PARTNER BIJDRAGE - Wouter Haan was met recht trots op de eerste 'printjes' - zoals hij de afdrukken noemt - vanaf de eerste Landa-pers in ons land.
• Leestijd ca. 3 minuten
De aandacht voor de met veel marketing omgeven Landa Nanographic verbaast Haan niet. "Het is een innovatie waar de branche lang op heeft gewacht. Landa past met een breed inzetbare machine precies in een voor ons voorheen ongedefinieerd 'gat' tussen beide Komori offsetpersen enerzijds en een reeks Indigo machines anderzijds."
Waar past de Landa in jullie workflow?
Haan: "Je weet dat ik het verschijnsel 'platen' altijd vreemd heb gevonden. Klanten betalen er niet voor, je hebt er extra apparatuur voor nodig, ze werken vertragend in de workflow en zijn nou ook niet bepaald het toonbeeld van milieuvriendelijkheid. De bestaande Indigo machines zijn natuurlijk nog steeds prima inzetbaar, hebben weliswaar een kleiner formaat, maar vervullen nog steeds een belangrijke rol in onze dagelijkse productie. Toch verwachten we voldoende producties die net niet geschikt zijn voor de twee Komori offsetpersen en ook niet voor onze Indigo machines. We hebben de nodige sommen gemaakt in vergelijking tot de Komori's en de Indigo's. We starten in 2 diensten. Ik weet zeker dat we meteen voldoende klussen zullen produceren op de Landa, die met kleine oplagen een extreem korte doorlooptijd eisen met altijd de juiste kwaliteit. En dat met een marktprijs en dus ook een kostprijs die voor alle partijen als prettig moet worden ervaren."
'Jury' zag nauwelijks verschil
Tijdens het bedrijfsbezoek aan Reclameland (Onderdeel van Simian) in Westerbroek nam Haan zijn tweewekelijkse vlog op, waarin hij de stand van zaken rondom de Landa op speelse wijze vertelt. Nu de eerste vellen uit de pers verschenen, was het voor Haan tijd een 'jury' te vragen of er verschil te zien zou zijn tussen de output in offset op de Komori, de output (in kleiner formaat) vanaf de bestaande Indigo-systemen of de nieuwe Landa.
Voor het blote oog waren die verschillen er niet, althans niet in gewone CMYK standaard omgevingen. Natuurlijk kan met meetapparatuur tot op 'nano-detail' worden nagegaan waar eventuele verschillen een rol zouden kunnen spelen, maar voor de eindgebruiker zijn deze verschillen niet of nauwelijks zichtbaar.
Kleurgamma
Het 'spelen' met het kleurgamma en natuurlijk het al dan niet toevoegen van extra kleuren en/of specifieke afwerkingslagen kan een flink verschil maken tussen offset en diverse digitale oplossingen. Er is duidelijk een markt waarbij het overgrote deel van de alom bekende PMS-waaier zijn weg zal vinden binnen talloze applicaties. Anderzijds zijn er ook veel segmenten waarbij huisstijlbewaking over tal van media moet resulteren in eenzelfde visuele weergave. In die gevallen breng je als het ware het gamma naar 'elkaar toe'. Op die manier is de test ook gemaakt, 'gewoon' binnen het standaard CMYK gamma. En dan is het logisch dat de kwaliteitsverschillen met het blote oog niet te zien zijn.
Kosteneffectief
Haan voegde daaraan toe dat met name de snelheid van de workflow een belangrijke rol speelde bij de keuze voor de Landa. Haan: "De snelheid, de 'zero' omsteltijd, dus geen 'gedoe' met platen en het formaat, zijn de componenten waarop de Landa duidelijk winst maakt ten opzichte van vooral offset. Ten opzichte van HP Indigo speelt vooral het formaat de belangrijkste rol, vooral in samenspel met de mogelijke dubbelzijdigheid."
Cijfers
Haan zegt dat alle fabrikanten natuurlijk spreadsheets verschaffen om TCO (Total Cost of Ownership) en ROI (Return On Investment) calculaties te kunnen maken. "Die spreadsheets bestaan al jaren en we kijken daar dan ook zeker naar. Toch maken wij op basis van onze eigen praktijk ook dergelijke calculaties, met daarin ook vaak gewijzigde parameters vanuit de theorie van de fabrikanten. Wij zijn scherp op het finetunen van dergelijke spreadsheets, en voeden deze dan ook echt vanuit de praktijk. Sommen zijn bij ons de basis van ons bestaan. We moeten dus ook echt geduld hebben voordat we exact weten hoe we de Landa-pers vanuit onze workflow gaan voeden. Een leuke uitdaging."
Huidige situatie rondom corona
Haan benadrukt dat de huidige situatie bovenstaand 'spel met cijfers' wel zal beïnvloeden. "De verschillende marktsegmenten die we bedienen veranderen onder invloed van corona, waardoor we voortdurend moeten schakelen qua bezettingsgraad op de verschillende machines. Dat maakt het besturen van het geheel wel wat lastiger, maar ik ben blij dat we dat wel op basis van feiten kunnen doen en niet op basis van emoties, die er door corona snel zouden kunnen insluipen."
Henk Gianotten zegt
De partner Reclameland stelt hierboven: “Voor het blote oog waren die verschillen er niet, althans niet in gewone CMYK standaard omgevingen. Natuurlijk kan met meetapparatuur tot op ‘nano-detail’ worden nagegaan waar eventuele verschillen een rol zouden kunnen spelen, maar voor de eindgebruiker zijn deze verschillen niet of nauwelijks zichtbaar”
Mijn vraag is “Wie zaten in de jury” en zijn de ISO-kleurmeetvlakjes ook gemeten op het gestreken en ongestreken papier? Ik zat meerdere malen in een jury voor het vergelijken van digital proeven onderling, digital proeven- en offset-oplagedrukken én oplagedrukken onderling. Hier is dus een categorie waarbij verschillende systemen vergeleken worden. Onder andere onder Fogra-testcriteria en richtlijnen. Dat veel klanten en zelfs professionele inkopers van W2P-drukwerk daar geen verschil in zien snap ik. PMN is vooral bedoeld voor professionals en die verwachten een gedegen en goed onderbouwd oordeel
Alle 3 de systemen bij Reclameland (HP, Komori en Landa) hebben sophistcated inline kleurmeetsystemen met mogelijkheden om de meetwaarden (of een subset daarvan) te registreren en als output voor spreadsheetsoftware te gebruiken. Met zoveel wiskids aan boord moet dat toch een fluitje van een cent zijn, meen ik.
Dat zijn dus geen “nano-details” maar internationaal vastgestelde metingen en verschillen in CIE-Lab Ik hoop dat Reclameland (als de enige eigenaar van dit trio) het lef heeft om die gegevens met jullie lezers te delen. Dat hoeft dan niet in een “ronkende” partnerbijdrage maar kan in een gewoon artikel waar jullie de gegevens van zowel de “jury” als van jullie zelf kunnen gebruiken om naast de visuele impressies ook het meetechnische resultaat te evalueren. Ik ben benieuwd.