PARTNER BIJDRAGE - Maarten Timmerman maakte meteen maar duidelijk dat Flyeralarm van oorsprong al 'gewoon' drukker was. "Online heeft ons bestaande speelveld vergroot, maar de know-how van drukken en printen is nooit vanuit online opgebouwd. Die kennis was er al."
Maarten Timmerman is Country Manager Benelux bij Flyeralarm en zegt over online het volgende in relatie tot de vele discussies over businessmodellen in print: "Wij zien online als een mogelijkheid snel in andere landen te kunnen opschalen met lokale websites - dus in de eigen taal - maar wel via productie in onze eigen fabrieken in Duitsland."
Hoe regel je dat logistiek?
Timmerman zegt dat Flyeralarm zich niet primair richt op markten die heel sterk concurrerend zijn op het gebied van hele kleine oplages. In het shopbeleid is dat niet meteen terug te vinden, ook bij Flyeralarm zie je producten die in kleine oplages besteld kunnen worden. Toch maakt hij zich niet heel veel zorgen om bestellingen van één doosje visitekaartjes. "Wij produceren heel veel gelijktijdige verzamelorders voor nogal wat resellers, waardoor we onze productie- en logistieke kosten behoorlijk in de hand kunnen houden."
Flyeralarm werd in 2002 in Würzburg opgericht door Thorsten Fischer.
Prijsvechten is niet onze positie
"We hebben natuurlijk een flink deel van onze producten die we perfect online kunnen regelen, met daarbij ook de nodige online ondersteuning. Voor onze resellers hoeven we niet zo heel veel te doen, zij weten waar ze het over hebben. We hebben daarnaast in de Benelux vijf key-account salesmanagers in huis voor de echt gespecialiseerde opdrachten. We zitten daarbij graag vanaf het begin van het traject aan tafel, om het proces op juiste wijze te begeleiden en dus ook het budget te kunnen bewaken."
Timmerman: "Online betekent niet automatisch in alle opzichten de laagste kosten."
Verhoudingen in de markt
Zowel de resellermarkt als de markt die we zelf direct bedienen zijn voor ons belangrijk. Timmerman: "De verhoudingen in omzet zijn in dit kader niet zo interessant, het zijn totaal verschillende grootheden die je niet goed met elkaar kunt vergelijken. We organiseren events, we maken Podcasts, we vragen naar de ervaringen van onze klanten. Daar zit een belangrijk deel van ons onderscheid. Het gaat niet om 'zomaar' beprinten van papier en 'succes ermee'."
Serieuze communicatiekanalen
Online is met name het afgelopen jaar ook in de communicatie steeds belangrijker geworden. Timmerman: "Dat zie je nu ook met Clubhouse; het is leuk om te zien dat mensen met elkaar kunnen praten. Dat is best een aardige hybride vorm, waarbij je - vooral in deze tijd - merkt dat mensen met elkaar echt weer willen praten in plaats van alleen maar berichtjes intikken via chatapplicaties. Met al die bewegingen doen wij van harte mee."
"Wij hebben afgelopen jaar ook zelf het event 'ondernemen bij tegenwind' opgezet, echter noodgedwongen vanuit een eerste fysieke gedachte, daarna hybride en uiteindelijk in een online vorm gedaan. Het samenspel van goede content en loyaliteit van onze klanten zorgden ervoor dat vrijwel iedereen ook daadwerkelijk aanwezig bleef tot op het laatste moment. Maar we hebben zeker geen poging gedaan een fysiek event één-op-één over te zetten naar een digitale variant."
Een online event moet gewoon 100% goed zijn en zeker niet van 9 tot 5 duren.
Meer marketing nodig
Timmerman zegt dat bij het voortduren van de huidige coronasituatie marketing een steeds belangrijker rol gaat spelen. Hij denkt dat de uitwerking van dat feit een gunstige uitwerking heeft voor de printmedia branche. "Op het moment dat aandacht afneemt door zorgen van mensen, moet de aandacht voor diensten en producten juist extra onder de aandacht worden gebracht. Wij zien dat zeer duidelijk in de nieuwe vormen van dienstverlening, die in deze tijd door bedrijven worden bedacht. Ik geef je een voorbeeld vanuit mijn eigen leefomgeving. Je zou denken dat een fietsverhuurbedrijfje een beetje stoffige imago zou hebben. Juist in deze tijd doet zo'n bedrijf er alles aan om fietsen onder de aandacht te brengen, om even te ontkomen aan de dagelijkse sleur thuis. Dus zo'n bedrijf roept om aandacht, dus niet met één banner, maar met drie. En zo zijn er talloze voorbeelden van juist meer marketing in print in plaats van minder."
We attenderen onze klanten juist op hun eigen nieuwe kansen door middel van onze persoonlijke contacten.
Welke balans maak je nu op vanaf 2020 richting 2022?
Timmerman: "2020 was de grote reset, het werd echter wel duidelijk dat wij met ons businessmodel zeer solide konden blijven opereren. We hebben ca. 2,5 jaar geleden de Flyeralarmclub opgericht, met daarbinnen vooral een zeer grote onderlinge loyaliteit. Dat is nu de basis van ons succes. Natuurlijk hebben wij ook in 2020 omzetdalingen meegemaakt hoor, laat ik daar duidelijk over zijn. We blijven op deze wijze doorgaan en verwachten voor de komende jaren weer herstel van onze resultaten.
Flyeralarm in cijfers
"In 2019 hadden we 2600 medewerkers in dienst met 380 miljoen euro aan omzet. De cijfers over 2020 zijn nog niet voor openbare publicatie vrijgegeven. We hebben daarnaast niets te maken met externe aandeelhouders en/of beursnoteringen. We hebben nog steeds één solide eigenaar. Natuurlijk zien we links en rechts in deze tijd ook andere bedrijven ogenschijnlijk prima overleven. Maar van lang niet alle spelers weten we hoe het zit met al dan niet overheidsondersteuning. Wat gaat er gebeuren als steun massaal wegvalt de komende zomer, wat gebeurt er dan. Wij zijn voortdurend bezig hoe we sterker uit deze situatie kunnen komen, we zien partijen genoeg die gewoon wachten tot het weer beter gaat, soms ook wel noodgedwongen hoor. Wij reageren pro-actief op stilstand, ook bij ons staat er wel eens wat stil. Wij spelen daar op in met onderhoud, trainingen voor onze mensen en zelfs vervangings-investeringen, juist omdat het nu kan en in sommige gevallen zelfs moet. Daar maken wij het onderscheid, wij zijn dan klaar, andere uitersten (wellicht) niet."
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.