BRANCHE - VIGC organiseerde de eerste 'Virtual Hackaton' in samenwerking met EY, die hiervoor de structuur opzette. Bedrijven konden inschrijven op het aangaan van 'challenges' binnen vier segmenten: commercial print, industrial print, packaging & labels en publishing.
• Leestijd ca. 4 minuten
Er waren zo een 14 teams, elk met hun eigen challenge. De samenstelling van de teams weerspiegelde een totaalbeeld van de branche. Toeleveranciers, onderwijsinstellingen, uitgeverijen en een aantal MKB productiebedrijven. Ze kregen een kleine anderhalve dag de tijd hun plannen uit te werken. Een groep van mentoren was aanwezig om - daar waar mogelijk - inhoudelijke ondersteuning te geven. Aan het einde van de tweede dag werden de drie prijswinnaars bekend gemaakt.
Even wennen
Het format werd omgeven met nogal wat uitleg. Niet de route, maar vooral het gebruik van Microsoft Teams was voor velen even wennen, vooral de eerste ochtend. Het gebruik van Teams 'beperkt' zich doorgaans tot on-line video-chats, maar het pakket biedt talloze andere mogelijkheden. En lang niet alle deelnemers, juryleden en adviseurs (mentoren) waren bij aanvang meteen al op de hoogte van het gebruik van de vele mogelijkheden binnen Teams. Alleen al dat 'nevendoel' was zinvol om de afgelopen twee dagen mee te doen. Peter Luit van printmedianieuws was één van de mentoren en zegt hierover: "Die onwennigheid met Teams was er bij mij ook hoor, pas recent ben ik door de gevolgen van corona deze applicatie gaan gebruiken, maar inderdaad ook veelal voor video-chats. Een weekje geleden volgde ik een korte training rondom deze applicatie en moest even wennen aan de enorme hoeveelheid mogelijkheden. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat de vele deelnemers aan de VIGC hackaton even moesten wennen. Tegen de middag van de eerste dag was iedereen wel zo een beetje gewend."
Eerste gezamenlijke project VIGC en EY groot succes
Jury
Op de tweede dag ging de professionele jury na alle pitches in beraad. En ook dat ging allemaal online. De jury bestond uit Alain Vermeire van Roularta, Magnus Thorkildsen van Grafkom, Morten B. Reitoft van Inkish, Robbert Delfos van Management Media en niemand minder dan Sabine Geldermann van drupa. Aan het einde van de dag werd de uitslag bekend gemaakt. Net rondom het tijdstip dat in Nederland premier Rutte de nieuwe corona maatregelen presenteerde. Maar de organisatie hield met alles rekening. Zowel de openingssessies als de sluitingssessies werden opgenomen en waren binnen 'no-time' beschikbaar om 'terug' te kunnen kijken.
De winnaars
De nummer 1 werd Luca School of Arts. Onder de titel 'Smiles' pakten Mona Demyttenaere, Evelyne Debaenst, Axelle Delboo, Camille Dewaele en Mathilde Waeterloos een actueel probleem aan, namelijk de alom verspreide gedachte dat print dood zou zijn. Zie gebruikten 'typische digitale content' om het genruik van print opnieuw te laten zien. Ze omschreven de oplossing als volgt: 'We lachen allemaal veel om onze telefoons. Maar weet je nog waarom er een glimlach op je gezicht werd gezet? Is het niet triest dat je al deze herinneringen vergeet? Ze zijn verloren gegaan in je eindeloze mediabibliotheek op je smartphone en je kijkt nooit meer terug. Door het combineren van de sterke punten van gedrukte media en digitale media om uw eigen unieke printervaring te creëren, verzamelen we met behulp van smile-detection herinneringen in een gepersonaliseerd boek met alle inhoud die u doet glimlachen.'
De bekende ontwikkelaar van software in verpakkingen en labels, Esko, bedacht een oplossing om 'drukverschillen' tijdens een proces in een pers te visualiseren in een soort samenhangend, intelligent beeld van de kwaliteit. Een beetje te vergelijken met een weerkaart waarop de 'weersgesteldheid' te zien is. De oplossing onder de naam 'Print Quality Map' geeft vroegtijdige waarschuwingen en corrigerende maatregelen nog voordat de afdruk buiten de specificaties valt. Het team bestond uit Jeroen Penninck, Rian Goossens, Jan De Roeck, Dries Vandenbussche, Shahar Golan en Barry Ben Ezra. Esko ontving de tweede prijs.
De derde prijs ging eveneens naar een software ontwikkelaar, HYBRID software uit België, die voor dit project samenwerkten met DSN en Conics. Zij zochten een oplossing voor het geautomatiseerd vertalen van bestaande verpakkingen via online webportals. De aangeboden digitale verpakkingsbestanden zouden moeten worden 'ontleed' vanuit Illustrator bestanden naar losse tekst onderdelen en barcodes. Het project kreeg als naam 'Textiveroo'. Het team bestond uit Tim Vanspauwen (DSN), Neal Inghelbrecht (HYBRID Software), Frederic Vandelanotte (Conics) en Bert Van der Perre (HYBRID Software).
Mentor Anna Oñate – CEO & Co-founder van OctoBoost, toonde binnen haar adviezen aan LUCA School of Arts het bovenstaande filmpje als inspirerend voorbeeld
Evaluatie
De redactie belde met Jos Steutelings van VIGC en we vroegen uiteraard naar zijn ervaringen rondom deze eerste 'Virtual Hackaton'. Steutelings: "We krijgen heel veel positieve reacties, dat had ik op voorhand niet verwacht hoor. Over de hele linie heerst een positieve sfeer. Wij hebben een supersamenwerking gerealiseerd met EY (Ernst & Young). Zij hebben de power dit soort dingen te doen. Ze doen heel veel hackatons, maar deze virtuele editie was voor ons beiden wel een heel nieuwe ervaring. Volgend jaar gaan we eens kijken wat we mogelijk kunnen doen in een hybride vorm. Dan krijg je een heel andere dynamiek. Maar we hebben veel geleerd, volgend jaar kunnen we verschillende zaken verfijnen. Vast staat in elk geval wel dat we volgend jaar 11 en 12 oktober hebben gereserveerd voor de tweede editie op dan op 14 oktober Het Congres houden." Morgen komen tijdens Het Congres (ook online) de winnaars aan het woord.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.