PARTNER BIJDRAGE - Drukland.be is al een jaar of zes in eigendom van Simian. Met een omzet van nu al 7,5 miljoen euro in België, wil Wouter Haan de volgende stap zetten met een omzet van
15 miljoen euro binnen drie jaar.
• Leestijd ca. 5 minuten
Haan deed natuurlijk uitgebreid onderzoek in onder andere Antwerpen, Brussel en nog een paar andere steden. "Brussel viel al snel af vanwege het grote Franstalige gebied. In Antwerpen konden we geen lokatie vinden welke aansloot bij onze behoeften. En het gaat dus niet om de afstand hoor, want dit moet echt een vestiging worden waarin lokale werknemers de dagelijkse zaken voor hun rekening nemen." Haan voegt er lachend aan toe dat het heen en weer rijden vanuit het hoge noorden toch al een rot eind is, het uurtje extra vanaf Antwerpen naar Brugge speelt dan nog nauwelijks een rol.
Haan: "25% van onze omzet komt nu al uit België."
Personeel goed te vinden
Haan zegt ook dat personeel in dit deel van België relatief makkelijk is te vinden. "De vacatures die nu uitstaan leveren al genoeg reacties op. Maar voorlopig komen hier een aantal collega's vanuit Simian uit Westerbroek in 'wisseldiensten'. Het kantoor is voorzien van een inpandige woning met voldoende slaapruimtes voor de collega's die hier nu tijdelijk drukland.be opstarten. Maar we willen veel van het typisch Belgische cultuurtje gaan leren, en daar dus deel van uitmaken. Het is allemaal net even anders in woordkeuzes, onderling begrip en gewoontes."
"Dat het ook leuk mag zijn", licht Haan lachend toe met het uitzicht op De Markt, hartje Brugge.
Eigen klanten beter gaan bedienen
Haan zegt niet te gaan produceren in België. "Onze logistiek is zo goed op orde, dat we vanuit Nederland, een beetje afhankelijk van de bestelling, doorgaans de volgende dag in België kunnen leveren." Haan merkt op dat de online markt in Nederland gewoon wat verder is ontwikkeld. Het aanbod in België is doorgaans wat kleiner, de logistiek is wat minder geavanceerd en papiersoorten/formaten zijn volgens Haan allemaal wat beperkter.
10 man personeel
Haan: "We beginnen met vijf tot zes mensen voor de 'klantendienst', zoals de Belgen dat zeggen. Bij ons heet dat klantenservice. Daarna gaan we mensen aantrekken die zich lokaal ook bezighouden met SEO/SEA (zeg maar website/webshop optimalisatie voor de Belgische markt). Alles afgestemd op het Vlaams, dat is echt een verschil," zegt Haan met een glimlach.
Of de Belgen meer bellen dan Nederlanders, weet Haan nog niet precies. "Er zijn wel kenmerkende vragen vanuit België die we in Westerbroek ontvangen, vooral over de betaalwijze via het Belgische alternatief voor iDEAL, Bancontact. Maar ook over aanleverspecificaties, papiersoorten en formaten wordt vaak gebeld vanuit het 'zuiden'."
Even naar eigen land
In Nederland herstelt Simian van de gevolgen van corona. "We herstellen nu flink en we komen langzaam maar zeker weer op het niveau van 2019, dus qua omzet op het pre-coronaniveau. Alle groeiambities zijn natuurlijk een jaar doorgeschoven. 2020 was natuurlijk slecht voor de gehele industrie. Maar voor ons was het een bijzonder jaar hoor. We wilden gaan 'knallen' met de nieuwe hal die we in maart 2020 openden. Van corona wisten we niets, we dachten dat het na een paar maanden wel voorbij zou zijn, we zijn nu anderhalf jaar verder."
Haan: "Het gelijktijdig openen van de nieuwe hal en corona was voor ons wel een heel bijzondere cocktail."
Hoe gaat het met de Landa machine?
Haan: "De Landa draait nu nog wat minder dan gewild, we hadden gewoon minder orders dan verwacht voor deze machine, en dat heeft dus niets met de machine zelf te maken. We gaan na de zomer wel naar een 2-ploegen met de Landa, zodat de verhouding van tussentijds schoonmaken naar verhouding gunstig wordt. En daarnaast - dat vind ik ook nog wel een dingetje - wordt er nu alles aan gedaan om de 'tijd tussen jobs' op nul te krijgen. Ik wil gewoon geen wisseltijden, Landa kent dat streven vanuit onze visie. Het kan altijd beter."
"De 6500 snelheid halen we nu nog alleen op enkelzijdig niveau, de prioriteit dat ook dubbelzijdig te kunnen is van minder groot belang, in vergelijking tot de tijdsreductie voor jobwissels."
Haan is in zijn eindoordeel gemiddeld tevreden over de Landa. "Landa staat middenin het operationele veld en ze zijn voortdurend bezig de machine te verbeteren. Ik merk dat ze daarin pro-actiever zijn dan andere high-end printerfabrikanten, maar ook ten opzichte van persleveranciers."
Haan: "100 A1 posters in een paar minuten zonder de noodzaak om platen te maken, dat is toch geweldig?"
Textiel en vlaggen
Haan benadrukt dat deze twee relatief nieuwe segmenten heel goed draaien. Vooral de productie met de Kornit Atlas voor textiel print doet het erg goed. "We draaien nu in de vakantietijd met 2 ploegen, dat wordt straks weer 3 ploegen. Ik ben heel blij met de Kornit Atlas, we produceren heel veel op die machine in een zeer hoge kwaliteit."
Duurzaamheid
Tot slot wilde Haan zijn aandacht voor duurzaamheid benadrukken. Ook bij Simian geen 'green washing' kreet, maar een duidelijk omlijnd plan met concrete inhoud, waaronder de ruim 5700 zonnepanelen op de nieuwe hal van het bedrijfspand.
Duurzaamheid en circulariteit, dat zijn zaken waar een ondernemer volgens Wouter niet mee zou moeten wachten tot de overheid dit gaat eisen. “Proactief handelen, dat levert echt voordeel op. We merken dat klanten dit steeds belangrijker gaan vinden. Maar waar het nu misschien nog een ‘unique selling point’ is van een ondernemer, zal dit echt de nieuwe standaard gaan worden.”
Samen met het Dienstencentrum en Deloitte heeft Haan een plan ontwikkeld voor de komende jaren. Haan: “De productieketen van de meeste papieren producten zijn al voor een groot deel circulair. Maar voor producten als een roll-up banner is dit lastiger, deze materialen recycle je niet simpel tot pulp. En wat doe je met de aluminium standaard? Die gooi je niet zomaar weg. Daarom bieden we onze klanten nu bijvoorbeeld een verwisselbare bannerset aan, waarvoor je de standaard telkens opnieuw kunt gebruiken.”
Haan sloot af met de uitspraak dat hij ook bij het doen van investeringen bij de toeleveranciers de eisen stelt om apparatuur te kunnen inkopen, voorzien van de certificaten voor duurzaamheid en circulariteit, zoals onlangs bij de aanschaf van een aantal Canon Colorado-printers.
Kopfoto: Drukland.be is gevestigd in één van de fraaie panden aan De Markt in Brugge.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.