MARKETING - In haar 80 jarige historie heeft drukkerij Elburg-Smit zich ontwikkeld tot een specialist in het botanische segment en levert zij op dit moment met 85 medewerkers producten en diensten aan de retail, groothandel en kwekers.
• Leestijd ca. 2 minuten
De behoefte
Omdat Elburg-Smit veel verschillende afdrukken maakt maar vaak in dezelfde vorm was er behoefte aan een pakket dat snel de optimale vel indeling kan berekenen om tot een efficiënte afwikkeling van de orders te komen.
Phoenix
Na een langdurige zoektocht en na meerdere pakketten met elkaar te hebben vergeleken is uiteindelijk de keuze gevallen op Phoenix. Het jonge bedrijf Tilialabs wilde graag meegroeien met haar klanten en toonde en bovengemiddelde drive om het pakket door te ontwikkelen op basis van de wensen van in dit geval Elburg-Smit. Om een goede afweging te maken is Elburg-Smit niet over 1 nacht ijs gegaan. Eind 2013 begon de zoektocht naar een geschikt pakket. Het derde kwartaal van 2014 Kwam het contact met Tilialabs tot stand. Doordat er bij Elburg veel verschillende pakketten in de workflow samenwerken, is er de tijd voor genomen om dit goed te implementeren. Uiteindelijk werd in 2016 de knoop doorgehakt.
Door in het voortraject ruim de tijd te nemen voor het in kaart brengen van de wensen, en deze af te zetten tegen de mogelijkheden is Elburg-Smit niet tegen verassingen aangelopen. Een functionaliteit die niet voorzien was maar wel veel gebruikt wordt is het maken van CF2 bestanden. Ten opzichte van de oude situatie gaat dat met Phoenix aanzienlijk eenvoudiger.
Bundelen kleine orders
Op dit moment zet Elburg-Smit Phoenix in voor het bundelen van relatief kleine orders. Dit zijn de orders die je zo efficiënt mogelijk wilt produceren. Dit proces draait nu volledig geautomatiseerd. De kennis die hiermee wordt opgedaan, wordt ingezet om ook de complexere orders te automatiseren.
Elburg-Smit is zeer tevreden met de wijze waarop vel indeling nu automatisch geregeld wordt. Voor het werken met Phoenix was de organisatie afhankelijk van kennis en knowhow bij specifieke medewerkers. Daarnaast was het werk tijdrovend. Ook is veel flexibiliteit gewonnen. De vel indeling wordt nu vlak voor het in productie gaan bepaald, waardoor mutaties tot het laatste moment kunnen worden doorgevoerd.
Met de ingebruikname van Phoenix komen we tegemoet aan onze wens om schoner te produceren. Daarnaast hebben we een belangrijke stap gezet in onze doelstelling om onze de workflow te optimaliseren. De onafhankelijke adviezen van ISI en haar brede kennis van de beschikbare oplossingen in de markt hebben wij als zeer prettig ervaren. – Peter Gasseling, Manager workflow en kwaliteit Elburg-Smit
Heeft Phoenix dan helemaal geen nadelen? Jawel, Elburg-Smit is gewend om flexibel te werken en wanneer een klant een spoedorder heeft moet deze mee in de dagelijkse routine. Door je productieproces helemaal te automatiseren raak je een deel van deze flexibiliteit kwijt. Dat is overigens niet alleen bij Phoenix zo, dat is een direct gevolg van automatisering.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.