OPINIE - Het zit er nu echt op. De redactie doet vandaag de deur dicht achter een ongewoon 2020. Op alle gebieden, ook qua journalistieke belevingen, keuzes en optekeningen van hetgeen de bedrijfstak in 2020 meemaakte. Jolanda, Hans, Jan, Marco en Peter tekenden elk hun eigen visie op over 2020 en de stap naar 2021.
• Leestijd ca. 5 minuten
Jolanda: "Wat een bizar jaar was dit!"
Een jaar met een pandemie en contactloze momenten. Vanaf de nieuwe werkelijkheid in maart lieten Nederlanders zien flexibel te kunnen schakelen. Zeker de ondernemers. Deels omdat ze wel moesten, maar zeker ook deels omdat ze hun naam als ondernemer waard bleken te zijn. Veel ondernemers kwamen met creatieve initiatieven.
Het gaf een positieve vibe onder het motto van: 'we gaan er samen voor'. In een versneld tempo werden bijvoorbeeld digitale alternatieven bedacht voor beurzen of productintroducties. Hoe verder we in het jaar kwamen, hoe professioneler deze uitingen werden. Het VIGC Congres in oktober en de Virtual Fair van FESPA in december waren een genot om naar te kijken. Digitaal is kennisoverdracht duidelijk één van de belangrijkste factoren. De netwerkfunctie die bij offline events zo belangrijk is, is online moeilijker te creëren.
Wanneer je interessante kennis verbindt met goede visuals en een spontane presentatietechniek, heb je een succesvolle digitale combinatie te pakken. Ondanks deze mooie online mogelijkheden, hoop ik dat we elkaar in 2021 ook weer meer offline mogen ontmoeten. Want elkaar live spreken en samen eens een gezellige netwerkborrel doen, is een belangrijk onderdeel voor de zakelijke energie!
Hans: "Veerkracht"
Het afgelopen jaar is een bewogen jaar geweest dat van iedereen heel veel aanpassingsvermogen heeft gevraagd. Vanwege de coronacrisis is voor veel ondernemers het afgelopen jaar een jaar geweest om snel te vergeten. Een geluk bij een ongeluk was wel dat de grafische industrie wel eerder crises heeft doorgemaakt en overleefd heeft. Het kan toch niet zo zijn dat dan dit virus je bedrijf fataal wordt.
Maar goed, je zult maar klanten hebben uit de wereld van bijvoorbeeld musea, horeca, toerisme, amusement of evenementen. Gelukkig wisten veel ondernemers de weg voor financiële ondersteuning door de overheid te vinden. En dat maakte de zorg over continuïteit van het bedrijf enigszins dragelijk. Corona betekende ook voor veel ondernemers een soort reset. Opvallend en goed om daarbij te zien was een soort veerkracht. Dit hield in niet somberen, maar de tijd en gelegenheid gebruiken om weer eens na te denken over bijvoorbeeld waar er kansen liggen en mogelijkheden zijn voor mijn onderneming.
Jan: "Vrees voor 2021?"
Vrees voor 2021 en verder treft de grafische industrie, omdat innovatie met R&D-ontwikkeling zullen vertragen nu budgetten onder druk staan. Grote grafisch gerelateerde aanbieders reshuffelen en/of verkopen ‘tafelzilver’ (o.a. Agfa, BDU, DG Press, Esko, Heidelberg, Hybrid Software, Kodak, Quad Bookprinting. Stora stopt krantenpapiermachine in Zweden en verkoopt bossen, UPM legt op machines verschillende plekken papiermachines stil).
Bedrijven/organisaties worden op staatskosten overeind gehouden, zoals de grote Duitse en Nederlandse ‘beursmachines’ in Amsterdam, Düsseldorf, Essen, Frankfurt, Hannover, Köln, München, Nürnberg en Utrecht. Spijtig voor de massa tijdelijke hulpkrachten. Wereldwijd zal er dus een financiële inhaalslag komen!
2020 omarmde digitaal communiceren zódanig, dat drukwerk - behoudens verpakkingen - bijna overbodig gaat worden. Tóch een lichtpuntje: de brievenbuspakketten aanbiedingsfolders wogen voor de week 7-13 december tóch 750 gram! Daarna 480 gram en 280 gram. Vijf jaar geleden beliep het record in vergelijkbare weken nog 1kg/1000gr. De weekpakketten bieden nu minder foldervariatie: behoudens een paar gediepdrukte folders van Lidl en Kruidvat, lijkt de rest -gezien papiertype, paginering en formaat- van Em.de Jong’s offsetrotatiepersen in Baarle-Nassau te komen. Het ontaardt dus in een folder-monocultuur!
