PRODUCTIE INNOVATIE - In diverse retailsectoren zoeken vooral de kleinere winkeliers naar mogelijkheden versneld een webshop te openen. De kosten moeten vooral laag zijn en er is haast. Met de bekende WordPress plug-in WooCommerce worden nogal wat pogingen ondernomen. Met wisselend succes, afhankelijk van het productaanbod en vooral de logistiek. Voor printproducties een niet aan te raden route.
• Leestijd ca. 3 minuten
Nu door de Covid-19 crisis het fysieke bezoek tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers voorlopig nog talloze blokkades oplevert, is de weg van offline naar online een veel besproken onderwerp. De media staan er vol van. Seminars, trainingen en zelfs muziekoptredens gaan van offline naar online. Talloze gereedschappen voor webinars, webcasts en videoconferencing zien massaal hun downloads en verkopen toenemen.
Diverse partners van printmedianieuws bieden diensten aan op dit gebied.
Voor printproducten geen eenvoudige oplossing
De grafische branche kent drie verschijningsvormen voor wat betreft het speelveld tussen online en offline. De bekende 'internetdrukkerijen' zijn als het ware de 'native spelers' die de basis van hun bedrijf al rondom online communicatie opbouwden. De hybride groep wordt gevormd door van oorsprong offline bedrijven, die een online oplossing tegen hun bedrijfsprocessen hebben 'aangeplakt. En tot slot de nog vele offline bedrijven, die binnen hun bestaan specialistische niches bedienen, waar de offline communicatie de boventoon voerde.
Zelf niet gaan rommelen
Met name in die laatste groep klinkt nu toch het geluid om op zoek te gaan naar online oplossingen. De omzet daalt, de onzekerheid blijft en er is geen zicht op spoedig herstel op de korte termijn. Online lijkt dan de enige uitweg uit de communicatie impasse te kunnen ontsnappen. Dat gaat echter niet lukken om de eigen website 'even snel' te voorzien van een plugin waarmee een shop kan worden gebouwd. Daarvoor is de verscheidenheid aan variabelen per product veel te groot. Kijk maar eens naar het 'eenvoudige' visitekaartje op menig webshop voor de grotere internet aanbieders. Je staat versteld van het aantal variabelen, nog even losstaand van de mogelijkheden bestanden te uploaden en geautomatiseerde controles uit te laten voeren, en workflows op te starten en online te kunnen volgen. Dat lukt allemaal niet op korte termijn door zelf wat te gaan 'rommelen'.
Samenwerking in de online keten door ook producten van anderen aan te bieden, vraag naar de mogelijkheden.
Beter in gesprek met gespecialiseerde partijen
In ons land zijn een aantal bedrijven actief die online diensten aanbieden, specifiek op het gebied van online shops. Zij kunnen veel sneller inspelen op specifieke behoeftes, waarbij de software al in basis beschikt over verreweg de meeste functionaliteit die voor printmediabedrijven van belang is. Zorgen maken over de look&feel is ook niet nodig. Alle aanbieders kunnen de look&feel volledig op maat maken, voorzien van logo, huisstijl kleuren en eventueel de productfotografie voor producten anders dan het reguliere grafische aanbod. Let ook op eventuele koppeling met je eigen interne workflowsystemen. Dat kan nog een extra punt van zorg zijn om de webshop snel te lanceren. Bespreek met je uiteindelijke leverancier een korte termijn stappenplan met duidelijke 'milestones' in de aflevering en werking van het systeem richting je markt.
Zelf 'rommelen' gaat meer tijd en geld kosten en levert uiteindelijk een matig resultaat.
Start met een behapbaar aanbod
Een veel gemaakte fout is een webshop willen optuigen met meteen alle producten. Dat kost juist nu teveel tijd. Probeer een top 10 of hooguit een top 20 van producten samen te stellen met de meeste voor de hand liggende opties om een start mee te maken. Alleen dan kan een webshop binnen een week tot maximaal twee weken worden opgestart.
Promotie van je webshop
Denk echter niet dat een eenmaal 'draaiende' webshop meteen klanten oplevert. Doe er alles aan via social media, nieuwsbrieven en telefonisch contact om de aandacht te vestigen op je nieuwe vorm van dienstverlening. Je klanten zijn een dergelijke dienst immers niet van je gewend, dus marketing is minstens zo belangrijk als het bouwen van de shop zelf. Dat was al zo voor het coronatijdperk, maar is juist nu voor de korte termijn van nog groter belang dan voorheen. Van offline naar online betekent dan ook 100% focus op online.
Techniek uitbesteden is prima, maar de marketing moet je toch echt grotendeels zelf doen.....
Snelheid van handelen
Deze bijzondere situatie vergt snelheid van handelen. Neem minimaal een middag om met hooguit twee of drie marktpartijen te onderhandelen. Maak een keuze en ga meteen aan de slag. Alleen dan kan het lukken. O ja, zorg zeker voor een passende logistiek, dus bereid je voor op de balans tussen productietijd, doorlooptijd, verpakken en afleveren. Nood breekt wetten, zeker nu.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.