TOELEVERANCIERS - In deel 1 tekende de redactie de algemene beschouwingen op rondom de ontwikkelingen bij de high-end printerfabrikanten. In deel twee mogelijke toekomstscenario's voor zowel fabrikanten als producenten.
• Leestijd ca. 5 minuten
• Lees alle afzonderlijke artikelen (ook deel 1 van de conclusies)
Het is in een glazen bol kijken of er wereldwijd voldoende ruimte bestaat om met zoveel spelers de verschillende marktsegmenten rendabel te kunnen blijven bedienen. Canon, Epson, Fujifilm, Heidelberg, HP Indigo, Kodak, Konica Minolta, Landa, Ricoh, Screen, Sharp, Xeikon en Xerox bedienen elk hun eigen marktsegmenten, variërend van low-end home- en office oplossingen via mid-range tot en met high-end oplossingen in toner en/of inkjet in zowel vellen als rollen uitvoeringen. Japan domineert qua aantallen leveranciers en qua opgetelde beurswaardes het speelveld (inclusief nog een aantal niet genoemde merken buiten deze analyse, zoals bijvoorbeeld Kyocera), gevolgd door de Verenigde Staten. EMEA (Europe, Middle East, Africa) sluit de 'ranglijst'.
Ontwikkeling van nieuwe inkjet koppen te kostbaar om alleen met eigen inkjet portfolio te kunnen overleven
Voorspellingen voor 2021
Met de omzetdalingen voor vrijwel alle ontwikkelaars/fabrikanten in 2020 ontstaat een nieuwe financiële waarheid. Achter all bedrijven zitten aandeelhouders, elk met hun eigen belangen. Worden de omzetdalingen daadwerkelijk 'de nieuwe waarheid', of zullen aandeelhouders aandringen op groei door middel van overnames, fusies of reorganisaties? Dat is een vraag die voor deze wereldspelers niet zo heel erg makkelijk te beantwoorden is.
Eind vorig jaar - nog ruimschoots voor de corona uitbraak - maakten we 'het spel' mee waarbinnen Xerox een overnamepoging deed om HP over te nemen. Puur kijkend naar de productportfolio, was die stap nog wel te begrijpen. Met het wegwerken van de nodige overlap zou de 'nieuwe onderneming' vrijwel zeker wereldleider zijn geworden binnen een groot portfolio bereik, met dus grip op vrijwel alle printmedia applicaties in flink wat markten.
Corona maakte een abrupt einde aan de poging. Xerox lastte een periode van rust in en HP zocht daarentegen snel de media op met tal van aankondigingen, nog voordat bekend werd dat drupa haar 2020 editie zou gaan verzetten naar 2021. Nu de rust is teruggekeerd nadat drupa is verzet naar 2024, is het tijd om na te gaan of alle spelers voldoende kansen hebben om in 2021 te kunnen herstellen. Op dit moment is het te vroeg om daar uitspraken over te doen, maar de verwachting is dat in de komende twee jaar verschuivingen zullen gaan optreden in het speelveld van high-end printerfabrikanten. Zeker als 2021 niet voldoende zicht biedt op financieel herstel.
Welke noodzaak zou er bestaan voor hi-end printerfabrikanten om overgenomen te worden, te fuseren of om zelf over te nemen?
De overname van het Nederlandse Océ door Canon toonde aan dat vooral de integratie van bedrijfsculturen veel meer tijd vergde dan vooraf werd voorzien. Pas begin 2019 begon het geduld van Canon op te raken en namen de japanners op verschillende gebieden het heft in handen bij Océ. Océ werd al in 2010 door Canon overgenomen.
Invloeden van marktontwikkelingen
Intussen veranderen ook de diverse markten in commercial print, labels- en verpakkingen en industrial print. Duidelijk is intussen dat inkjet in zowel vellen als rollen kan inspelen op trends in de markt. Kleinere oplages, meer gepersonaliseerd en vooral just-in-time production & delivery. Persfabrikanten in het offset segment doen hun uiterste best ook daar snelheid en omsteltijden zoveel mogelijk te optimaliseren. Natuurlijk is het zeker niet zo dat offset 'zomaar even' overbodig is geworden. Maar de trend is duidelijk, print wordt meer gericht op concrete doelen met aantoonbare toegevoegde waarde en meetbare conversie, nog beter passend in een crossmediale context. Inkjet past daar goed in voor on-demand (gepersonaliseerde) klussen in een groot bereik van applicaties, die vaak door de online bedrijven worden aangeboden. Toner, vooral met extra toegevoegde waarde in kleuren en 'afwerk lagen' vervullen een flinke rol in niches in vooral de labels- en verpakkingen segmenten en specifieke industrial print omgevingen. En alsof die bewegingen niet voldoende zijn, heeft de markt ook nog te maken met flinke verschuivingen in vraag en aanbod van consumables. Dus alle high-end fabrikanten zullen hoe dan ook hun portfolio steeds in het daglicht van de marktveranderingen moeten bezien, uiteindelijk is het de klant van hun klant die de vraag naar printproducten verandert.
All-in-one workflow
De kansen zitten in de combinatie van 'all-in-one' workflow oplossingen, aangeboden door de high-end fabrikant zelf in combinatie met de printproducent die als het ware 'de laatste meter' volledig geautomatiseerd heeft ingericht. Die combinatie is best uitdagend. Het is belangrijk na te gaan wie met wie goed werkende partnerovereenkomsten biedt. Een rollen inkjet oplossing is alleen dan compleet wanneer aan- en afvoer perfect aansluiten op inline afwerking en alle aspecten van logistiek tot en met distributie. Aan de voorkant van het digitale proces is de online verwerking en controle van aangeleverde bestanden tot en met automatische machinekeuze, digitale grootmontage/gangprinting en substraatkeuze al langer een vereiste om de flow te optimaliseren en zo goed mogelijk te verdelen over het gehele machinepark. Het zijn vooral de grotere online spelers die geen minuutje verloren laten gaan in de route van A tot Z.
Veel marktinzichten en sommen
Om ook maar een begin te maken van een keuze voor één van de zovele high-end oplossingen is veel meer nodig dat wat demo's en misschien nog een wijze analyse door middel van een loep op een paar velletjes papier. De persberichten volgend van nieuwe installaties tonen dan ook vaak aan, dat vooral innovatieve bedrijven deze voorsprong hebben. Duidelijk te onderscheiden marktsegmenten, voldoende automatiseringskennis in huis, een team met 'innovatie-honger' en voldoende financiële gegevens om de sommen te kunnen maken rondom vaste kosten, variabele kosten en de opbrengsten analyse per product(soort).
De fabrikanten zelf hebben inmiddels een flinke hoeveelheid ervaring opgedaan, om 'gewone verkopers' om te buigen naar 'business consultants' om dit soort processen zo goed mogelijk te begeleiden. Enerzijds uit zelfbescherming, maar ook om de potentiële klant een zo goed mogelijk toekomstperspectief te bieden.
Deze 2020 editie, zonder een ranglijstje met rugnummers 1-5 heeft de redactie ervaren als een duidelijk keerpunt in een nog steeds lastig te doorgronden hoeveelheid gelijktijdige ontwikkelingen, die in de komende jaren flinke invloeden zullen hebben op alle speelvelden binnen economie, markten, technologie en bovenal mensen met de juiste competenties.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.