BEDRIJVEN - René Spijker van Spijker & Co. uit Buren merkt dat het in zijn bedrijf rustiger is dan normaal. Zijn omzet zit op ca. 70% van hetgeen hij normaal in deze periode met zijn bedrijf omzet. Hij ziet de toekomst op het gebied van online positief in, maar print zal volgens hem uiteindelijk weer op een 'gewoon' niveau terugkeren.
• Leestijd ca. 3 minuten
Spijker: “Wij zijn al jaren geleden begonnen met de 'conversie' naar meer online activiteiten in aanvulling op print. Print vormt zo'n 30% van onze omzet. Door het coronavirus merken we wel dat met name actieflyers het beter doen. En ook voor Koningsdag hebben we diverse opdrachten uitgevoerd voor met name de horeca, die mogelijkheden aanbieden tot afhalen van snacks en/of maaltijden. Maar geheel buiten de effecten van corona om, merken we al langere tijd dat brochures weer aandacht krijgen. Bedrijven willen toch graag iets tastbaars achterlaten na een bezoek.”
Wat hebben jullie voor maatregelen genomen rondom corona?
Spijker zegt dat iedereen vanuit huis werkt: “Wij hebben geen eigen printproductie meer in huis, dat besteden we al langere tijd uit, waardoor ons werk in hoofdzaak is gericht op creatie en prepress voorbereiding. Ik ben zelf meestal wel op de zaak aanwezig en we beginnen 's morgens met een 'zoom-sessie' om het werk van die dag door te nemen.” Gaat dat allemaal goed? Spijker, lachend: “Je doelt zeker op al het privacy-gedoe rondom zoom. Wij hebben een pro-account en we weten hoe we de applicatie moeten bedienen. Ik vind al het gedoe een beetje overdreven, gratis bestaat niet, je betaalt altijd 'ergens' mee. Dus dan moet je niet klagen.”
Zou je naar drupa zijn gegaan?
Spijker: “Jazeker, ik ben de vorige editie niet geweest, dat is voor zover ik me herinner de enige die ik in mijn grafische loopbaan heb gemist. Ik ging vroeger al met mijn vader mee, een bezoek aan drupa was toch altijd het ijkpunt van de status waarin de industrie verkeerde, en hoe je als bedrijf kon inspelen op de ontwikkelingen. Wij produceren zelf nu niet meer, maar ik wil toch - dat is een beetje het gevolg van mijn grafische roots - de ontwikkelingen in print en druk blijven volgen. Bij veel van onze producties zie ik al helemaal geen verschil meer tussen bepaalde toner, inkjet of offset producties. Dat betekent dan ook dat je zelf niet meer bovenop de innovaties zit, en daar is dan één dagje drupa prima voor. Natuurlijk is het een helikopter-observatie, gecombineerd met netwerken en sociale contacten. Ik ken nog steeds heel veel mensen in dat segment.”
“Drupa is voor mij een stuk nostalgie hoor, vroeger ging ik met mijn vader mee, het was altijd een belevenis.”
Online geen alternatief?
“Nee, ik ben het met de beschouwingen van duomedia eens, dat een online video echt geen blijvend alternatief is voor de beursvloer. Je mist gewoon dat stukje emotie, het voelen, zien en ruiken van dat ene apparaat waar je naar wilde kijken. Maar ook samen met soms wildvreemden van gedachten wisselen over de ontwikkelingen in de branche.”
Ga je nog naar andere grafische beurzen?
Spijker: “Nee, dat doe ik eigenlijk niet meer. Ik kan me nog een bezoek aan Gorinchem herinneren, maar ook dat is al langer geleden. De Vakdag Print&Sign in Nieuwegein bezocht ik al helemaal niet, en ook het onlangs gehouden Sign&Print Festival trok niet mijn interesse. Als ik naar drupa ga, is dat toch wel een totaal andere beleving. De reis, het massale, maar toch vooral de techniek, die je alleen daar in z'n volle omvang ziet, voelt en ervaart.”
Hoe kijk je tegen de nabije toekomst aan?
René Spijker is positief en ziet zijn omzet binnen enkele maanden wel weer op het gewenste niveau terugkeren. “Ik merk dat mensen nu extra aandacht willen geven aan hun online aanwezigheid. We zeggen wel vaker dat een website met slechts een uithangbord met adresgegevens niet meer voldoende zijn. Het samenspel van online marketing, website, social media zal door deze crisis wel een extra impuls krijgen. Overigens voorzie ik niet dat print op de wat langere termijn blijvend inlevert. Dat komt echt wel weer terug.”
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.