TOELEVERANCIERS - HP kondigde nog voor het cancellen van drupa de nieuwe serie HP Indigo machines aan. Op 12 maart deden we daar uitgebreid verslag van, net een dag voordat drupa op
13 maart het persbericht de wereld instuurde om de beurs vanwege corona uit te stellen.
• Leestijd ca. 3 minuten
Vanaf 1 maart werken alle HP-medewerkers vanuit huis, en vanaf 15 maart mochten klanten niet meer bezocht worden. Dus ook op dat punt was HP er snel bij om maatregelen te nemen tegen het coronavirus. Via zoom.us zijn Irene Quah (Industrial Marketing Manager ) en Marcel Martens (Country Manager HP Indigo en Page Wide Presses) virtueel op bezoek bij de redactie.
Geen reisjes naar Barcelona
Martens: “Voor demo's gaan klanten nu niet meer naar Barcelona, hoe leuk die stad ook is. Onze klanten hebben in eigen huis genoeg zorgen, en dan vormt de tijdsduur van een online demo een belangrijk voordeel.” HP doet dus heel veel met online en gebruikt daarvoor zoom.us. Quah: “We zetten online in voor demo's, maar ook voor trainingsdoeleinden voor operators, service & support en natuurlijk ook intern onderling.” Martens benadrukt dat dat eigenlijk allemaal erg goed gaat: “Je zou je bijna afvragen of we in de toekomst met 400 man nog wel dagelijks naar Amstelveen zouden moet gaan.”
Quah: “Kopje koffie en even kletsen in de wandelgangen wordt door velen echter wel gemist.”
Schaamte videochat is voorbij
Het lijkt erop dat de schaamte om elkaar via video op een scherm te zien nu definitief voorbij is. De vele tools bestaan al jaren, maar worden pas nu massaal ingezet. Dat we elkaar dan nu ineens zien, blijkt geen 'probleem' meer te zijn. Binnen het internationale HP was men deze manier van werken al langer gewend. Lachend voegt Martens hieraan toe: “We hebben zelfs een online vrijdagmiddagborrel met zo'n 20 mensen. Puur om de sociale component er een beetje in te houden en de resultaten van de afgelopen week te bespreken. Dat gaat opmerkelijk goed.”
HP biedt uitgebreid programma-webinars.
Wat merken jullie van de gevolgen van corona?
Martens: “Laat ik beginnen met te zeggen dat juist in de laatste maand de verkoop van laptops booming was. Want ook daarin is HP nog steeds erg actief. Hoe positief dat ook is, zie ik in de meer reguliere grafische segmenten de nodige problemen, vooral in commercieel drukwerk. In het labels- en verpakkingensegment zien we juist groei. Door al die grillige bewegingen zagen we wel dat investeringsplannen on-hold werden gezet. Zoiets hebben we met z'n allen nog nooit meegemaakt. De bankencrisis in 2008/2009 raakte weliswaar de financiële sector en had ook wel invloed op de printmedia-branche, maar wat we nu meemaken raakt echt wereldwijd alles, de impact is enorm.”
Jullie waren al vroeg met jullie lancering van de HP Indigo innovaties, is er nog meer?
Irene Quah: “Jazeker. We zouden ook de nieuwe Page Wide T250HD groots lanceren, Maar dat nieuws werd slechts 'stilletjes' in de markt bekendgemaakt, en zou op drupa zeker één van de eyecatchers zijn geweest. De Page Wide machines worden in de Verenigde Staten ontwikkeld en hebben om die redenen dus niet de 'Indigo' toevoeging aan het HP merk. De Page Wide serie bestaat al sinds 2008 en heeft sindsdien voortdurend upgrade programma's 'ondergaan', waardoor een oorspronkelijke machine ook vandaag de dag nog op het niveau van de nieuwe T250HD kan worden gebracht. Dus geheel in het kader van het beschermen van de investeringen van onze klanten.”
Indigo branding exclusief voor ontwikkelingen vanuit Israël.
Martens vult aan: “Belangrijk is dat we in deze inkjet ontwikkelingen ook onze nieuwe HP Brilliant ink toepassen, waardoor we wederom een grote kwaliteitsstap zetten richting offset. De nieuwe inkt maakt het mogelijk om direct op gestreken en ongestreken papier te printen zonder extra toevoeging. Met deze ontwikkeling bieden we een steeds lagere total cost of ownership in grotere oplages in offset kwaliteit, en natuurlijk variabele data.”
Inkjet is voor HP een belangrijke groeimarkt. Ondanks het feit dat wereldwijd ca. 8 miljard pagina's per maand worden geprint op HP-apparatuur, is de totale markt nog relatief klein en dus volop in ontwikkeling. Martens voorspelt dat het aandeel digitaal tijdens en na deze crisis zal toenemen. “Bedrijven zullen steeds vaker experimenteren in short-runs en variabel, maar dan wel in offset kwaliteit op inkjet.”
Doen jullie nog wat leuks voor jullie klanten?
Quah: “Wij hebben voor al onze nieuwe PrintOS subscribers alle apps op dat platform opengezet tot en met 1 augustus. Dat betekent dat iedereen zonder extra kosten de krachten van dit cloud platform binnen de eigen workflows gratis kan testen en toepassen.”
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.