Marco: "Communicatie-infuus tegen de contact-armoede"
Het is het jaar waar de medische termen ons om de oren vlogen en ook het jaar waar we veel minder contacten mochten hebben dan we eigenlijk nodig hebben. Dat kan resulteren in contact-armoede. Een symptoom dat tot veel grotere verstoringen leidt dan je misschien zou denken.
Ik heb in opdracht van VKGO dit jaar een groot aantal ondernemers geïnterviewd via video-bellen. Het levert mooie gesprekken op die afgedrukt werden in de eindejaaruitgave van De Uitleg, het (gedrukte) lijfblad voor leden van VKGO.
Mijn belangrijkste conclusie is, dat communicatie met klanten en collega’s dubbel zo hard nodig is in deze tijd. Zit niet stil, maar pak die smartphone en Skype, Zoom, Whatsapp, Teams of Facetime. Zoek het contact, kijk elkaar in de ogen en toon oprechte belangstelling. Van een goed gesprek krijgt iedereen energie.
Maar het is niet genoeg om als communicatie-experts dubbel zo hard te laten lopen en meer contactmomenten te zoeken. Het menselijke contact, bij elkaar zitten, elkaar aanraken is met geen enkele vorm van afstandscommunicatie te ondervangen. Of het nu een kaartje, een gedrukt magazine of online berichtgeving is. Je mist gewoon de warmte. Noodzakelijk in een tijd waar contacten ongewenst zijn omdat je elkaar ziek kunt maken.
We hebben het zelf ervaren. We gingen en gaan er nog steeds vanuit dat we een nieuwe online wereldorde kunnen creëren waar afspraken online zijn en we niet meer het hele land of de hele wereld hoeven over te reizen om elkaar te ontmoeten. Digitaal wordt het helemaal. Ik denk dat het niet kan. Contact-armoede is schadelijk. We moeten niet alleen hopen, maar er echt alles aan doen om dit de wereld uit te helpen. Vasthouden en omarmen moet weer heel normaal worden en heel snel. Het vaccin is er nu. Ik zou zeggen vol gas en weg met die ellende.
Maar in de tussentijd doen we het met wat we hebben en nog een schepje erbovenop. Contact houden met klanten en leveranciers op meer dan regelmatige basis is een must om de business in de lucht te houden. Ik wens iedereen een gezond en communicatief sterk jaar toe.
Peter: "2020 redactioneel lastige balans"
Natuurlijk kon geen enkel nieuwsmedium om corona heen. Corona bepaalt ook nu nog steeds in grote mate de nieuwsmedia. En wat zijn we verward geraakt. Op 12 maart zei Rutte: "In crises als deze moet je met 50 procent van de kennis 100 procent van de besluiten nemen, en de gevolgen daarvan dragen." Het percentage aan kennis kruipt maar langzaam omhoog, nog steeds zijn er veel zaken onduidelijk.
Ook binnen de branche bestaat geen eenduidigheid over hoe het nu verder moet. Hoe ga je daarmee om? Als nieuwsmedium binnen de branche maakten we al vanaf het begin de keuze vooral te gaan voor de achtergronden bij het nieuws. Het nieuws was zo vaak negatief dat we ons afvroegen of we er wel goed aan zouden doen die trend te blijven volgen.
We deden dat uiteindelijk niet. We maakten de keuze om juist het accent te verleggen naar kansen en mogelijkheden, natuurlijk allemaal binnen de bekende beperkingen. Maar toch een keuze te blijven inspireren. Nee, niet de gevolgen van corona negeren, zeker niet, daar waar nodig lieten we de feiten zien. De journalistieke balans vroeg voortdurend een antwoord op de vraag: "Wat doen we wel, wat doen we niet." Steeds was er die afweging. We hopen dat we voor alle abonnees en partners steeds interessante keuzes hebben gemaakt. We gaan naar 2021 en ook dan zullen we die afwegingen weer moeten maken. Maar we hopen op een ombuiging, waarin een nieuw 'normaal' makkelijker antwoord geeft op de vragen die je je als redactie steeds stelt: "Hoe relevant is dit voor de lezer?"
Kopfoto: Ons redactiekantoor (printmedianieuws en blokboek.com) bij 'De Plek' in Haarlem
Afgelopen jaar leverden ook Margreeth Colenbrander en Stef Verhoeven de nodige artikelen aan. De eindredactie was in handen van Marja Korpel.
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.