TOELEVERANCIERS - De redactie sprak met Koen Vlieghe, Regional business manager Europe van Landa. Na de verkoop van de tweede Landa S10P in Nederland, biedt hij een ambitieus overzicht van de kansen die het bedrijf momenteel ziet in Europa en richting 2021. Deel 1 in de serie 'The Untold Drupa 2020 Stories'.
• Leestijd ca. 4 minuten
Drupa 2020 is door het coronavirus uitgesteld tot 2021. Wat zijn de verhalen die de talrijke ontwikkelaars, fabrikanten en leveranciers, maar ook bezoekers al klaar hadden liggen voor drupa 2020? Wat gaan ze met die verhalen doen? Printmedianieuws biedt het platform voor die verhalen: 'The Untold Drupa Stories', op weg naar 2021. We starten met Landa.
Natuurlijk zullen we elk interview starten met de vraag in hoeverre het coronavirus invloed heeft op de dagelijkse werkzaamheden: Vlieghe: “Mijn agenda ziet er plotseling anders uit, diverse afspraken worden voorlopig afgezegd of doorgeschoven. Dat is onvermijdelijk. Maar ik maak me nog meer zorgen over de industrie zelf. Nu al diverse signalen van bedrijven die het lastig krijgen of al hebben. Gek genoeg enorm veel extra drukte in verpakkingen en kartonnage, maar tegelijkertijd is het moeilijk in te schatten wat er binnen commercial print gaat gebeuren.”
Na Simian nu ook Em. de Jong
Natuurlijk is de redactie benieuwd naar de overwegingen van Em. de Jong bij de aanschaf van de S10P. “Kan je daar iets over zeggen?” “Allereerst zal de machine daar ingezet worden voor een gedeeltelijke vervanging van bestaande digitale omgevingen en deels ook offset. Door het B1 formaat gaan ze gehele 'winkelpakketten' qua productie en handling optimaliseren voor schapkaarten, posters, displays en andere point-of-sale uitingen. Een ander mooi voorbeeld in dit segment is ook de Marketing Alliance Group in de USA.”
Levering S10P bij Em. de Jong eind 2020, start productie begin 2021.
Welke kansen zie je nog meer in de Benelux of daarbuiten?
“Dat is nog een beetje koffiedik kijken binnen de situatie rondom het coronavirus. Maar we zijn op dit moment vol vertrouwen bezig in diverse marktsegmenten voor de zeer nabije toekomst. Kleinere oplages, hogere toegevoegde waarde, kostenoptimalisatie en gerichte applicaties. We hebben een redelijke hoeveelheid prospects in geheel Europa, in de Benelux en Scandinavië is dat echter 'beperkt' tot doorgaans tussen de twee tot vijf per land. Ook in verpakkingen, maar dat vergt toch weer een andere aanpak. Naast de productiebedrijven zijn het vooral de brandowners zelf die ook zeer kritisch meekijken, en dus zeker een factor in het gehele proces vormen. In België zijn we inmiddels bezig met een verpakkingsdrukkerij. Met een concrete case doen we nu verschillende tests. In Scandinavië ligt het ondernemersvertrouwen wat lager, meer op lokale markten gericht, nauwelijks export en lagere loonkosten. Dus daar ligt de situatie nu nog wat moeilijker. Maar ook daar gaat het lukken, ook in verpakkingen.”
Welke invloed heeft het cancellen van drupa?
Vlieghe: “Dit was de enige juiste beslissing, meer is daar eigenlijk niet over te zeggen. We zijn aan het kijken wat we dit jaar nog kunnen doen, misschien nog een event in Israël. We willen dat 'drupa gat' toch wel een beetje opvangen. We moeten de sales-funnel natuurlijk wel op gang blijven houden. Ik denk dat we na 'dit coronaverhaal' wel een beetje andere industrie zullen zien. Er zal toch zeker een merkbare invloed komen vanuit de nu gesloten horeca, afzegging in events en seminars en een algemene (tijdelijke) teruggang van het consumentenvertrouwen. Een aantal bedrijven zal het denk ik wel moeilijker krijgen. Groei in online zie ik daarentegen wel weer, ook in retail, waardoor wederom de kansen in dat segment toenemen. Maar ik kan echt niet inschatten welke getallen we kunnen plakken op het segment 'commercial print'.”
Jullie staan flink in de schijnwerpers nu. Hoe komt dat?
“We doen nog niet zo heel veel aan actieve marketing hoor. De sfeer voor drupa zou zijn: 'we zijn er', de klanten spreken, dus de cases die onze klanten zelf laten zien. Ook van nieuwe (nog niet nader te noemen) klanten uit geheel Europa. Marketing is mooi, maar de succesverhalen van onze klanten doen het echte werk.”
Hoe ziet je werkweek eruit?
Vlieghe: “Mijn agenda is flink gevuld hoor, maar toch moet ik slim met mijn tijd omgaan met focus, gerichtheid op de juiste cases.” Landa doet vooraf veel onderzoek naar bedrijven die met Landa aan de slag willen, Vlieghe zegt dat Landa de namen in Europa wel kent, we kennen de benodigde eigenschappen, de markten en de kritische omvang van de bedrijven, waarbinnen de Landa oplossingen op juiste manier zouden kunnen passen.
En zijn er al plannen richting 2021?
“Drupa 2021 geeft ons de ruimte weer een slag verder te zijn met zowel een reeks nieuwe orders. Met een nog bredere installed base zal 'productie' centraal staan. De data van drupa 2020 waren (midden in de zomer) behoorlijk ongelukkig vanwege de zomerperiode. Wat dat betreft geeft 2021 ook gewoon wat extra lucht om nog heel wat andere zaken te regelen, ook de 'W10 machines'. We zouden dit jaar een draaiende machine tonen, maar het is zeker zo dat we daar in 2021 een stuk verder mee zullen zijn.”
Deze gehele reeks artikelen is vanwege de bijzondere situatie waarin we als branche verkeren, voor iedereen toegankelijk.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.