TOELEVERANCIERS - De redactie sprak met de altijd enthousiaste Jaap van Duren, general manager bij Fujifilm in Lochem. De afgelopen weken viel vooral de Jet Press 750 op in diverse internationale media. Wat zou Fujifilm nog meer hebben gedaan op drupa 2020 en wat zijn de plannen richting 2021?
• Leestijd ca. 3 minuten
Maar uiteraard vragen we ook Jaap van Duren naar de gevolgen van het coronavirus binnen Fujifilm in Lochem. Van Duren, met een glimlach: “Ik zit nu thuis, omdat ik een beetje verkouden ben, ik werd dus naar huis 'gestuurd'.”
Hoe ziet je huidige werkweek eruit?
“We moeten blijven anticiperen op 'nieuwe hoofdstukken'. We hebben wereldwijd diverse onderdelen van onze gehele supply chain, maar ook binnen- en buitendiensten. En natuurlijk ook onze technische diensten en fabrieken. We hebben wel al wat ervaring vanuit het buitenland rondom het coronavirus, omdat Fujifilm natuurlijk ook actief is in Japan en China. We hebben een zogenaamde 'Corona Crisis Committee', die ons op de hoogte houdt van de maatregelen binnen het gehele concern. Voor ons kantoor loopt alles nog gewoon door qua leveringen en noodzakelijke werkzaamheden.”
“Deze week werken we allemaal zoveel mogelijk thuis. Natuurlijk heb ik lokaal wel met een optelsom van talloze kleine dingetjes te maken. Zo gaan onze mensen er op voorzorg niet meer op uit. De contacten met de klanten moeten we dus voorlopig via andere wegen regelen. En dat doen we uiteraard met grote zorg.”
Welke invloed heeft het cancellen van drupa?
Van Duren: “Je hebt het nu alleen over drupa, maar we waren ook betrokken bij diverse andere beurzen. Ook Photokina en Interpack hebben grote gevolgen op onze totale marketing- inspanningen dit jaar. Alles wordt verzet, dus we moeten vanaf de basis opnieuw gaan plannen. Dat valt nu ineens in één keer helemaal weg. Dus ook de stroom van vragen vanuit de markt komt wat dat betreft deels stil te liggen. We gaan nog kijken wat we dus kunnen gaan doen op het gebied van online marketing. Op dit moment worden nieuwe plannen gemaakt, misschien dat we ook wel wat gaan doen met webinars. We wachten nog even af wat er ons vanuit het Europese hoofdkantoor wordt voorgeschoteld. Maar onze zorg en aandacht gaan vooral ook uit naar de productiebedrijven, die ervaren momenteel al de gevolgen van de coronacrisis. Via brancheorganisatie SI’BON krijgen we best wel wat signalen over werktijdverkorting in de branche.”
In diverse contacten horen wij inmiddels al flink wat verhalen over diverse gevolgen in de bedrijfstak.
Wat zouden jullie gaan doen op drupa?
“We doen natuurlijk heel veel rondom de Jet Press 750S. Die nieuwe machine op B2 formaat (3600 vel per uur) wordt als opvolger van de 720S heel goed ontvangen. We hebben er wereldwijd al heel wat ervaring mee opgedaan en zien dan ook een groeimarkt voor B2 op inkjet. Maar dat zou niet de enige ontwikkeling zijn hoor. Weet dat we op drupa samen met Fuji Xerox ruim een halve hal zouden invullen. De Acuity Ultra 5044 is natuurlijk een enorme machine (3,2 resp 5 meter breed), die zeker twee weken installatie zou hebben gevergd. Diverse machines zouden vanaf Interpack in mei direct worden doorgestuurd naar drupa. Maar ook de OnsetX3 HS high speed flatbed vergt zo zijn specifieke voorbereidingen om ook op een beurs een setup tijd van 30 seconden te kunnen tonen. Neem van mij maar aan dat dat hele beurzenlandschap voor ons enorm veel inspanningen inhouden. Ook voor onze organisatie in eigen land.”
Ons machinepark vereist nogal wat op- en afbouwtijd op elke beurs, een enorme logistieke operatie.
Wat zijn jullie plannen richting 2021?
Van Duren: “Ja, alles is veranderd, we moeten gewoon nieuwe plannen maken. We hebben al een reeks nieuwe producten die we op drupa zouden laten zien. Dat zou het 'lanceermoment' zijn geweest. We gaan niet wachten tot drupa 2021 tot april. Ik wil wel opmerken dat bij ons drupa niet het enige moment is waarop we nieuwe producten introduceren, het is qua marketing wel een moment waar je met z'n allen naartoe werkt. Maar we blijven innoveren op alle mogelijke deelgebieden. Misschien nog wel van belang dat onze 'Industrial Imprinting Bar' ook op drupa een prominente plek zou hebben gekregen. Een uniek stukje IMprinting technologie op het gebied van variabele data en dus customization.”
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.