EVENEMENT - Weer live kennis delen en netwerken. Een klein groepje grafici genoot zichtbaar van het fysieke mini event in de Evenementenhal Gorinchem op 8 juni. Online keken meer dan 100 geïnteresseerden naar het samenkomen van dit clubje specialisten via een live webinar over automatisering en inkjet in de grafische industrie.
• Leestijd ca. 5 minuten
Even was het weer bruisend netwerken in Evenementenhal Gorinchem. Met een klein clubje grafici weliswaar, maar duidelijk met energie voor de massa. Nu de regels rondom COVID versoepeld worden, staan veel ondernemers te trappelen om elkaar weer live te spreken. Hoewel Easyfairs hun geplande Sign & Print Expo van deze maand moest verschuiven naar 22, 23 en 24 maart 2022, kwamen zij op 8 juni met een mini event om de originele beursdatum niet onopgemerkt voorbij te laten gaan. Een groepje ondernemers kwam samen voor een live sign en print webinar over heden en toekomst, met een focus op automatiseringsprocessen en inkjetontwikkelingen. In de spiksplinternieuwe studio op de eerste verdieping van de Evenementenhal presenteerde Peter Luit het live webinar in drie blokken.
Versnelde automatiseringsprocessen
Softwareontwikkelaars Germen Kroon (GrafiStore), Theo van den Broek (ISI) en Ramon van Wingerden (Prindustry) zijn de panelleden met kennis over automatisering in de grafische industrie. Germen en Theo vooral vanuit de workflow en Ramon vanuit de
e-commerce. De eerste brandende vraag van Peter voor hen: “Is er een blijvende invloed van automatisering te zien?” Dat kunnen alle mannen beamen vanuit hun eigen vakgebied. Germen: “Wij zien steeds meer grafische bedrijven die hun processen willen automatiseren. Veel mensen zijn thuis gaan werken, waardoor processen nog efficiënter op elkaar moeten aansluiten.” Ramon: “Wij merken dat veel van onze grafische klanten ook meer willen automatiseren. Dit zijn de grotere merkeigenaren. We werken dan samen met de grafisch ondernemer voor een eigen online bestelsysteem voor zo’n merkeigenaar. Grafisch ondernemers zijn sterk in drukwerkproductie, maar voor het IT vraagstuk gaan ze naar een softwarepartner.” Theo: “Automatisering gebeurt ook omdat er geen nieuwe mensen worden aangenomen voor functies die ook geautomatiseerd kunnen plaatsvinden. Online zie je dat de verkoop niet alleen meer vanuit de traditionele grafische hoek komt. Ook de packaging industrie biedt hun standaard verpakkingen steeds meer online aan.”
IT is een vak apart
Voor veel bedrijven is het automatiseren van processen te complex om zelf te ontwikkelen. “Tegelijkertijd kost een gemiddelde goede IT’er ook wat en zijn grafische bedrijven voor hen niet het meest aantrekkelijk om te werken”, zegt Germen. “Grafische bedrijven kiezen daardoor vooral voor externe softwarepartners, die het hele grafische proces van A tot en met Z moeten kennen om te kunnen automatiseren. Als softwareontwikkelaar moet je in staat zijn om dit proces technisch juist te vertalen en vervolgens het personeel hierop te kunnen trainen.” Theo vervolgt: “Je moet ook een bedrijfsadviseur zijn. Elk grafisch bedrijf stelt zich de vraag hoe de toekomst eruitziet. Wanneer je bij klanten aan tafel zit, heb je het over het hele ecosysteem. Ben je nog in staat om efficiënt te produceren? Wat kun je doen om je als kleiner grafisch bedrijf te herontwikkelen als intermediair? Het zijn vragen die verband houden met automatisering.” Ramon tot slot: “Verregaande automatiseringen bieden juist ook kansen. De ontwikkeling van visitekaartjes opmaken is al heel oud, maar het laatste jaar zie ik hier grote sprongen in. CHILI publish ontwikkelt bijvoorbeeld smart templates. Eén zo'n huisstijl templates kan dynamisch meerdere formaten voor print en web genereren.”
