BEDRIJVEN - In deze serie ook aandacht voor de drupa-bezoeker. De redactie koos voor Erwin Koerts van Aeroprint. Omdat hij van jongs af aan al naar de drupa ging, en omdat hij altijd wel in is voor een paar rake uitspraken.
• Leestijd ca. 3 minuten
Ook aan Erwin vragen we hoe het gaat in zijn bedrijf in Ouderkerk aan de Amstel. Zeer relativerend: “We hebben de zaakjes gewoon geregeld, alles werkt in twee ploegen, voldoende schoonmaaktijd tussen ploegen, natuurlijk alle RIVM-regels volgend en waar mogelijk is, werken mensen thuis.” Dat is het geval met medewerkers werkzaam in design/prepress en orderbegeleiding. Hij leidt het bedrijf samen met zijn broer Michael en zijn beiden wisselend 'week-op-week-af' aanwezig in het bedrijf.
Hebben jullie last van de huidige situatie?
Koerts: “Iedereen heeft last van deze situatie, uitzonderingen daargelaten in specifieke segmenten die juist extra werk hebben door deze situatie. Wij zitten in de luxe promotionele sector, het kost gewoon geld. Maar wij hebben geen lasten vanuit leasemaatschappijen of banken. Als je qua liquiditeit op de rand van cash-in-cash-out zit, dan kom je door zoiets als dit in de problemen. En natuurlijk is dat triest hoor, maar ik ben blij dat wij een gezond bedrijf zijn.”
Wat doen jullie nu anders dan in de normale situatie?
“Als de tijd het ons toelaat doen we allerlei zaken. We knappen onze websites op (leuke actie trouwens van jullie om in deze periode gratis advies aan te bieden op dit gebied), we hebben wat klusjes aan het pand te doen en nog wat kleinigheden, maar we werken zoveel mogelijk 'gewoon door' daar waar het kan.”
Als je naar drupa zou zijn gegaan, had je dan al een programma?
Koerts, hard lachend: “Ja, bier, worst en mooi weer. Nee, zonder gekheid. Vroeger gingen we al met mijn vader mee naar drupa, hij leerde ons dat drupa het moment was om een paar dagen na te denken over de toekomst van ons bedrijf. Dat doen we nu ook nog. Het is een soort positiebepaling voor de toekomst. We draaien nu op diverse offsetmachines op 50/70, 70/100 en nog 36/52, en natuurlijk ook digitaal. Ja, die offsetmachines zijn zo'n 10 jaar oud, dus daar staat echt wel wat te gebeuren. Maar ja, aan de andere kant zien we niet precies die investeringen waar we meer mee kunnen, beter van worden of goedkoper kunnen produceren. Digitaal gaat het allemaal wel wat sneller, daar zijn nog wel slagen te maken.”
Drupa is voor ons vooral 'positiebepaling' voor de toekomst, offset draait nog gewoon door, daar zien we de winst in 'zomaar wat nieuws' niet meteen.
Vertel eens hoe je dat zou hebben aangepakt
“Nou, weet je, dat is best wel leuk. We gaan dan altijd in de tweede week vooral bij een beetje vermoeide techneuten staan die de demo's geven, omdat de 'gladde' sales jongens dat niet kunnen. Je krijgt dan de echt eerlijke antwoorden waar je wat mee kunt.” Het is even stil na dit antwoord en vervolgens schaterend gelach, waar de fabrikanten hun les uit kunnen trekken.
Eerlijke techneuten vaak eerder een eye-opener dan de mannen in pak en stropdas.
Nu drupa niet doorgaat, wat zijn de investeringsplannen?
Koerts zegt die plannen gewoon door te schuiven, 12 maandjes is geen probleem. Het bedrijf verdient gewoon zijn geld nog met alles wat prima functioneert. Er is geen directe acute noodzaak iets te vervangen of aan te vullen. Koerts volgt wel de online webinars en trekt daar dus ook de tijd voor uit. “Ik heb deelgenomen aan het webinar van HP-Indigo, ook het webinar van de GWG over PDF color management trok mijn aandacht. En ook nog wat online presentaties van anderen. Maar ik vind wel dat ze een 'Aeroprint' sausje qua vormgeving en uitstraling zouden mogen krijgen. Het is soms wat suf, je ziet gewoon dat velen zich in het corona-tijdperk snel storten op de tooltjes, maar verder geen aandacht geven aan de vorm. Dat kan echt veel beter.”
Wat zou je verder graag willen lezen in deze serie?
Koerts: “Tsja, ik zou het volgende wel leuk vinden. Op drupa zie je grote spelers 'gewoon' naast elkaar in een hal. Zou je niet een paar artikelen kunnen maken waarin je twee virtueel naast elkaar staande fabrikanten gelijktijdig een interview kunt afnemen? Dus lekker met wat tegenstellingen, het een beetje spannend maken. Wat mij betreft doop je de serie om naar 'The Battle of The Best'.” Uitdagend, wie durven het aan?
Ook een inspirerende visie omtrent hetgeen je op drupa 2020 had willen doen? Laat het ons weten.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.