PARTNER BIJDRAGE - Online en offline communicatiecombinaties maken kunnen ze bij Groels als geen ander. Hoewel het bedrijf in 1959 startte als drukkerij, is het bedrukken van communicatie nu onderdeel van een groter geheel binnen het crossmediabedrijf.
• Leestijd ca. 3 minuten
Er werken bij Groels in Tilburg 24 medewerkers met ieder hun eigen expertise op het gebied van marketing, creatie, warehousing, fulfilment of verzending.
De vele disciplines zijn er niet voor niets. Voor eigenaar Wim Groels is het belangrijk dat je klanten met alles kunt ondersteunen. "Klanten willen van A tot Z ontzorgd worden. Wij combineren de vele expertises in huis met innovatie en persoonlijke begeleiding. Wij zien onszelf als het verlengstuk van de communicatie van een organisatie. See us as your partner, not your supplier!"
Brandportals voor klanten
Wim zag al in een vroeg stadium de meerwaarde van online en offline communicatie combineren binnen een crossmediaal platform voor klanten. "Een webshop kan praktisch zijn voor klanten, maar je kunt je pas echt onderscheiden met een klantenportaal. Met zo’n bestelportaal kan de klant online in eigen beheer communicatieproducten samenstellen en bestellen. Je kunt er alles in kwijt. We hebben ongeveer vijf grote klanten in zulke portals aangesloten. Dat zijn zorginstellingen en woningcorporaties. Organisaties met verschillende afdelingen of locaties, voor wie het handig is om de communicatiematerialen centraal te beheren. Iedereen kan vanaf elke locatie de diverse uitingen na het inloggen vinden, aanpassen en bestellen."
Brandportals voor nieuwe klanten
Sinds enige tijd probeert Wim ook nieuwe klanten te overtuigen van de meerwaarde van een brandportal. "Dit is een lastiger traject. Binnen een organisatie is er meestal niet één persoon eigenaar van het probleem. Of het probleem wordt niet goed doorgrond. Medewerkers zijn veel tijd kwijt met repeterende communicatieklusjes, maar zien vaak niet in hoe je dit met een brandportal beter kunt stroomlijnen."
De huidige corona-omstandigheden werken ook niet in het voordeel. Wim constateert dat er weinig brainstormmomenten overblijven met marketingafdelingen. Wanneer hij de kans krijgt, weet hij natuurlijk precies hoe hij de meerwaarde van een klantportal kan uitleggen aan hen: "Het systeem zorgt voor het meeste rendement bij organisaties met meerdere filialen of afdelingen, en die geregeld aanpassingen moeten doen op marketingmaterialen. Zij kunnen in de portal alle materialen beheren. Via templates kunnen ze nieuwe uitingen maken volgens de huisstijl van de organisatie. Het drukwerk kan direct on demand bij onze drukkerij in productie gaan. Via slimme automatiseringen bespaart een organisatie zo veel tijd."
En-en-verhaal
Maatwerk en klantportalen. Daarmee biedt Groels als totaalleverancier voor communicatie een slimme mix aan. "De ene klant wil alles kunnen regelen via een portal en de andere klant komt juist bij ons voor allerlei maatwerk. Als het gaat om een eenmalige actie of om continu andere custom-made uitingen, dan is een brandportal minder handig. In zo’n portaal kun je uiteraard zelf materialen aanpassen, zoals teksten of beelden, maar je doet dit binnen huisstijl templates die je vooraf – door ons – per product laat instellen. Alles valt of staat met de behoefte van de klant juist invullen, en dat doe je door open communicatie te hebben. Het liefste doe ik dat live, maar dat is momenteel uiteraard minder goed mogelijk. Het komende jaar gaan we positief in, maar wel met een duidelijke wens om elkaar weer snel face-to-face te mogen ontmoeten."
Een brandportal is een webplatform met een inlog voor het bestellen en bewerken van de communicatiematerialen van een bedrijf. Dit is voor veel merkeigenaren handig om in te zetten. Merken die als sterk en consistent merk naar buiten willen treden en hun inkoop zo efficiënt mogelijk willen organiseren.
Een klantportal is hetzelfde als een brandportal, maar die neem je af voor je klant en zijn marketingmaterialen. Voor veel mediabureaus, printmanagers of drukkerijen is een klantportal interessant om zo communicatieprocessen voor klanten te vereenvoudigen en zo ook klanten te binden.
Kopfoto: Wim Groels
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.