PARTNER BIJDRAGE - Webshops schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Als webshop in het algemeen, maar zeker als grafisch productiebedrijf heb je te maken met een aantal uitdagingen. Hoe kun je je in deze tijd nog onderscheiden?
• Leestijd ca. 3 minuten
We laten de algemene e-commerce uitdagingen over aan de experts op dát gebied en richten ons hier op de specifieke uitdagingen voor de grafische industrie.
Neem drempels weg
Door het bestelproces zo eenvoudig mogelijk te maken, voorkom je afhakers. Als grafisch productiebedrijf lever je maatwerk. Dat betekent dat er veel variabelen zijn om rekening mee te houden, bijvoorbeeld:
- Materiaal
- Vorm
- Opdruk
- Afwerking
- Afmetingen
- Etc.
Door je bestelproces slim in te richten, loods je de besteller simpel door het proces heen. Je geeft de besteller alleen relevante keuzes. Ook helpt het om je te verplaatsen in de doelgroep. Heeft je doelgroep kennis van het grafische productieproces, dan kan je meer technische termen gebruiken dan wanneer je te maken hebt met leken. Ook bied je een leek waarschijnlijk minder keuzes aan dan een kenner.
Efficiëntie
Service en klantgerichtheid worden betaald van de marge die je maakt op je producten. Hoe hoger de marge hoe meer ruimte je hebt om servicegericht te werken.
Efficiëntie is de sleutel tot succes! Probeer standaardprocessen zo veel mogelijk te automatiseren en zorg dat je mensen waarde toevoegen op plekken waar dat ook kan, omdat de marge dat toelaat.
In het huidige e-commerce landschap zie je dat consumenten zich vaak laten leiden door een lage prijs en snelle levering. Er zijn producten waarvoor de concurrentie zo groot is, dat snel leveren tegen een redelijke prijs een must is. Efficiënt werken helpt je om ook op deze producten een gezonde marge te maken.
Er zijn succesvolle e-commerce concepten te noemen waarbij de factorprijs een minder belangrijke rol speelt, bijvoorbeeld door een uitmuntende service of een exclusief productaanbod. Wellicht heb je specifieke kennis of productiecapaciteit in huis die anderen niet hebben?
Kijk op onze website hoe wij onze klanten helpen hun web-to-print workflow te automatiseren.
Divers aanbod
Herhaalbestellingen zijn voor een e-commerce platform erg belangrijk. Wanneer een klant eenmaal bij je besteld heeft en overtuigd is van je kwaliteit, zal deze sneller terugkomen voor een nieuwe order. Daar kan geen duurbetaalde marketingcampagne tegenop. Een divers aanbod helpt je niet alleen om impulsaankopen te stimuleren bij je bezoekers, ook is een breed assortiment handig om toekomstige behoeften van klanten te kunnen bedienen. Gelukkig is het tegenwoordig niet meer nodig om alles zelf te produceren, je kan ook gebruik maken van de productiecapaciteit van collega-bedrijven. Ook hiervoor geldt, dat het belang van efficiëntie groot is. De marge op producten die een ander voor je produceert is lager, waardoor je ook aan deze orders zo min mogelijk werk wil hebben. Een automatische koppeling om producten in je webshop te krijgen en orders uit te kunnen wisselen is in dat geval bijna onontbeerlijk.
Zorg voor relevantie en herkenning
Steeds vaker krijgen wij de vraag om een sub-shop in te richten voor een specifieke klant. Gebruikers worden dan na het inloggen doorgeleid naar een eigen orderportal in hun eigen huisstijl met een vooraf afgesproken assortiment. Het is belangrijk dat de gebruiker zich herkent in het aanbod in het portaal en dat dit aanbod relevant is. Dat kan betekenen dat je niet alleen producten toont die je zelf maakt, maar mogelijk ook producten die vooraf zijn ingekocht en op afroep beschikbaar zijn. Zo wordt het portaal voor je klanten veel relevanter en kan het ook nog interessante businessmodellen opleveren. Steeds vaker zien wij productiebedrijven die afroep van producten van derden als extra dienst aanbieden.
ISI webshop volledig vernieuwd.
ISI heeft recent haar webshops volledig vernieuwd. De webshops van ISI zijn veelzijdig en compleet. Al meer dan 20 jaar bedienen we klanten in alle hoeken van het grafische segment. We hebben oplossingen voor drukkerijen en printbedrijven, signbedrijven en de verpakkingsindustrie.
De webshops en orderportals van ISI zijn nu volledig API gestuurd, dat betekent dat op alle fronten integraties mogelijk zijn. Koppel je MIS aan je orderportal voor een naadloze synchronisatie met je administratie en productie. Importeer producten van collega-bedrijven om zo je assortiment te verbreden. Recent hebben we twee generieke integraties ontwikkeld met Probo en De Groot.
Controlboxx
Controlboxx is voor het controleren van bestanden in het bestelproces te integreren in de ISI Webshop en volledig API gestuurd. Heb je al een webshop? Controlboxx werkt goed samen met je bestaande webshoppakket.
We hebben diverse vernieuwingen doorgevoerd in Controlboxx, zoals:
- Optimale plaatverdeling voor signbedrijven
- Upload widget, waarmee je meerdere bestanden alvast kan klaarzetten voor gebruik in Controlboxx
- Verbeterde userinterface
Samengestelde producten
In sommige gevallen is het wenselijk als één product kan bestaan uit meerdere onderliggende producten. Wij noemen dat samengestelde producten. Denk bijvoorbeeld aan een stickerset voor een auto. De hele auto bestaat uit losse stickers, die samen het hele ontwerp van de auto vormen. Bij schade of slijtage kan het voorkomen dat je een los paneel bestelt. Voor een nieuwe auto wil je een hele set. De producten zijn dus ook los te bestellen. De setprijs kan worden gebaseerd op de losse productprijzen, maar je kan de complete set ook een afwijkende prijs geven.
In dit voorbeeld is het natuurlijk wenselijk dat de voorraad per product kan worden afgeboekt.
Beeldbank
ISI biedt ook een volwaardige beeldbank aan in haar brandportals en orderportals. Deze beeldbank helpt je structuur aan te brengen in je beelden en maakt het mogelijk deze eenvoudig te gebruiken in je publicaties. In de nieuwste versie hebben we de zoekfunctie sterk verbeterd, waardoor het nog makkelijker wordt het juiste beeld te vinden!
Wil je meer weten over onze oplossingen? https://www.isi.nl/#contacthome
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.