BEDRIJVEN - Marco Aarnink van print.com zei snel voor te sorteren op de gevolgen van de coronacrisis. Het zijn volgens hem heftige keuzes voor - zoals hij het zelf zegt - een scale-up die juist pro-actief investeert, hard op weg naar een serieuze marktpartij.
• Leestijd ca. 3 minuten
Natuurlijk vragen we aan Aarnink hoe het gaat met print.com. Hij is daar zeer open over: “Het begint gelukkig weer wat aan te trekken, maar de eerste paar weken rondom corona voelden we de pijn flink. De maanden januari en februari waren voor ons goede maanden en maart begon zelfs nog beter. En dan heb je ook het idee dat in de maanden daarna je visie op het doen van investeringen kunt gaan vormgeven, op basis van de veronderstelling dat het een goed jaar gaat worden. Deze crisis kwam voor ons, net zoals voor iedereen, volkomen onverwacht. Ik beschouw het als een enorme natuurramp, het is een enorme brand en we moeten er alles aan doen om het oplaaien van nieuwe lokale brandhaarden te voorkomen.”
Hoe ga je daarmee om in je eigen bedrijf?
Aarnink: “Door open, helder en eerlijk te zeggen hoe de zaken ervoor staan. Dus dat betekende dat we meteen maatregelen hebben moeten nemen in onze flexibele personele omvang, dus tijdelijke contracten van flexkrachten werden per onmiddellijk niet verlengd. Dat zijn heftige keuzes, omdat we als scale-up juist voorsorteerden op de veronderstelde groei. Nu dus even niet, maar dat komt echt wel weer terug. Inmiddels merken we dat 'het weer wat begint aan te trekken', de eerste paniek is uit de lucht. Maar waakzaamheid blijft.”
Duidelijkheid voor alle partijen staat centraal.
Geen NOW-regeling
Als scale-up heb je natuurlijk weinig financiële historie om in aanmerking te komen voor de vele steunprogramma's van de overheid. Je kunt immers geen aantoonbare verliezen laten zien vanuit de historie in vergelijking met de dag van vandaag. Aarnink: “Dan moet je dus niet afwachten of de overheid met nog iets 'leuks' komt, maar dus vooruit regeren en dat hebben we dus gedaan, ook in de veronderstelling dat we niet snel van corona af zijn en wellicht een tweede piek onze branche nog een keer treft.”
Wat stond er voor drupa op jouw lijstje?
Aarnink: “Ik ga altijd zeer gericht naar een beurs of event toe. Ik doe uitgebreide research vooraf en ben doorgaans niet meer dan enkele uren op zo'n beurs. Dus ook drupa zou voor mij een agendapunt op een dag zijn geweest in die periode. Natuurlijk gaat mijn interesse uit naar Landa en naar de verdere evolutie van inkjet binnen een aantal fabrikanten. Ik kijk daarnaast naar automatisering van de verschillende afterpress processen. Dat betekent een handjevol exposanten langsgaan met gerichte vragen en dan misschien nog een uurtje gezelligheid door wat te netwerken, een hapje te eten en dan weer gewoon aan de slag.”
Met veel research vooraf beperk ik de hoeveelheid bezoektijd op een beurs.
Ga jij als digitale nerd ook aan de online video?
“Nou, dat is allemaal best wel leuk hoor, en ook mooi dat het allemaal werkt. Maar neem van mij aan, dat als deze crisis voorbij is, we toch allemaal weer snel terugkeren naar onze basis en dus gewoontes. Mensen kunnen best snel handelen in panieksituaties, maar we zijn ook in staat dingen snel weer te vergeten. Persoonlijk contact met mensen is voor mij één van de speerpunten van ons bedrijf.”
Had je overigens concrete investeringsplannen?
Aarnink zegt zeker niet de eerste te willen zijn met ontwikkelingen die op drupa als primeur worden getoond. Ook hij weet uit ervaring dat nieuwe technologie altijd langer nodig heeft om marktrijp te worden ten opzichte van de mooie marketingverhalen op een beurs. “Dat zag je destijds ook met Indigo 12000, in Nederland althans. Er is nu nogal wat te doen rondom de 'geheimzinnigheid' van de technologie met Landa. Zeer veelbelovend is het zeker, maar met onze korte levertijden en kleine marges is het 'testen' niet aan ons. Binnen onze 'eigen markt’ gaan we eerst maar eens kijken bij Reclameland hoe Landa zich in dit segment gaat bewijzen.”
“Daarnaast kijken we natuurlijk naar large-format en textielprint. Ik heb overigens wel heel veel interesse in de discussie rondom het voortbestaan van offset. Je ziet in dat segment wel bewegingen en keuzes zoals die bijvoorbeeld bij Heidelberg worden gemaakt, maar de echte vooruitgang zit nu mogelijk bij Landa en ook inkjet. Bij inkjet is het al duidelijk te merken ten opzichte van offset. Gelijktijdige ontwikkelingen op het gebied van snelheid, kwaliteit en variabiliteit zijn voor mij belangrijke speerpunten om daar bovenop te zitten.”
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.