BEDRIJVEN - In het gesprek met Louis de Nolf van het Belgische communicatiebureau duomedia wordt meteen duidelijk dat online videokanalen op korte termijn binnen dit coronatijdperk een aardig alternatief vormen, maar vanwege het gebrek aan zichtbare lichaamstaal niet zomaar alle events zouden kunnen gaan vervangen.
De vraag naar online videomogelijkheden wordt binnen de hedendaagse situatie regelmatig gesteld. Louis de Nolf is general manager bij duomedia in Brussel. Het communicatiebureau is al jaren gewend veel online te werken met de grote groep internationale opdrachtgevers binnen het printmedia segment. De Nolf: “Natuurlijk ervaren wij ook de verandering in marketing en communicatie bij onze opdrachtgevers. De één is pro-actief en gaat meteen met nieuwe kansen aan de slag, de ander moet wachten op besluitvormingsprocessen vanuit een corporate 'hoofdkwartier'. De één wil meteen besparen in de kosten, de ander maakt budget vrij voor nieuwe kanalen. Wij spelen wat dat betreft in op de bewegingen bij onze klanten.” De Nolf werkt net zoals vrijwel alle medewerkers vanuit huis. Het bedrijf is dat gewend, met de internationale contacten wordt wel vaker op vroege of late tijdstippen thuisgewerkt voor online overleg met klanten elders wereldwijd.
Juist nu is veel communiceren nodig, maar onze opdrachtgevers hebben allemaal hun eigen gewoontes en ritmes.
Wat viel er over het algemeen weg?
De Nolf: “Normaal gesproken zijn er talloze persconferenties voorafgaand aan drupa. Daar werden al vaak de primeurs aangekondigd voor vakjournalisten. Deze zijn vrijwel allemaal komen te vervallen. Dat zagen we ook al met het verzetten van Fespa. Dat was het eerste voorteken dat er ook wel wat met drupa zou gaan gebeuren. Prima dat drupa nu een klein jaar is doorgeschoven naar april, wat voor velen ook een betere periode is. Ik denk overigens dat Fespa te voorbarig was om het event slechts een beperkt aantal maanden te verschuiven.”
Op welke wijze kunnen jullie nu helpen?
De Nolf zegt dat online video niet alleen een kwestie is van op een knopje drukken. Juist online moet alles goed voorbereid zijn om professioneel over te komen. Als je op kantoor zit, heb je talloze andere prikkels om afgeleid te worden. Thuis is dat vaak nog intensiever. Als je dan als leverancier/fabrikant je zaakjes niet op orde hebt, verslapt de aandacht meteen. Een trage wifiverbinding met een bibberend beeld, jaagt de deelnemers weg. Wij begeleidden die trajecten altijd al, maar juist nu is het van belang om nieuwkomers op dit gebied te attenderen op kwaliteit.”
Duomedia werkt onder andere voor: Xeikon, Esko, Mimaki, Sappi, Ricoh en Konica Minolta.
De Nolf: “Ook als één element wordt vervangen door een webcast of webinar, moet het passen in de totale mix van media- middelen. Na een filmpje/presentatie moet er ook opvolging zijn. Juist nu is dat belangrijk. In feite is het een kwestie van voorsorteren op drupa 2021. Dat is nog maar een jaartje van nu verwijderd. Dus nu is het zaak de contacten vast te houden. Drupa 2021 zal een wat andere insteek krijgen. De echte praktijk zal nog meer en beter zichtbaar worden. Dat zal de drupa zeker nog meer verzakelijken.”
De Nolf benadrukt dat wat nu in 2020 wordt gepresenteerd aan innovaties, natuurlijk niet verloren zijn gegaan voor wat betreft drupa 2021. De Nolf: "De innovaties zullen aan maturiteit gewonnen hebben en zal men in vele gevallen meer praktische toepassingen kunnen voorleggen aan bezoekers."
Terughoudendheid in de communicatie is juist nu niet goed voor de merkpositionering.
Dus lichaamstaal blijft de garantie voor het behoud van events?
De Nolf: “Jazeker, ik zal niet zeggen dat alles in dezelfde vorm blijft bestaan dan voorheen. Maar als we inderdaad wat minder mogelijkheden hebben om te vliegen, veel mensen bij elkaar te zetten, zal de mix van kanalen nog belangrijker worden dan voorheen. En ja, dan zal video een belangrijke rol gaan spelen, maar ik verwacht dus echt niet dat de grotere events volledig zullen worden vervangen door video, daar zal de huidige situatie niets aan veranderen. Natuurlijk in de hoop dat die situatie snel opgelost wordt.”
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.