TOELEVERANCIERS - Xeikon koos ten gevolge van het coronavirus al snel voor webinars. Afgelopen maandag luisterden zo'n 100 deelnemers naar het eerste Xeikon webinar in deze corona-periode. Daarin werden een aantal aankondigingen gedaan, die van oorsprong bedoeld waren voor drupa 2019.
De redactie sprak met Filip Weymans, vice-president marketing van Xeikon. “Hoe beïnvloedt het coronavirus jullie werkweek?” Weymans: “Het zijn 'challenging times'. We zijn als Xeikon ook een deeltje van de essentiële 'supply-chain', één van de radartjes in de gehele keten, vooral in gedrukte media voor labels en verpakkingen. We zien nu een heel andere dynamiek, met hier en daar duidelijke verschuivingen van bepaalde producten van horeca naar retail, kleinere verpakkingen en een ander gebruikersgedrag. Ook zien we bijvoorbeeld producenten van drank, nu alcoholproducten aanleveren voor schoonmaak-producten.”
Weymans vervolgt: “Voor ons bedrijf is het belangrijk dat we kunnen blijven leveren, van toners tot machines, tot onderdelen en overige consumables. Op serviceniveau doen we steeds vaker dingen online, in samenwerking met de door ons opgeleide operators bij onze klanten. Door middel van video-conferencing helpen we onze klanten waar het kan. Maar in noodgevallen kunnen we altijd 'emergency visits' inplannen, met uiteraard alle veiligheidsvoorschriften die de overheid ons oplegt.”
Wat betekent het verzetten van drupa 2020 voor jullie?
Bij Xeikon was men eigenlijk opgelucht dat uiteindelijk het besluit werd genomen om drupa 2020 niet door te laten gaan. Weymans: “We begrepen best dat ook die organisatie dat niet 'zomaar eventjes' kon beslissen. We hadden er al een maand eerder naar geïnformeerd, ook omdat we onze alternatieven voor productlanceringen in stelling wilde brengen, zoals het eerste webinar aan het begin van deze week.”
Klanten gaan in tijden van onzekerheden op zoek naar de juiste flexibele oplossingen, onze nieuwe SX30000 is daar een perfect voorbeeld van.
Wat hebben jullie deze week gelanceerd?
Weymans: “Ons eerste volledig nieuwe product is de SX30000. De S staat voor Sirius, de X voor Xeikon en 30000 voor 30 meter per minuut. Daarmee hebben we in dit segment de snelste machine van de markt. En langs deze weg wil ik dan best even trots zijn op al onze engineers, die dit toch maar even met z'n allen hebben gerealiseerd. We zijn immers het kleine broertje tussen al die grote spelers. En dan is het toch mooi als we vooral ook deze mensen een pluim kunnen geven.”
Onze engineers moeten vechten met de wetten van de fysica.
Met de SX30000 bewijst Xeikon met 'dry toner' een volgende stap te maken in de evolutie van die technologie. “Kwaliteit, betrouwbaarheid en productiviteit luiden met de SX30000 een nieuw tijdperk in”, zegt Weymans. Zo is deze nieuwe machine voorzien van een inline quality control system (kleur en registratie), een compleet nieuw ontwikkelde toner welke voldoet aan de strengste milieueisen. Het EcoFuse systeem omvat - en dat is echte innovatie - watergekoelde rollen, waarvoor een gepatenteerd 'cross-flow' systeem is ontwikkeld, waardoor de temperatuur van het oppervlak maximaal 1 graad verschil kan worden. Een enorme innovatie voor met name de kwaliteitsbeheersing. Tot slot uiteraard de nodige verbeteringen in de Sirius on- en offline bediening, cloud connected voor alle mogelijke doelen, waaronder ook onderhoud." De SX30000 zal vanaf eind juni beschikbaar zijn.
Nieuw is ook de Cheetah 2.0 technologie, toegepast in de CX300 voor de labels- en etikettenmarkt. Weymans: “Met deze machine bedienen we een markt waarbij ca. 50.000 vierkante meter per shift per maand aan etiketten of labels moeten kunnen worden geproduceerd. Daarbij moet je denken aan de marktsegmenten: voedsel, pharma, dranken, duurzaamheid, chemie, gezondheid etc.”
Wat gaan jullie doen richting 2021?
Weymans, met een glimlach: “Alvorens we naar 2021 gaan kijken, wil ik eerst nog kwijt dat we in juni met nog een extra aankondiging komen. Die aankondiging was ook bedoeld voor drupa.” Natuurlijk kijkt Xeikon richting LabelExpo (begin december) en drupa 2021 in april, maar op de korte termijn zal online een belangrijke rol blijven spelen. Wel hoopt het bedrijf de 'offline formule' van het Xeikon Café in de herfst van dit jaar te kunnen presenteren. Er is voor dat event al besloten de thema's commercial, packaging en label te combineren tot de titel: 'Print Innovation'. Weymans: “Maar we hebben ook de online smaak te pakken, we gaan op 22 april een speciale Xeikon Café TV lanceren rondom label, en op 23 april rondom graphic arts. In Antwerpen en Chicago zijn we bezig een online democentra op te zetten, dat onze klanten in dit tijdperk - maar hoogst waarschijnlijk ook daarna - toch zo goed mogelijk een demo van onze apparatuur online kunnen 'bezoeken'. Met een reeks camera's kunnen we om en in de machines meekijken, net zoals we dat in een offline situatie zouden doen.”
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.