BRANCHE - Jos Steutelings, directeur van het Belgische VIGC werkt met zijn team al 8 weken vanaf huis. Het innovatiecentrum is actief op het gebied van trainingen, consultancy en seminars. Hoe gaat dat nu en welke plannen waren er voor drupa 2020?
• Leestijd ca. 3 minuten
“Hoe gaat het bij jullie onder invloed van het coronatijdperk?” Steutelings: “We moesten snel schakelen, alle 'fysieke' trainingen zijn uit voorzorg geannuleerd tot eind juni. Ons Benelux Online Print Event (BOPE) hebben we moeten annuleren, maar daar hebben we gelukkig met behoud van verreweg de meeste sprekers een nieuwe datum voor gevonden op 11 februari 2021, met ongeveer eenzelfde periode richting de aanloop naar drupa 2021. We hebben echter niet de illusie dat het 'after-corona-tijdperk' snel volledig normaal zal zijn. Ook in de markt zien we nu de verschillende gevolgen in een aantal segmenten. Commercial print en sign zullen zeker de nare gevolgen hiervan ondervinden. Maar packaging en labels doen het juist onder invloed van corona juist beter.”
Wat doen jullie momenteel online?
Steutelings: “We zien heel veel bedrijven die nu online gaan in allerlei vormen. Ook wij experimenteren daarmee om het contact met onze leden zoveel mogelijk te kunnen waarborgen. We zijn begonnen met 'VIGC zet deuren virtueel open', daarin waren we vooral een luisterend oor voor de bedrijven en om informatie uit te wisselen over de ontwikkelingen in de branche. Dat was een succes. Het vervolg was: 'VIGC brengt kennis #INUWKOT'. Dat doen we zonder kosten voor leden en niet-leden. Iedere vrijdag behandelen we een technisch onderwerp. We willen vooral de dialoog op gang houden met een positief perspectief richting de toekomst. We zullen wel zien hoelang we dat kunnen blijven doen.”
Van belang om in goed contact te blijven met onze leden, maar ook met onze strategische partners.
Wat gaan jullie doen met de trainingen?
Steutelings denkt erover een deel van de fysieke trainingen al dan niet gedeeltelijk om te zetten naar online trainingen. “We zien namelijk dat de interesse nu groot is; de eerste drie sessies op vrijdag hadden we zo'n 150 deelnemers. Aanstaande vrijdag hebben we een sessie over PDF, daar hebben we al meer dan 60 deelnemers.” Maar Steutelings gelooft niet dat online alle fysieke contacten gaan vervangen. Toch denkt hij wel dat online een gedeeltelijk blijvertje zal blijven, hij zegt te willen gaan onderzoeken naar de meest effectieve combinaties tussen online en offline. Ook de in-company trainingen gaat het VIGC digitaal aanbieden, als daar voldoende behoefte aan is.
VIGC heeft pro-actief ingespeeld op online behoeftes, voor de toekomst ziet hij een hybride model.
Steutelings heeft echter niet het idee dat de hele branche nu een volledige overstap gaat maken richting digitaal. “Je ziet nu talloze initiatieven, van webinars, interactieve sessies, interviews en trainingen. Het momentum was er nu echt voor, zeker ook richting drupa. Ik ben benieuwd hoe en/of wanneer de huidige piek in de komende maanden afvlakt.”
Wat zou je gedaan hebben op drupa 2020?
Steutelings: “Wij gaan altijd zeer gericht en goed voorbereid naar een beurs, maar het karakter van ons bezoek is in de afgelopen 10-15 jaar flink veranderd. Het gaat niet meer om aankondigingen, meer om toepassingen, mensen en netwerken. We zouden wel verschillende topics verdeeld hebben om op voorhand de beurs goed voor te bereiden. Het is voor ons belangrijk voor onze nieuwsbrief Eye-Opener, onze opleidingen en onze bijeenkomsten. We zouden drupa wel een paar dagen gaan bezoeken, maar we rijden wel heen en weer. Düsseldorf is voor ons goed te berijden.”
De topics waar Steutelings naar verwijst zijn met name inkjet met de verschillende onderliggende technologische uitgangspunten. Ook heeft hij interesse in de economische impact van inkjet ten opzichte van offset, verdeeld over verschillende marktsegmenten, businessmodellen, automatisering, kosten en dus de uiteindelijk de ROI. Natuurlijk ook aandacht voor 'smart workflow solutions', onder invloed van JDF. En tot slot natuurlijk ook aandacht voor afwerking/veredeling en logistiek. Steutelings: “Welke stappen worden daar gezet om de efficiency een boost te geven, en dat in zowel commercial print, sign, labels en packaging.”
Timing BOPE ook in 2021 prima ten opzichte van drupa 2021.
Pre-drupa en post-drupa voor 'BOPE' en 'Het Congres'
Drupa past prima tussen de twee grote events van VIGC. BOPE vooraf en Het Congres achteraf. Steutelings: “BOPE wordt ons eerste event in 2021. We houden geen nieuwjaarsreceptie, omdat BOPE al zo kort in het begin van het komende jaar valt. Met drupa 2021 als centraal staand event heeft het VIGC in ieder geval de evenementen roadmap voor 2021 al flink op orde. Steutelings, tot besluit: “Die twee events zijn ook van groot belang voor onze 25 strategische partners, die we daarmee vooral ook een platform bieden om hun diensten en producten aan onze leden te tonen.”
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.