BEDRIJVEN - In Friesland zitten heel wat grafische ondernemers. We kennen allemaal Probo wel, maar Drukkerij Hoekstra en Siersema Vlaggen zijn wellicht wat onbekender. Maak nu kennis met de ondernemers achter deze grafische bedrijven. Vanuit traditionele drukkerijen groeiden zij door naar een aanbod met verpakkingen en vlaggetjes. Zij willen totaalleverancier zijn en kiezen hiervoor ook voor partners.
• Leestijd ca. 4 minuten
Ynze Hoekstra van Drukkerij Hoekstra
Drukkerij Hoekstra heeft een rijke historie. Al sinds 1859 is de drukkerij te vinden in Sint Annaparochie. In 2009 viert het bedrijf haar 150-jarige bestaan en krijgen zij het predicaat Hofleverancier. Ynze Hoekstra is de zesde generatie die aan het roer staat. Met hem is het familiebedrijf gegroeid in een totaal aanbod van drukwerk met als specialiteit verpakkingen en bijsluiters. Sinds januari 2020 doen zijn dit ook als online verkoop.
Kortste klap met eigen productie
Bij de Friese drukkerij willen ze zich niet beperken tot het traditionele drukwerk. Zo leveren ze ook speciaal drukwerk en verpakkingen. “We zijn op een natuurlijke manier gegroeid naar dit bredere aanbod”, vertelt Ynze. “We verzorgden al jaren de opmaak voor verpakkingen. Op een gegeven moment besloten we dit ook zelf te drukken. Een verpakking is een erg mooi product en dit verzorgen we nu van het ontwerp tot en met speciale afwerkingen als met folie-, preegdruk en voorzien van UV-lak in glans of mat. Het is een goede tak van sport om in te zitten. Inmiddels is ruim de helft van onze productie voor verpakkingen.” Die productie doet Ynze het liefst zoveel mogelijk in de eigen drukkerij. “Zoals ik de productie kan draaien, is het de kortste klap voor de klant. Die snelheid is gewoonweg van belang. Natuurlijk is dat niet het enige wat meespeelt. We hebben een goede band met onze klanten en de gunfactor is ook een waardevolle factor. Dat komt tot stand door betrouwbaar en kwalitatief te zijn.”
Ook online totaalleverancier
Het brede spectrum aan drukwerk wilde Ynze ook online brengen. “Uiteindelijk hoort dit bij een toekomstbestendig bedrijf. We zien een webshop als een verlengstuk. Zonder draaien we ook wel door, maar het geeft net even dat stukje meerwaarde aan onze drukkerij wat het nog makkelijker maakt om drukwerk te beheren en te bestellen. Wij gaan het gehele assortiment aan drukwerk in de webshop zetten. Van tasjes tot verpakkingen, compleet met het personaliseren via een geïntegreerde editor. De klant wil ontzorgd worden. Daarvoor moet je totaalleverancier zijn en alles aanbieden.” Het grafische bestelproces kent vele productopties en daardoor moet het proces achter een grafische webshop ontzettend zorgvuldig afgestemd zijn.
“Er zijn vier collega’s die toegewijd en met enige regelmaat bezig zijn met de webshop. Dat moet ook wel, als je de shop concurrerend in de markt wilt zetten. We willen het online domein steeds verder uitrollen. Zo gaan we een speciale service voor rouwkaarten opzetten. Rouwkaarten en –brieven hebben altijd voorrang in het drukproces. Ze worden per expres-service verstuurd. Je kunt in de webshop op elk moment van de dag 24/7 een rouwkaart kiezen of zelf maken via de designtool. Er staan templates klaar, maar je kunt ook eigen bestanden uploaden. Het bestelproces is volledig geautomatiseerd. Dat is handig voor de klant én voor ons. Wij hoeven nu op zondagochtend hiervoor niet live paraat te staan.”
Zo kan Ynze nieuwe mogelijkheden blijven verkennen. “We staan er goed voor en zullen blijven doorontwikkelen!”
Durk-Jorrit van der Eems van Siersema Vlaggen
“Met dit product heb je altijd een lach op het gezicht, omdat je het verzorgt voor leuke gebeurtenissen.” Aan het woord is Durk-Jorrit van der Eems en hij heeft het over de vlaggetjes die hij aanbiedt met Siersema. Dat zijn bedrukte vlaggenlijnen, zwaaivlaggen of fietsvlaggen. Producten die je inzet bij zakelijke evenementen, jubileumvieringen, instore of als giveaway. Vrolijk drukwerk, maar wel producten die je zelf goed moet vermarkten. “Vlaggen zitten niet top of mind bij marketing.” Met creatieve ideeën, een goede prijs én een webshop komt Siersema een heel eind.
Totaalleverancier met partners
Vlaggetjes zijn niche-producten, maar Siersema kan achter de schermen rekenen op een full-service drukkerij. Ruim twee jaar geleden nam Grafische Groep van der Eems het vlaggenbedrijf Siersema over. Met de toevoeging van Siersema levert Van der Eems een ruim assortiment aan grafische producten. Alle disciplines zelf produceren is echter haast niet te doen volgens de Friese ondernemer. Durk-Jorrit verklaart: “We zijn wel totaalleverancier, maar het aanbod is zo veelomvattend dat je het tegenwoordig niet meer redt om alles zelf te produceren. Vandaar dat het handig is om een netwerk van partners te hebben bij wie je zaken kunt uitbesteden. Wij zijn vanuit die gedachte gaan samenwerken met Prindustry. Zij bieden een webplatform dat gekoppeld is met allerlei specialisten in de markt. Op het moment dat we Siersema overnamen, zijn we de vlaggen als leverancier gaan aanbieden binnen dit platform.” De vlaggen zijn er in alle soorten en maten. Voor binnen en buiten, op papier, weerbestendig kunststof of brandwerend materiaal. Online heeft de Siersema webshop vlaggen in diverse lengtes, kleuren en ontwerpen, maar alleen in de vormen punt en recht. “Internet is er voor mensen die iets snel willen bestellen. De producten en productopties moet je simpel houden.”
Meters positieve aandacht
Vlaggen geven een feestelijk tintje aan elk zakelijk of particulier event. “Niet iedereen denkt echter aan dit product in de marketing. We moeten het eerst onder de aandacht brengen. Dat doen we op verschillende manieren. Bijvoorbeeld op beurzen. Bij bestaande klanten geven we het mee als idee. Zo hebben we een klant die ervoor staat dat hun mensen het verschil maken. Voor hun open dag kwamen we op het idee om alle medewerkers persoonlijk met een foto te verbeelden op een vlaggenlijn. Het idee sloeg goed aan. Online promotie doen we nu ook richting de particuliere markt. Vooral op Facebook kun je heel gericht targetten op een bepaalde doelgroep. Consumenten kunnen in de shop zelf vlaggenlijnen maken via onze geïntegreerde editor. Wordt je moeder 50 jaar? Dan kun je een foto van haar uploaden van haar vlaggenlijn en een eigen tekst plaatsen.”
“Drukwerk en in het bijzonder vlaggetjes blijven een mooie aanvulling op de geijkte marketingwegen. Het kan een groot verschil maken in de uitstraling. Het gaat om producten die al lang bestaan en die we nu via internet relatief makkelijk met nieuwe technieken nieuw leven inblazen.”
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.