BRANCHE - KVGO gaat zeker door met vernieuwen. Het is immers één van de vier pijlers binnen de slogan: 'versterkt, vernieuwt, verbindt, vertegenwoordigt'. Maar 'zonder wrijving geen glans' geldt zeker voor het KVGO na het vertrek van Miguel Delcour, maar in nog heftiger mate door de gevolgen van de coronacrisis. In gesprek met voorzitter Dick Naafs en directeur Bram Ter Beek.
• Leestijd ca. 5 minuten
Hoe gaat het nu met het KVGO? Dick Naafs: "Het vertrek van Miguel was natuurlijk een dip in de route die we voor ogen hadden. Maar met de komst van Bram als directeur, leer ik veel meer over het verleden van het KVGO. Het KVGO voortzetten in een nieuwe lijn gaat wel gepaard met het meenemen van dat verleden. Nu de afgelegen route mij steeds duidelijker wordt, krijgt de term 'vernieuwen' voor mij ook meer duiding."
Naafs: "Het was na het vertrek van Miguel Delcour even wennen in de nieuwe setting een herstart te maken, maar de route die we voor ogen hadden en hebben, blijft van kracht."
Bram (interim) directeur?
Bram Ter Beek: "Met 27 jaar historie kan ik inderdaad in mijn nieuwe rol het bestuur van voldoende informatie voorzien en meedenken bij de vernieuwingen die we voor ogen hebben. Het is een drukke tijd en het bestuur heeft het vertrouwen uitgesproken om mij voorlopig als directeur aan te houden. In het najaar gaan we dan wel weer eens kijken of die functie anders ingevuld zou moeten worden. Het woordje 'interim' was in aanvang puur semantisch en dus nu niet meer van toepassing. Het zou overigens nu ook echt verkeerd uitkomen de zoektocht naar een nieuwe directeur in te zetten, terwijl we juist nu zo ontzettend veel operationeel werk voor onze leden moeten doen. Iedereen moest heel plotseling omschakelen om de vele mailtjes en telefoontjes direct en adequaat te beantwoorden."
Corona laat ons op onze tenen lopen, we redden het met de fantastische inzet van ons gehele team.
Thuis werken
Naafs: "Weet dat binnen de huidige omstandigheden veel mensen thuis werken, en er hooguit 2-4 mensen parttime op ons kantoor op Schiphol-Rijk aanwezig zijn. Als we daar zijn voelen we ook de verbondenheid weer, die we met werken vanuit huis enorm missen. Voor veel van onze leden zijn het spannende tijden. Juist al die verhalen willen onze medewerkers ook wel met elkaar delen. Dat doe je nu eenmaal makkelijker bij een kop koffie op kantoor, dan via video-bellen, hoe mooi deze voorzieningen in deze tijd ook zijn."
Wat doen jullie nu vooral?
Ter Beek: "Het contact met de leden is vooral van belang om ze door deze tijd heen te helpen. Het tweede onderzoek welke we hebben verricht, laat goed zien dat de nood bij veel ondernemers hoog is. Wij staan ze volledig te woord, leggen uit wat we doen via de overheid, via werkgeversvereniging VNO-NCW, via onze internationale overkoepelende organisatie Intergraf."
Naafs: "We begrijpen best wel dat veel van deze zaken niet direct zichtbaar zijn voor de buitenwereld, die kritisch naar onze activiteiten kijkt. Al het lobbywerk, communicatie met de leden, het maken van brandbrieven aan overheid en VNO-NCW, talloze communicatie acties vraagt. En dat alles naast het gewone advieswerk wat de medewerkers op kantoor dagelijks doen. Het is dus niet zomaar even een e-mail sturen en dan maar gewoon achterover leunen en afwachten. We werken op alle fronten samen met alle mogelijke organisaties die dicht bij ons staan, zodat we de KVGO kracht met anderen kunnen bundelen, om de belangen van onze leden te vertegenwoordigen."
