TOELEVERANCIERS - Het zit er weer op, de 2020 editie van deze inmiddels bekende serie. We maken een gemiddeld overzicht van de antwoorden die door de verschillende ontwikkelaars/fabrikanten zijn gegeven. Ook dit jaar dus geen 'ranking lijstje' van een Top-5, dat is inmiddels volledig onmogelijk geworden door een steeds bredere 'versnippering' van technologie, toepassingen en markten.
• Leestijd ca. 5 minuten
• Lees alle afzonderlijke artikelen
Eerst de algemene beschouwingen. De 2020 editie van deze serie kon natuurlijk niet voorbij gaan aan de gevolgen van de coronacrisis. Met geen enkele uitzondering werden en worden die gevolgen gevoeld, zowel bij de fabrikanten zelf als bij hun opdrachtgevers. En vooral ook op de wijze waarop de bedrijven hun werkzaamheden uitvoeren. Deels thuis, deels op lokatie met alle beperkingen en regels die van toepassing zijn. Er ontstond een geheel nieuwe dimensie van communiceren met de markt, zowel operationeel als qua aankondigingen en online events.
Corona
Dat vooral commercial print te lijden had, was te voorspellen. Dat geldt overigens niet alleen voor het segment digitaal, maar in de volle omvang van de markt. Daartegenover staan de groeicijfers in labels en verpakkingen en zeker ook een aantal niches met corona-gerelateerde producten, vaak ook in het groot formaat segment. Het ondernemersvertrouwen kende zeker flinke dalen in 2020 tijdens de eerste coronagolf, en ook nu tijdens de nog altijd toenemende gevolgen van de tweede golf. Het gevoel van zorg voor hen die het moeilijk hebben, werd en wordt volop door iedereen gedeeld. Toch is het geen kwestie dat men alleen maar met 'de handen in het haar' zat en zit. De verliezen in omzet lijken bij iedereen het 'nieuwe normaal' te zijn geworden, en dus ook een nieuwe start voor een andere kijk op cijfers.
Vertrouwen richting 2021 doorgaans wat positiever, maar niemand waagt zich aan concrete uitspraken.
Drupa
Zonder twijfel heeft de drupa-turbulentie een soort van 'rode draad' gespeeld in de marketing van innovaties, upgrades en nieuwe producten van alle fabrikanten. Qua timing en formats verschenen er nogal wat varianten, elk met hun eigen specifieke doelstellingen, om bestaande klanten of juist nieuwe klanten geïnteresseerd te krijgen. Het vergde het nodige om een online alternatief te ontwikkelen om - in vele gevallen -wereldwijd je doelgroepen te kunnen bereiken. De overvloed aan webinars, online sessies, één-op-één sessies en demo's met nagestuurde eindresultaten, domineerden vooral een periode durend vanaf het voorjaar tot en met dit najaar.
Corona heeft de visie op vakbeurzen flink veranderd.
Toch kan niet gesteld worden dat alle online alternatieven volledig hebben afgerekend met fysieke events, zoals drupa. Maar ook klonken diverse geluiden door, dat fysieke events qua schaalgrootte geen garantie op succes bieden en dat ook lokale spreiding van kleinschalige events gericht op lokale markten enige voorkeur leken te gaan krijgen ten opzichte van één groot wereldwijd event als de drupa, met een frequentie van 4 jaar. Drupa sloot haar deuren voor de 2021 editie. De markt heeft de tijd tot 2024 om zich op dit gebied waar mogelijk te herpositioneren. Drupa zal daarin mee moeten gaan, maar reageerde tot nu toe vooral traag en terughoudend.
In de serie 'The Untold Drupa 2020 Stories' werd al ingegaan op de online aankondigingen van een aantal high-end printerfabrikanten.
