BEDRIJVEN - Het mag uniek genoemd worden dat in vrijwel geheel Nederland geen enkele krant in print is verschenen. De uitgevers gaven massaal gratis toegang tot de webedities.
• Leestijd c.a 2 minuten
Mediahuis en DPG Media berichtten op hun websites dat het niet verantwoord was de kranten op tijd af te kunnen leveren bij de talloze distributiepunten in ons land.
Kranten zijn afgelopen nacht niet gedrukt.
Volgens hoofdredacteur Corine de Vries is het voor de regionale kranten van Mediahuis zelfs een historische dag. Ze zegt in de verschillende digitale edities: "Zelfs de oudste gepensioneerde redactiecollega’s kunnen zich niet herinneren dat de krant niet is gedrukt en verspreid vanwege winters weer."
De Telegraaf vanochtend op haar website: "Het is helaas niet mogelijk om de printeditie van De Telegraaf maandag te verspreiden en aan huis te bezorgen bij onze abonnees. Een dergelijke onderbreking van de dagbladdistributie als gevolg van extreme weersomstandigheden is zeer uitzonderlijk."
Ongekende samenloop van omstandigheden
De Vries: "Dat doet echt pijn, want de krant komt wat de makers betreft altijd uit. Maar dit is een ongekende samenloop van omstandigheden. Ik geloof niet dat we dit ooit eerder op deze manier hebben meegemaakt. Het spijt ons enorm voor onze abonnees. Die worden daarom tegemoet getreden. Om het lezen van de krant zo eenvoudig mogelijk te maken, zetten we onze digitale versie open voor iedereen."
'Digital-only' niet uniek
De Vries zegt dat geen krant in de bus door bar winterweer bijzonder is, maar een digitale versie van deze krant zonder papieren 'zusje' niet uniek is. Om lezers zo snel mogelijk te informeren, verscheen bij het bezoek van de koninklijke familie aan De Rijp op Koningsdag 2014 ook al een digitale krant, verrijkt met een actueel verslag uit het monumentale dorp en die ochtend gemaakte foto’s van de Koning, de Koningin en hun dochters.
De Vries in onder andere de IJmuider Courant van vandaag: "En begin bij de redactie niet over de digitale krant van 24 mei 2017 die op een haar na klaar was, maar nooit verscheen. Ajax speelde in de finale van de Europa League tegen Manchester United. De redactie stond handenwrijvend van optimisme klaar om de lezer in de vreugde van de aanstaande overwinning te laten delen. Zou het niet geweldig zijn om meteen na de winst op internet een kampioenskrant te laten verschijnen, was het idee. Alles was klaar: de nieuwtjes, de achtergronden, de foto’s, de motivatie. Het werd 0-2 voor Manchester. Niemand zat meer op die extra krant te wachten. Gauw vergeten dus."
DPG Media
"Verschillende vervoersbedrijven waarmee wij samenwerken hebben ons in de loop van de dag laten weten dat ze hun chauffeurs niet op pad willen sturen," zegt Gerda van der Poel, directeur bezorging van DPG Media, uitgever van onder meer het AD.
De papieren versies van de kranten zijn online op de websites van de kranten te lezen – in veel gevallen zelfs zonder inlog en dus gratis.
Bronnen: Landelijke- en regionale dagbladen (bewerkt)
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.