EVENEMENT - Volgende week gaan de deuren in Gorinchem open voor Sign & Print Festival 2020. Een nieuw inspiratievol evenement, met de focus op de vier thema's duurzaamheid, design, technologie en materialen. Hoe kijkt de beursorganisatie eigenlijk zelf aan tegen de brancheontwikkelingen in ons land?
• Leestijd ca. 4 minuten
De redactie is op bezoek bij Rowdy van den Nieuwenhuizen, marketing manager bij Easyfairs in Gorinchem. Om een evenement in het printmedia landschap te organiseren, moet je als het ware tot in de kern van branche kruipen om te begrijpen waarin zowel standhouders, bezoekers en aanverwante organisatie behoefte hebben. "Hoe doen jullie dat?" Van den Nieuwenhuizen: "Wij zijn natuurlijk niet de 'core-kenners' van de branche, we bieden vooral een platform waar de zintuigen voor alle spelers van de branche kunnen worden geprikkeld. We hebben het Festival ontwikkeld op basis van interviews met exposanten, branchekenners, bezoekers en de media aan de hand van de Sign & Print Expo van vorig jaar. Met heel veel input werd duidelijk dat een jaarlijkse editie gewenst is, maar niet ten grootte van de Expo, ook niet vanwege de budgetten van standhouders die ook elders hun nationale of internationale events houden. Met het Festival spelen we ook in op de nationale behoefte om meer 'ketenbreed' spelers bij elkaar te brengen."
De klant van de klant een volledig visueel platform bieden is hetgeen we doen met het Festival.
Wat is de huidige samenstelling aan bezoekers?
"We zagen al vrij snel dat we met de Festival formule meer mensen uit het creatieve segment trokken dan bij de Expo, dat is dus lijn van de geuite wensen. Met de Expo hadden we al een stap gezet in de goede richting, maar wat we nu zien is echt boven verwachting. We zitten nu al op ca. 35% deelnemers uit diverse creatieve hoeken, 20% uit marketing en communicatie en 45% uit diverse sign en print segmenten. Die laatste groep is nog altijd de grootste én tevens primaire doelgroep. Met de area’s duurzaamheid, de’sign, technologie en materialen is het event heel breed neergezet, waardoor we ook een enorme verscheidenheid aan lezingen hebben, die gezamenlijk de volledige omvang van het speelveld weerspiegelen."
Wat is jullie visie op het landschap van brancheorganisaties?
Rowdy van den Nieuwenhuizen is blij met de initiatieven rondom o.a. KVGO, CMBO en ZSO. "Het was voor ons ook vorig jaar al best een klus om in kaart te brengen wie er wat doet. Ik miste heel erg de openheid en transparantie die je zou verwachten binnen een branche die zich duidelijk in een innovatieve transformatiefase bevindt. Toen ik vorig jaar met Miguel Delcour sprak, merkte ik al dat er een nieuwe wind ging waaien bij het KVGO. Bij de Expo was de grootste brancheorganisatie niet aanwezig, nu wel. Dat vind ik gewoon mooi en dat ook iemand als Arjen Molendijk heeft ingezien dat CMBO en ZSO anno 2020 prima zouden kunnen aansluiten binnen het KVGO. Daarnaast hebben wij altijd al een hele (langdurige) relatie gehad met GSOB, VIGC en VKGO. Ik omarm dan ook de initiatieven die nu samen op touw worden gezet met VKGO, VIGC, A&O, GOC, KVGO en GSOB én ben blij dat we gezamenlijk een Netwerk Café tijdens het Sign & Print Festival hebben weten te realiseren”
Mooi te zien dat onderlinge openheid binnen de branche gestalte krijgt.
Hoe kijken jullie tegen het onderwijs aan?
Van den Nieuwenhuizen: "Ook dat is een landschap met heel veel aanbod. Voor ons aanvankelijk was dit in het begin ook een spinnenweb. moeilijk te doorgronden, maar we hebben de jonge generatie altijd in ons beurs/expo dna gehad. Ze zijn dan uiteraard ook van harte welkom, want juist voor die doelgroep is het belangrijk dat wij samen met onze exposanten laten zien hoe mooi deze branche is, en welke beroepen er allemaal mogelijk zijn. We werken op dat gebied ook intensief samen met o.a. GOC, VIGC en het Grafisch Lyceum Utrecht. VIGC is best een mooi voorbeeld van een totaalaanbod, welke breder is dan alleen 'traditioneel' grafisch. Maar ook GLU laat zich met de invulling van een ‘live studio’ tijdens het festival van zijn beste kant zien."
Hoeveel bezoekers verwachten jullie volgende week?
"Met een lancering van een nieuw event is het altijd lastig in te schatten. Met deze nieuwe 'belevingsvorm' van een festival hebben we ingezet op ongeveer 1500 bezoekers, maar het aantal inschrijvingen laat nu al zien dat we daar naar verwachting overheen gaan. In het kader van het coronavirus is het nu wat lastiger om het aantal 'no-shows' in te schatten, maar ik durf toch wel te stellen dat we rond de 2000 bezoekers mogen verwelkomen."
Hebben jullie ten aanzien van het coronavirus nog aanvullende adviezen?
"We zien natuurlijk ook dat er beurzen en evenementen worden afgezegd, ook in ons land. Maar dat zijn allemaal events met een behoorlijk internationaal karakter. Het Sign & Print Festival is echt een nationaal event, met een laag risicofactor. We volgen gewoon alle noodzakelijke adviezen van het RIVM. Natuurlijk hebben ook wij een plan B, maar ik verwacht dat dat plan ver onderin de onderste bureaulade zal blijven liggen. We gaan nog steeds met volle kracht vooruit om volgende week woensdag en donderdag een prachtig Festival neer te zetten. Jullie zijn allen van harte welkom."
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.