Noviteiten
De tijd dat noviteiten alleen maar compleet nieuwe machines zouden omvatten, ligt al wat langer achter ons. De zogenaamde platformen blijven gewoon langer bestaan, gaan langer mee en kunnen ook 'meegenomen' worden in een upgrade programma, waardoor ook bestaande machines naar de meest actuele stand van zaken kunnen worden gebracht. Soms worden bestaande productlijnen 'opgeknapt' met een paar noviteiten en een net iets ander uiterlijk, en een toevoeging aan een productnaam. Maar er was ook zeker sprake van echt nieuwe machines in zowel het toner-als in het inkjetsegment. Alles ontwikkelt zich nog volop. Vellen, rollen, formaten, substraten, front-ends, workflows en snelheden. Wat daarbinnen opvalt is, dat inkjet een geheel andere ontwikkelingsdynamiek laat zien in vergelijking tot toner in de afgelopen decennia.
Inkjet ontwikkelt zich snel en corona lijkt die ontwikkeling een extra impuls te geven, gezien de veranderende vragen van de markt.
Verschuivingen
De fabrikanten zien op details wel verschuivingen in bepaalde marktsegmenten, applicaties en dus ook de gebruikte technieken. Maar er is in 2020 dus zeker geen sprake van eenduidige verliezers of winnaars in de 'driehoek' offset, inkjet en toner. Diverse ontwikkelaars/leveranciers zeggen echter wel dat ten gevolge van corona de markt van inkjet zich sneller zal gaan ontwikkelen. De vraag naar kleine(re) oplages, meer gepersonaliseerd in offset kwaliteit zet flinke druk op omsteltijden, die steeds beter binnen inkjet geminimaliseerd kunnen worden. En dat wordt in toenemende mate gedaan op grotere formaten, die middels steeds betere droogmethoden voor diverse substraten steeds vaker concurreren met offset. Toch is het zeker niet 'gedaan' met toner. Juist in dit segment bieden vooral toegevoegde kleuren een opening voor heel specifieke applicaties en dus markten, die (ver) buiten het CMYK kleurgamma haar weg vinden.
Al jaren is de ontwikkeling gaande rondom volledige inline afwerking, en ook de papierlogistiek speelt een steeds belangrijker rol in de noodzaak workflows met 'zero-omsteltijden' te kunnen realiseren. Een paar weken geleden besteedden we aandacht aan het inkjet rollensegment met de oplossingen die worden aangeboden door Contiweb uit Boxmeer. Bekend uit de grotere rotatie offsetmarkt, zoekt deze ontwikkelaar naar mogelijkheden de rotatie inkjetmarkt te kunnen voorzien van oplossingen die doorgaans niet door de high-end printerfabrikanten zelf worden aangeboden.
Logistieke processen spelen steeds grotere rol in 'digitaal' voor wat betreft 'just-in-time' productie en aflevering.
Marco Boer van IT Strategies deelde diverse inzichten op het gebied van ontwikkelingen, in met name het inkjetsegment. Het is interessant te zien op welke wijze ontwikkelaars en fabrikanten op bepaalde gebieden partners zijn en op juist andere gebieden elkaar concurrenten. Boer becijferde dat er zo'n 100 miljoen dollar nodig is om een nieuwe inkjetkoppentechnologie te ontwikkelen. Een investering die één fabrikant nooit kostendekkend kan krijgen in een nogal drukke markt van aanbieders. In januari starten we een mini serie over de onderling gebruikte technieken en de wijze waarop zij daar in hun marktpositionering mee omgaan.
De deelnemers
De uitgenodigde deelnemers waren: Canon, Epson, Fujifilm, Heidelberg, HP Indigo, Kodak, Konica Minolta, Landa, Ricoh, Screen, Sharp, Xeikon en Xerox. Kodak gaf helaas geen reactie, maar was ondanks de 'stilte' toch de moeite waard voor een compleet artikel. Sharp reageerde ook niet, maar op basis van het artikel van afgelopen jaar vond de redactie de positionering van deze onderneming niet meer passen binnen deze serie.
Morgen deel 2 van de conclusies.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.