PARTNER BIJDRAGE - Met zo'n 60 deelnemers was de 2021 editie van de VIGC-partners BBQ 'uitverkocht'. Directeur Jos Steutelings maakte in zijn speech een opsomming van gebeurtenissen in de afgelopen anderhalf jaar, waarin het VIGC-team zich door geen enkele coronabeperking uit het veld liet slaan.
• Leestijd ca. 3 minuten
VIGC slaagt er vooral ook goed in om strategische partners aan zich te binden. Inmiddels zijn dat er 23, waarbij onlangs BOBST, EFI, Kyocera en Sappi als nieuwe partner toetraden. Steutelings ging vervolgens in op de wijze waarop de maatschappij 'serieus in de tang werd genomen' door de coronacrisis. Door slechts even terug te blikken op de kwetsbaarheid, legde hij vooral het accent bij veerkrachtigheid, creativiteit en vastberadenheid binnen de bedrijfstak.
Terug op kruissnelheid
Steutelings verwacht dat de grafische branche snel terug zal komen op niveaus van voor de coronacrisis, alhoewel de gevolgen van beschikbaarheid van grondstoffen in zijn algemeenheid en de daaraan verbonden kostenverhogingen nog lang een uitdaging zullen vormen, vooral voor die segmenten waar het herstel nog steeds broos genoemd kan worden.
Nieuwe leden
Naast nieuwe strategische partners is ook het netto ledenaantal in de afgelopen periode fors gestegen. "Het streven voor dit jaar is gesteld op 35, met 23 nieuwe leden zijn we dus al een aardig eind op weg. Met de komst van Veerle Vanpanteghem hebben we ook serieus werk gemaakt onze activiteiten verder uit te bouwen onder een meer professionele commerciële aanpak. Veerle vervult sinds eind vorig jaar de rol van Business Development Manager."
Verhuisd
Voor velen ging verhuizing van VIGC onopgemerkt voorbij. Natuurlijk blijft Turnhout 'the place to be', maar de nieuwe huisvesting voldoet aan alle moderne hedendaagse eisen en is natuurlijk energiezuinig. Steutelings maakte een grapje over de nieuw aangeschafte koffiemachine, die een bewijs voor de gastvrijheid zou moeten uitstralen.
Van fysiek naar online
In een bijna onmogelijk tempo moest een omschakeling worden gerealiseerd van alle mogelijke fysieke trainingen en bijeenkomsten naar digitale edities. Steutelings bedankte vooral
Liesbet Van Camp en Ils Bols, die alles op alles hebben gezet om Teams en Zoom zodanig in te richten, dat de omschakeling ook snel kon worden gerealiseerd. Niet in de laatste plaats werden ook trainingen meer afgestemd op online, met aangepaste trainingsduur, maar zonder aan kwaliteit in te leveren. VIGC werkt samen met partners om te bestuderen in hoeverre een combinatie van virtuele- en fysieke trainingen ook in de toekomst kunnen blijven bestaan. Steutelings: "Deelnemers waarderen de online edities, ze vergen minder reistijd, zijn compacter en dus beter in te plannen binnen de dagelijkse werkzaamheden." Steutelings zei dat het huidige trainingsaanbod tot aan het einde van dit jaar nog digitaal zal blijven.
De digitale vermoeidheid maakt plaats voor een op juiste wijze gebalanceerd hybride aanbod.
Inmiddels is ook de 'consultancy' agenda van Fons Put en Carl Van Rooy weer behoorlijk gevuld, en kunnen bedrijven (deels) weer fysiek worden bezocht.
Samenwerking
Eén van de kenmerken die het VIGC hoog in het vaandel heeft, is samenwerking binnen de gehele Benelux. Op tal van fronten worden partnerovereenkomsten ontwikkeld, die het VIGC-aanbod flink kunnen verbreden. Zo worden de VIGC trainingen momenteel via verschillende kanalen aangeboden in Nederland, ook via een aantal branchegerelateerde organisaties.
Bekijk het aanbod in Nederland via printmediatrainingen.nl
Richting het einde van het jaar en begin 2022
Op het vlak van events is het VIGC volop bezig met de online European Graphic Arts Hackathon, die op 25 en 26 oktober digitaal zal plaatsvinden. Naast Ernst & Young zullen dit jaar ook Intregraf,
de Deense, de Nederlandse en de Estse brancheorganisaties actief deelnemen.
Het Congres is gepland voor 9 november. En gelukkig een fysieke editie in congrescentrum Lamot in Mechelen. En VIGC heeft weer een heel mooi programma met keynotes van futuroloog Herman Konings en ondernemer en 'enfant terrible' Jan Kriekels. Daarnaast een panelgesprek rond duurzaamheid en één ronde jonge ondernemers, sectorcijfers en twee mooie casestudies rond cobottechnologie (collaboratieve robot) voor MKB-bedrijven. Tot slot natuurlijk ook veel aandacht voor personeelsbeleid.
En met alvast de focus op 2022 staat ook het Benelux Online Print Event al gepland voor 17 februari in de ZOO Antwerpen. Daarvoor hebben diverse sprekers hun toezegging al gedaan.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.