Lobby keihard nodig
"Voordat ik voorzitter werd vroeg ik me wel eens af of al dat lobbywerk van het KVGO wel nodig was. Nu zie ik de waarde van dat netwerk, het vergt echt heel veel moeite om 'zomaar even wat aandacht' te krijgen voor bedrijven die actief zijn in print. Wijzelf denken dat iedereen dat belang wel snapt, maar er is dus inderdaad een flink lobbynetwerk nodig om ook maar heel even de aandacht van bijvoorbeeld een minister gegund te krijgen."
Lobbywerkzaamheden vaak onzichtbaar, maar van groot belang voor de leden.
Wat gaan jullie na corona doen aan vernieuwing?
Ter Beek: "Nou, ondanks alle 'corona-drukte' staat de vernieuwing niet stil hoor. Na ZSO en CMBO praten we met diverse aanpalende organisaties. Uiteraard ook met VKGO, maar dat vergt door de huidige situatie allemaal wat meer tijd. Zomaar wat roepen heeft nu geen nut. Ook zij willen zich goed oriënteren op de toekomst, en binnen die zoektocht zijn ook wij een partij. En we blijven streven naar verbreding van ons speelveld."
De nieuwe website is niet bepaald een vooruitgang
Naafs: "Alles is destijds met de beste bedoelingen gemaakt. Maar ja, ook bij ons komt het dus voor dat we achteraf zien dat dingen niet zo zijn uitgevoerd, zoals we dachten. We weten inmiddels dat de snelheid te wensen overlaat. Daarnaast is de site soms zelfs instabiel en niet bereikbaar. Dus daar moet zeker het nodige gebeuren. Ik schaam me er echter niet voor, we zitten nu eenmaal in een aantal avonturen, de website is er één van. Wellicht dat je ook kritiek zult hebben op het filmpje. Ook dat is begrijpelijk, we hadden nauwelijks tijd en dus namen we het risico om alles snel te doen, we wisten op voorhand dat er wel wat kritiek zou komen."
Bram vult aan: "Ik moet daarbij zeggen dat velen het filmpje juist leuk vonden, het aantal echt negatieve reacties viel echt heel erg mee. Maar je hebt gelijk, als we meer tijd hadden, dan hadden we het zeker anders gedaan. Bij een eventuele volgende keer zullen we ook leden oproepen om mee te denken en wellicht mee te doen aan de productie. Nu moest een filmpje van 30 seconden in een paar dagen klaar zijn. Ga het maar regelen. Maar de website gaan we in juni/juli evalueren."
Hoe gaat het najaar eruit zien?
Naafs: "We hopen in november weer met al onze leden een mooi event neer te kunnen zetten. De eerste editie vorig jaar was een groot succes. Het bestaande draaiboek is vrijwel ongewijzigd qua vorm en inhoud. Daarnaast zullen we de events van ZSO en CMBO uiteraard verder uitbouwen. Voor CMBO komt binnenkort een webinar, waarvan de aankondiging binnenkort de deur uit gaat." Ter Beek: "Arjen Molendijk werkt alle events uit voor ZSO en CMBO, zo ook de bestaande 'Business & Technology Update' door printmedianieuws/blokboek in samenwerking met KVGO en CMBO, welke afgelopen jaar een succes was. Tot slot hebben we PrintPakt voorlopig op een lager pitje gezet. De website wordt wel voorzien van nieuws, maar qua events hebben we de titel even 'on-hold' gezet."
Naafs zegt tot slot dat de 'corona-communicatie' inclusief enquêtes, nu de hoogste prioriteit hebben. En de individuele communicatie met leden. Daar vallen nu de hardste klappen: "We doen dat volop, alle hulp wordt gewaardeerd. Misschien dat dat allemaal een beetje ten koste gaat van onze eigen marketing, maar nood breekt nu eenmaal wetten."
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.