EVENEMENT - Canon besloot vorige week de varioPRINT iX-serie te introduceren. Dit nieuwe platform bouwt voort op het succes van de VarioPrint i300. De redactie vroeg Canon welke plannen er nog meer waren voor drupa en op welke wijze het verzetten van drupa 2020 effect heeft op de marketingactiviteiten van het Japanse bedrijf. In gesprek met Frank Huigen en Thijs van Thienen.
• Leestijd ca. 3 minuten
Ook aan Frank Huigen (Director Production Printing Products Benelux) en Thijs van Thienen (Business Developer Benelux Commercial Printing) de vraag hoe hun huidige werkweek en die van hun collega's eruit ziet. Frank: “Je zult begrijpen dat we in onze provincie al langer gewend zijn aan thuiswerken, nu dus al bijna 5 weken. Ons kantoor in Den Bosch is zeer beperkt open. Onze technische mensen en servicediensten bezoeken uiteraard onze klanten en volgen daarbij de voorschriften van het RIVM en de klant.”
Wat ervaren jullie qua sfeer en betrokkenheid in de branche?
“Het beeld welke wij zien verschilt natuurlijk van bedrijf tot bedrijf. Maar over het algemeen zien we dat de schrik over corona ook zorgt voor saamhorigheid en betrokkenheid. Natuurlijk maakt men zich zorgen over de nabije toekomst voor wat betreft omzetontwikkelingen, maar gelukkig horen we nog geen wanhoopskreten. Veel is natuurlijk afhankelijk van de segmenten waarin de bedrijven werkzaam zijn.”
Jullie introduceerden de varioPRINT iX-serie, was dat jullie drupa primeur?
Van Thienen: “We hebben een reeks van aankondigingen, maar de iX-serie (3200 en 2100) is inderdaad wel het paradepaardje, welke voor drupa bedoeld was. We hebben de 'tone of voice' van deze belangrijke introductie echter wel aangepast aan de tijd waarin we leven. Het is een fantastisch nieuw platform, maar ik wil benadrukken dat we ook al onze bestaande platformen volop blijven ondersteunen en dus ook upgraden. Dus de iX-serie is zeker geen vervanger voor de VarioPrint i300. Daarvan hebben we nu 20 installaties in Nederland en dat platform blijft zich volop ontwikkelen. Ten opzichte van drupa 2016 is in feite alleen de ombouw van de i300 nog vanuit die tijd.”
Canon wilde bestaande relaties niet verrassen tijdens drupa, dus het introductieprogramma voor de iX-serie stond al gepland voor het 2e kwartaal.
Wat waren jullie nog meer van plan?
Huigen: “Dat laten we de komende weken zien in gepaste stapjes. We hebben in verschillende segmenten nog een aantal innovaties die voor uiteenlopende markten die wij bedienen, interessant zijn. Wat we nu wel al kunnen zeggen, is dat we de eerste varioPRINT iX-machine nog dit jaar voor de zomer zullen installeren bij de eerste opdrachtgever in eigen land.” Reguliere uitleveringen zijn gepland vanaf juli.
Ook innovaties te verwachten in het signsegment en ook in production print rondom toner.
Hoe verandert het verzetten van drupa jullie marketing voor de korte termijn?
Van Thienen: “Wij geloven in persoonlijk contact met onze klanten, dus wij gaan geen 'massale' webinars organiseren. We hebben in de afgelopen weken één-op-één Skype sessies gehouden met onze klanten. Met daarin een presentatie van hetgeen nu speelt rondom de introductie van de iX-serie. Dat heeft het voordeel dat we directe feedback krijgen van de klanten die we persoonlijk kennen. Dat is bij een webinar toch aanzienlijk lastiger en dus ook minder persoonlijk.”
Heel benieuwd wat de toekomst van drupa wordt, ook na 2021.
Gaan jullie deelname aan drupa 2021 heroverwegen?
Huigen: “Dat is natuurlijk een vraag die iedereen bezighoudt. De discussies rondom een event met een omvang als die van drupa worden door deze bijzondere situatie natuurlijk versterkt. Daarnaast heeft de steeds kortere time-to-market de rol van beurzen wel veranderd. Natuurlijk wil drupa zich richten op innovaties binnen de branche, maar bij Canon - en ik denk dat dat voor alle high-end fabrikanten zal gelden - gaan de productinnovaties altijd sneller dan de drupa-cyclus. Niettemin zijn wij van nature gecommitteerd aan de grafische industrie en zullen blijven deelnemen aan drupa zolang de industrie daar behoefte aan heeft.”
Van Thienen vult aan: “Weet dat de voorbereidingen voor Canon ruim een jaar in beslag nemen. Met een beursoppervlakte van ruim 3700 vierkante meter en vele lokale Canon-vertegenwoordigingen wereldwijd, is het geen kleinigheidje om 'er even bij te doen'. In feite moeten we nu al begonnen zijn met drupa 2021, terwijl we nog maar net gewend zijn aan het feit dat drupa 2020 is verzet naar april 2021. Ik moet overigens wel zeggen dat ook wij als grote speler door drupa prima worden begeleid richting 2021. En daarbij zijn ook wij blij met de data in april 2021, die veel beter passen dan de oorspronkelijke data dit jaar in juni. In de komende weken zullen we met een gepaste 'tone of voice' de marktintroducties doen, die we van plan waren. Zonder enige vorm van uitbundigheid, hoe mooi de de nieuwe iX-serie ook is. We zien in deze tijd geen aanleiding voor extra feestelijkheden.”
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.