BRANCHE - De redactie bezocht het KVGO aan de Boeing Avenue Schiphol-Rijk. Het kantoor was vrijwel leeg. De meeste werknemers werken vanuit huis. Voor Bram was een dagje kantoor gepland alwaar hij de plannen voor het KVGO kon ontvouwen.
• Leestijd ca. 5 minuten
Aanleiding was het strategisch plan, wat het gehele KVGO-team heeft samengesteld. Dat kon in het afgelopen jaar ondanks de lockdown worden opgesteld. Ter Beek: "In september hebben we dat plan gepresenteerd aan het bestuur en een maandje later aan de Ledenraad. In de Ledenraadsvergadering van november werden de plannen goedgekeurd."
Begin dit jaar de plannen aan leden voorgelegd en terugkoppeling gegeven aan de Ledenraad.
Wat zijn die plannen?
Ter Beek: "De kern van de plannen zijn als volgt. We willen ons in de eerste plaats versterken in het werkgeversdomein. Daar zijn we van oudsher goed in, zeg maar het cao-vakgebied, gecombineerd met arbeidsvoorwaarden, de Personeelswijzer etc. Daarnaast willen wij ons ook gaan richten op het ondernemersdomein. Leden van het KVGO zijn natuurlijk zowel werkgever, maar ook ondernemer. Op dat laatste gebied zijn we tot de conclusie gekomen dat we daar te weinig doen. Rondom corona is dat heel duidelijk geworden, er kwamen enorm veel vragen op ons bordje te liggen die veel lagen op het ondernemersdomein. Zoals bijvoorbeeld alle overheidsregelingen rondom corona."
Op het gebied van het ondernemersdomein gaan we samenwerken met onder andere het VIGC.
Het past volgens ter Beek in het ondernemersdomein ook technologie weer een plek te geven. "Als je terugkijkt naar de besluiten van destijds, zijn we tot de conclusie gekomen dat juist binnen het ondernemersdomein innovatie en dus technologie zeker een plek verdienen. We zijn daar nu wat anders naar gaan kijken. We gaan op meerdere gebieden starten met projecten in samenwerking met o.a. VIGC, BDO en GOC."
Differentiatie in de contributie
Een complex punt is natuurlijk het contributiemodel. Ter Beek: "Dat kunnen we nu gaan veranderen, omdat we helderder voor ogen hebben welke type leden we kunnen helpen met verschillende 'pakketten'. Natuurlijk is dat een gewaagde stap. Nu betaalt iedereen een basistarief met daarbovenop een toeslag, afhankelijk van het aantal fte's per bedrijf."
Bram ter Beek zegt dat de vraag om hier eens naar te gaan kijken, ook duidelijk vanuit de leden zelf is gekomen. Ter Beek: "Bepaalde leden zeggen bijvoorbeeld alleen maar interesse in aansluiting bij het KVGO te hebben vanwege de cao, de rest hoeft dan niet. Anderzijds zijn er ook bedrijven die niet vallen onder de werkingssfeer van de cao en daarvoor dus niet willen betalen. We zijn dus aan het rekenen hoe we het model beter kunnen laten aansluiten op de wensen van de leden. We denken dus aan twee soorten lidmaatschappen, één met alleen cao, en een basis lidmaatschap zonder cao. Daarbovenop kan bijvoorbeeld een 'werkgevers plus' pakket worden afgesloten, waarin aanvullende diensten zitten, zoals de helpdesk, de Personeelswijzer etc.
De mediafederatie heeft onlangs ingestemd met aanpassingen van de werkingssfeer van zowel onze cao als die van de uitgevers. Daarmee komt de algemeen verbindendverklaring weer in het zicht.
Ter Beek wijst erop dat het KVGO, op basis van het besluit van de Ledenraad, de risico's moet afdekken om te voorkomen dat alle leden kiezen voor de 'minimum' variant, waardoor de contributie-inkomsten in gevaar zouden kunnen komen. Ter Beek zegt ook dat een soort overgangstermijn zal worden gekozen om het proces financieel ook beheersbaar te houden. Ter Beek: "Dat geeft de leden dan ook de tijd een weloverwogen keuze te maken."
Met het nieuwe contributiesysteem denkt het KVGO aantrekkelijker te worden voor bedrijven die nu nog geen lid zijn van het KVGO.
In het verlengde daarvan hoopt Ter Beek ook andere branchegerelateerde organisaties te kunnen overtuigen om zich bij het KVGO aan te sluiten, dan wel effectief samen te werken. Te denken valt bijvoorbeeld aan Kartoflex.
Als alles volledig is uitgewerkt en goedgekeurd door Ledenraad en bestuur, dan zou zo'n systeem bijvoorbeeld in januari 2022 - met inbegrip van een overgangstermijn - kunnen worden ingevoerd.
Nieuwe managers
Voor de beide domeinen 'werkgever' en 'ondernemer' heeft het KVGO nu twee managers aangesteld. Dat zijn Aukje van het Nederend voor het werkgeversdomein en Arjan Meijer voor het ondernemersdomein. Ter Beek: "Daarmee hebben we een start gemaakt in december. Daarbinnen kijken we hoe we de samenwerking met het GOC en andere partijen verder kunnen uitbouwen. Bijvoorbeeld op het gebied van arbeidsmarkt en ontwikkelingen binnen opleidingen."
Ook wordt onderzocht of we met nieuwe producten en diensten buiten de contributie ook inkomsten kunnen genereren gericht op toegevoegde waarde voor de leden, die we bieden in samenwerking met derden.
Raar jaar achter de rug
Ter beek blikt kort terug op een nogal raar jaar voor het KVGO. "Het begon met het vertrek van Miguel Delcour en daarna in alle heftigheid de gevolgen van de coronacrisis. We hadden in aanvang geen idee wat de gevolgen zouden zijn. Dat is echter ook nu nog lastig in kaart te brengen. Met name het derde en vierde kwartaal van dit jaar zal nog wel wat gevolgen laten zien, afhankelijk van de nu nog lopende steunvoorzieningen van de overheid."
Het KVGO heeft een aantal keer een onderzoek naar de gevolgen van corona onder haar leden uitgevoerd. Ter Beek zegt dat het beeld wat we nu gemiddeld hebben gezien, ook stabiliseert. Dus teruglopende omzet etc. hebben we wel in beeld. We verwachten niet dat dat gemiddeld nog wezenlijk zal gaan veranderen.
"De eerste drie maanden van de crisis werden we overladen met vragen van leden; in die tijd verwerkten we net zoveel vragen als normaal in een jaar."
Ook de RIVM-maatregelen - thuiswerken - heeft een enorme impact op ons gehad, maar in nog heftiger mate bij onze leden. De weg naar digitale communicatie, dus ook voor de vergaderingen, heeft ook bij het KVGO nogal wat invloed gehad.
Online versus fysieke bijeenkomsten
We hebben nu drie algemene vergaderingen gehouden via een online kanaal. De afgelopen week hebben we dat ook gedaan, waarin mensen dus ook kunnen stemmen, zoals dat gebruikelijk is bij algemene vergaderingen. De vergaderingen verlopen efficiënt. Ter Beek: "Is dus prima voor procedurele vergaderingen, maar de netwerk component missen we allemaal wel hoor. Ik hoop wat dat betreft dat we snel weer een vervolg kunnen geven op de bijeenkomst van 2019, dat voelde toch echt als een branche evenement. We kijken met verlangen naar het najaar of begin van de winter dit jaar."
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts € 98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.