TOELEVERANCIERS - Afgelopen week sprak onze internationale partner INKISH.TV met Christoph Gamper, de CEO van Durst in Italië. Bij aankomst op het hoofdkantoor in Brixon spat de creativiteit je bijna tegemoet. Is de innovatie bij Durst net zo creatief als het gebouw?
• Leestijd ca. 4 minuten
De eerste bijna provocerende vraag was, of het langdurige succes van Durst in vrijwel alle marktsegmenten, waarbinnen het bedrijf actief is, vooral komt uit 'puur geluk'. Gamper zei dat geluk zeker een 'goede factor' was, maar dat het succes toch vooral het resultaat is van dagelijks hard werken. Gamper: "Je moet wel een beetje 'koppigheid' tonen om hier te overleven binnen het gebied omgeven door bergen. Maar we hebben een goed team met fantastische ontwikkelaars, bouwers en alle andere mensen die betrokken zijn bij onze successen."
Een historie van meer dan 80 jaar
De 80-jarige historie van het bedrijf is het bewijs van flink wat slagkracht waarin het creatieve- en innovatieve DNA alleen maar toenam, met de nodige transformaties. Gamper: "Nou, we hebben in de afgelopen decennia inderdaad een aantal transformaties doorgemaakt, maar niet elke transformatie was op voorhand leuk, maar wel noodzakelijk. Zo maakten we bijvoorbeeld analoge grafische camera's, maar op een bepaald moment kwamen vergelijkbare alternatieven uit Japan, veelal goedkoper, misschien net zo goed of zelfs 'misschien' wel beter. We hebben geleerd hoe we 'veranderingen' in ons DNA konden opnemen en steeds weer opnieuw de afweging maakten 'we hebben dit gedaan, we waren succesvol, maar hoe nu verder'?"
Wat is dan nu 'het verder' waar jullie naar kijken?
Gamper noemde als eerste 'alle uithoeken' rondom verpakkingen in het antwoord op de vraag welke markten voor Durst nu in de schijnwerpers staan. Daarbij noemde hij meteen de samenwerking met Koenig & Bauer. Als tweede noemde hij de brede definities van industrial printing, waarbij hij wel al losliet binnen dat segment meer te gaan ontwikkelen, maar daar nog geen details over wilde geven. Gamper: "En natuurlijk doen we nog steeds goed zaken op het gebied van groot formaat voor diverse soorten substraten, waaronder ook textiel. We zien inmiddels ook weer groei in groot formaat."
Gamper: "Naast hardware speelt software, in met name aaneensluitende workflows, een steeds grotere rol in onze portfolio."
Hoe haal je de juiste mensen binnen?
Brixen ligt een beetje geïsoleerd in het noorden van Italië, zo'n 60 kilometer ten zuiden van Innsbruck. De lokatie van Durst is daarmee niet automatisch een trigger voor professionals.
Gamper zegt dat Durst in de omgeving, mede ingegeven door het iconische gebouw, wel een herkenningspunt in de grotere regio is. "We halen ook studenten binnen vanuit München, Graz of Milaan. Maar ook professionals die bijvoorbeeld in Duitsland op technologie- of designafdelingen hebben gewerkt in de auto-industrie."
In hoeverre speelt jullie gebouw een rol in het uitstralen van jullie marketingkracht?
Gamper: "Het gebouw vertelt zeker een verhaal waaruit een deel van onze kracht voortkomt. Maar dat doen we vooral voor onze klanten, niet om indruk te maken bij andere marktpartijen."
Gamper voegde eraan toe dat Durst nog altijd een privéonderneming is, met twee eigenaren en dus niet afhankelijk is van externe 'financiële invloeden'. "We hebben dit gebouw dus voor ons zelf en onze klanten, en natuurlijk stralen wij er iets mee uit dat aansluit op de huidige ontwikkelingen."
Gamper zegt dat het geheel van goede technologie, design en architectuur samen de 'taal en cultuur van Durst' bevatten, en dat wordt volop gewaardeerd.
Gamper: "Wij verdienen onze klanten, we krijgen ze niet door puur geluk."
Hoe moeilijk is het om nieuwe technologie te ontwikkelen?
Gamper zegt dat een nieuw product ontwikkelen of een nieuw marktsegment aanboren ongeveer vijf jaar duurt. Daar gaan doorgaans miljoenen euro's aan vooraf, en na die periode kost het nog zeker een jaar of twee voordat het bedrijf kan gaan denken aan terugverdienen. Gamper: "We maken prognoses hoeveel machines we dan in de periode daarna kunnen verkopen. Daar moet je natuurlijk wel toe in staat zijn."
Gamper voegt daaraan toe dat software steeds belangrijker wordt: "Inkjet is natuurlijk al geruime tijd uit de 'baby schoenen', hier en daar kan er op kwalitatief niveau nog wel wat gedaan worden, maar de grootste stappen zijn gezet. Het gaat nu vooral om procesbeheer en dus overall efficiency. Daarbij schuiven we ook van een 'customer centric' naar 'proces centric' benadering van hetgeen we doen voor onze klanten. Samen met onze klanten denken we veel meer industrieel in vergelijking tot enige jaren geleden.
Door meer accent op software kom je er ook achter dat een betere of snellere machine niet noodzakelijkerwijs bijdraagt tot een hogere efficiency, software gaat daar stukken verder in.
Samenwerking
Durst heeft een open cultuur om samen te werken. Gamper zegt dat hij lang niet alles zelf kan en ook niet zelf wil. Het zelf ontwikkelen van bijvoorbeeld printkoppen is een specialiteit die Durst niet in eigen huis wil halen, omdat zij in samenwerking met Fujifilm de beste koppen 'gewoon' kunnen inkopen. "Maar dat geldt ook voor software, we schrijven echt niet elke regel zelf, we integreren stukken software van derden, die prima in onze workflowoplossingen passen."
Vertrouwen in partners is voor ons de sleutel naar gezamenlijk succes, dat zit in ons DNA.
Hoe kijk je naar de langere termijn?
Gamper zegt vertrouwen te hebben in de segmenten waarin Durst nu actief is, maar zegt ook zeker kansen te zien in 3D printing. Hij deed geen concrete aankondigingen, maar liet wel doorschemeren dat Durst iets voor dat segment aan het ontwikkelen is.
Tot slot zegt Gamper dat de toekomst van Durst stabiel is en dat hij zeker voor de te overziene periode een bedrijf blijft in particuliere handen. Durst werkt wel frequent samen met talloze
start-ups, waarvan kansrijke bedrijven wellicht deel kunnen gaan uitmaken. Gamper: "Er zijn kansen genoeg, we starten ook onze eigen start-ups op, wat dat betreft heb ik voldoende vertrouwen in de komende 5-10 jaar."
Onze partner INKISH.TV maakte het gehele 22 minuten durende interview met DURST; te bekijken op hun website.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.