De vlucht van inkjet
Dat inkjet een enorme vlucht heeft genomen is geen geheim. Hoewel de technologie al even bestaat, duiken vakmedia de laatste twee jaar wereldwijd massaal bovenop de printtechnologie. De ontwikkelingen lijken een stuk sneller te gaan dan die op het gebied van offset en toner. Frank Huigen (Canon), Marcel Martens (HP) en Ewout Maartense (Landa) laten hier in het tweede blok hun licht over schijnen. Ervaren zij ook die groei in dit high-end printsegment? Ewout vertelt: “Er zijn twee belangrijke ontwikkelingen die de groei van inkjet stimuleren. Je ziet het volume dalen voor de offset persen en er is een duidelijke groei in packaging. Het zijn ontwikkelingen die digitaal in de kaart spelen.” Collega Marcel duidt: “Offset blijft wel bestaan naast digitaal, maar de markt wil steeds snellere en efficiëntere producties en dat kan uitstekend met inkjet.” “Goede automatisering is tegenwoordig veel belangrijker dan kwaliteit”, haakt Frank in. “De kwaliteit van alle diverse technieken is in de loop der jaren al flink verbeterd. Het vraagstuk gaat om strategische keuzes.”
Leveranciers ondersteunen bij strategische keuzes
Met die strategische keuzes zijn veel grafische ondernemers op dit moment bezig. “COVID versnelt dat denkproces”, vervolgt Frank. “Dat is ook precies het vlak waarin we klanten het meeste ondersteunen. Als leverancier delen we uiteraard kennis over de machines, maar dit is relatief makkelijk en snel te leren. De uitdagingen zitten in het commerciële traject richting klanten, het vermarkten en het automatiseren.” Marcel bevestigt: “Ondernemers zoeken naar andere mogelijkheden op het vlak van techniek, maar we helpen ook in business support. Vooral bij kleinere bedrijven mist die kennis. Als leveranciers geven we bijvoorbeeld workshops.” “Je kiest je apparatuur ook op basis van de juiste kennis en keuzes”, vervolgt Ewout. “In de high-end markt gaat het uiteraard ook om de waarde van het product. Een Landa-pers rijd je niet even op een vrijdagmiddag naar binnen. Het zijn kapitaalintensieve investeringen waarbij je rekening houdt met een bepaalde doorlooptijd. Daarbij ondersteunen wij als leveranciers onze klanten om de juiste afwegingen te maken.”
BOPE naar Gorinchem
Blok 3 geeft ons een energieke afsluiter mee voor de toekomst. Beurzen komen er weer aan en er zijn volop plannen voor de langere termijn. Dat geldt in ieder geval voor de samenwerking tussen het VIGC en Easyfairs. Jos Steutelings (VIGC) laat weten in 2023 voor het eerst hun Benelux Online Print Event in Nederland te organiseren, in de Evenementenhal Gorinchem. Een primeur, want het event is al jarenlang succesvol in België. Jos verduidelijkt de keuze: “In 2022 vindt BOPE om logistieke redenen weer in België plaats, omdat de planning van het afgelopen jaar is doorgeschoven. Dat we daarna naar Nederland gaan, komt omdat we ook steeds meer kennis in Nederland willen verspreiden. Online print is duidelijk heel belangrijk in onze industrie en daar kunnen we veel over vertellen.” Rowdy van Niewenhuizen van Easyfairs is blij met de komst van BOPE: “Het VIGC en Easyfairs werken al voor diverse events samen. De komst van BOPE in 2023 laat zien waar we goed in zijn: fysieke evenementen organiseren. Hybride vormen met digitale technieken, zoals dit live webinar, blijven mogelijk, maar dat er hier weer fysieke evenementen komen is een ding wat zeker is!”
Meer over het webinar en de gestelde vragen van de deelnemers via https://www.signprintexpo.nl/webinar-gemist/
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.