen, maar de keuze die we destijds hebben gemaakt, is tot op de dag van vandaag de juiste gebleken.”
Verder dan visitekaartjes
Docuboxx is groot geworden met visitekaartjes, maar de ontwikkelingen in de markt vroegen om een meer universele ‘document’ benadering. Tegenwoordig worden complete winkelinrichtingen, schapkaarten, posters, retailfolders en verpakkingen gemaakt. Gebruikers als o.a. Randstad, Provincie Noord-Holland en Euretco (via partners bediend) zorgen voor een brede basis. Menno: “Het blijft echter belangrijk het gehele proces te kennen, en dus zeker niet alleen maar software te verkopen. Onze kennis en kunde staan centraal bij elke oplossing die we naadloos implementeren bij onze klanten.”
Ons doel is: klanten te helpen om efficiënter te kunnen werken, zowel in communicatie- als productieprocessen.
Markt 20 jaar volledig veranderd
Theo: “In 20 jaar tijd maak je heel wat mee als bedrijf. Zo is niet alleen ons bedrijf veranderd, ook de markt heeft de nodige veranderingen gekend. Nog steeds bedienen we klanten in het grafische segment, de doelgroep is echter veel breder dan 20 jaar geleden. Zo zijn we inmiddels ook sterk vertegenwoordigd in Sign, en zetten we de eerste stappen in de verpakkingenbranche. Het is mooi om te zien hoe de techniek steeds meer toepassingen mogelijk maakt. Door te blijven innoveren kunnen we ook in een veranderende markt relevant blijven. Efficiency wordt door teruglopende oplages, een groeiende vraag naar personalisatiemogelijkheden en steeds kortere levertijden, nog belangrijker. De focus op efficiency heeft er de afgelopen 20 jaar aan bijgedragen dat wij samen met onze klanten de crises hebben doorstaan, en ook toekomstige uitdagingen met vertrouwen tegemoetzien.
ISI met hoofdkantoor in Ede heeft 16 werknemers in dienst, waarvan 66% technisch personeel.
ISI over 10 jaar
Theo: “In een markt die volop in beweging is, en waar we nog steeds met regelmaat lezen over faillissementen, is het altijd lastig om een goede toekomstvoorspelling te maken. Wat we zeker weten is dat onze flexibiliteit, gedrevenheid en nieuwsgierigheid eraan gaan bijdragen dat we ook de komende 10 jaar onze klanten zo kunnen ondersteunen, dat ze efficiënt kunnen blijven communiceren en produceren. De sign- en verpakkingenindustrie zijn markten waar we nog veel kansen zien. Daarnaast zien wij een nog steeds groeiende vraag naar brandportals, ook daar zullen we de komende jaren fors op inzetten.”
Docuboxx is inmiddels een complete brandportal met functionele flexibiliteit op maat geïmplementeerd voor onze opdrachtgever.
Wat gaan jullie doen in het jubileumjaar?
Menno: “We laten ons 20-jarig bestaan natuurlijk niet ongemerkt voorbij gaan.
Op 14 mei organiseren we onze 'jubileum campus'. Aan het programma wordt inmiddels hard gewerkt. Daarnaast zullen we het komende jaar regelmatig leuke acties via onze nieuwsbrief communiceren. Denk aan 'gratis consulten’, kortingen en meer leuke acties, die we in voorbereiding hebben. Tot slot lanceren we ook een geheel nieuwe website. Iedereen die op de hoogte wil blijven, raden we aan om vooral in te schrijven op onze nieuwsbrief.”
kopbeeld: gedeeltelijke screenshot van één van de eerste ISI nieuwsbrieven uit 2003
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.