DITWASDEWEEK - Financiële hulpregelingen rollen over elkaar heen. Als ondernemer heb je nauwelijks de tijd alle voorwaarden te doorgronden. Je zit achter je bureau en denk na over 'hoe het verder moet'. Thuis is het niet anders, het laat je niet los. Steeds de goede moed erin houden kost vaak moeite. Het verschijnsel corona vermoeit onze hersenen, we zijn zoiets niet gewend, het slurpt energie, zowel zakelijk als persoonlijk. Dit was week 15.
• Promotioneel artikel, leestijd ca. 4 minuten
Vorige week vrijdag werd bekend dat Adformatie 'voorlopig' stopt met hun papieren uitgave. En meteen zette de uitgever volop in op video. Een verschijnsel dat in deze tijd het aantal downloads van video-applicaties tot ongekende hoogtes liet stijgen. Thuiswerken lukt ineens voor velen, maar natuurlijk niet zomaar in alle productie- omgevingen. Natuurlijk kunnen vormgeving, prepress, bestandscontrole, digitale eindmontage etc. vanaf huis gebeuren, maar uiteindelijk moeten producten ook geproduceerd worden. Met printers kan heel veel remote, maar een 'gewone' pers heeft nog altijd mensenhanden nodig, en uiteindelijk ook de logistiek en distributie kunnen niet zonder mensen. [premium]
De eindsprint van de overname ambities van Xerox
Corona was de aanleiding om de onderhandeling voorlopig stop te zetten. Maar achter de schermen speelden hele krachten. Dat werd deze week duidelijk, toen bleek dat zowel Canon als Fujifilm zich met deze zaak hadden bemoeid. Corona hielp in de timing, maar niet in de werkelijke oorzaak. In feite werd duidelijk dat de overname commercieel gezien gewoon onmogelijk werd gemaakt. De belangen van onderlinge samenwerking, vermengd met gelijktijdige concurrentie, legden dit plan van Xerox lam. Het zal ook nooit meer terugkomen. [premium]
Laklaag als nepnieuws?
Dat vond branche-kenner Hans Schoolenberg van de Lock3 dispersielaag van het Duitse bedrijf Varcotec. In samenwerking met het Universitair Ziekenhuis Regensburg en gerenommeerde Fraunhofer Instituut (IVV Freising) werden de effecten van bacteriën, virussen, ziektekiemen en schimmels op papier onderzocht. Schoolenberg zal ongetwijfeld hebben opgezocht dat de World Health Organization WHO heeft beweerd dat papier geen drager kan zijn van het coronavirus. Dat maakt het artikel zeker geen nepnieuws, maar het is wel uitermate lastig in de onstuimige overvloed aan mediameldingen aan objectieve waarheidsvinding te doen, want ook WHO mag best serieus worden genomen. [premium]
Cijfers vanuit het KVGO
De cijfers uit de KVGO enquête laten dan 'slechts' het beeld zien van 25% van de KVGO-leden en dus niet van de gehele branche. Toch zijn de cijfers zorgelijk, omdat omzetverlies op de korte termijn nu al door zovelen wordt ervaren. Omzet alleen is niet het probleem, ook liquiditeitsproblemen spelen een rol. De ruimte tussen geld wat uit orders moet binnenkomen en rekeningen die betaald moeten worden (en dus ook de betaling van salarissen) blijkt in deze tijd ineens schrikbarend klein te zijn. Dat geldt zeker niet alleen voor onze branche, maar pijnlijk is het wel. Met het onvermijdelijke gevolg, dat in een hoog tempo reorganisaties en faillissementen zich zullen aandienen. Toch zegt slechts 3% de bedrijfsactiviteiten al dan niet gedwongen te staken. Laten we hopen dat de effecten van corona in ieder geval voor dit getal niet erger worden. [Lees verder]
The Untold Drupa 2020 Stories
Deze serie wordt goed gelezen en daarbinnen geven bedrijven een inkijkje welke gevolgen het verzetten van drupa 2020 heeft. Deze week het gesprek met Frank Huigen en Thijs van Thienen van Canon. Zij gaven een inkijkje omtrent de gevolgen van het verzetten van drupa 2020 naar 2021. Tegelijkertijd de introductie van een nieuwe machine, echter op gepaste wijze binnen het huidige tijdbeeld. De komende weken zal het bedrijf nog een aantal aankondigingen doen. Veel tijd tot drupa 2021 is er niet. Canon zegt een jaar nodig te hebben, dus komende week moet het bedrijf al dan niet met gewijzigde plannen al aan de slag voor drupa 2021. [Lees verder]
De 11 miljoen van Slob
Een mooi getal, maar gedeeld door veel bedrijven levert die
11 miljoen geen echte reddingsboei op voor de bedrijven in de lokale- en regionale huis-aan-huis informatievoorziening. Onze overheid doet natuurlijk zijn best om mensen te helpen, maar elke poging dat te doen, levert meer beperkingen op dan vooraf voorzien. Slob heeft met zijn 11 miljoen geen ketenoplossing bedacht voor de huis-aan-huisbladen. Gemakshalve werden de drukkerijen vergeten. Dat gebeurde al eerder bij andere regelingen. Het KVGO doet er alles aan om van het lobbynetwerk VNO-NCW de branche onder de aandacht te krijgen bij de overheid. Voor de uitleg van regelingen kan je terecht bij het KVGO en het Dienstencentrum. [premium]
Kyocera doet poging in overvol high-end segment
Het Japanse concern Kyocera is geen kleine speler en kan zich qua beurswaarde meten met Canon, Fujifilm en HP. Dus kapitaalkrachtig genoeg om een rol van betekenis te kunnen spelen. Maar zijn de kansen in een overvolle markt wel zo groot? In ons land zegt Kyocera de nieuwe machine via geselecteerde dealers binnen de grafische branche te willen gaan verkopen. Het is dan te hopen dat ze de taal van de branche goed verstaan en de grafische ketens goed kennen. Want alleen hard- en software is niet genoeg om de concurrentie aan te kunnen gaan. [premium]
Met wat rake opmerkingen het Paasweekend in
Vrijdag sprak de redactie met Erwin Koerts van Aeroprint in de serie 'The Untold Drupa 2020 Stories'. Koerts is altijd wel in voor een paar rake opmerkingen en suggesties. Lees zijn visie omtrent drupa, maar vooral ook over de wijze waarop hij aankijkt tegen de huidige coronacrisis, de positie van zijn bedrijf en het gemak van vooruitschuiven van investeringen, omdat hij nog gewoon alles kan produceren wat zijn klanten vragen in vooral een luxe promotionele markt. [Lees verder]
De redactie wenst de lezers van printmedianieuws prettige Paasdagen. Maak er thuis wat van, lees wat leerzame artikelen en dinsdag weer volop aan de slag!
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.