EVENEMENT - Het voelde bij binnenkomst wat vreemd nadat je in 'corona-modus' uit trein en metro met mondkapje op het NBC congrescentrum instapte. Alleen het scannen van de QR code gaf je nog enig realiteitsgevoel rondom de nog bestaande corona-maatregelen. Eenmaal binnen was het niet te voorkomen dat je gewoon weer handen ging schudden.
• Leestijd ca. 2 minuten
In de vroege ochtend startte de achtste editie van de Vakdag Print & Sign 2021 wat traag op, maar tegen het middaguur was de drukte vergelijkbaar met de 2020 editie van februari vorig jaar. De Vakdag heeft qua 'doortelling' dus geen gat in de jaartallen achtergelaten. Hoofdredacteur Robbert Delfos zei dat het in 2022 best zo zou kunnen zijn dat wederom voor de maand oktober wordt gekozen, waarmee het event voortaan een najaarsevent wordt. Met een kleine 1000 deelnemers kan de organisatie terugkijken op een succesvolle dag. Het was voor de Benelux het tweede event na een flinke reeks corona-gerelateerde annuleringen en verplaatsingen. Een kleine twee weken geleden had Sign2Com in Kortrijk de primeur in de Benelux.
Volop netwerken
De Vakdag is puur een netwerkevent, dus geen beurs met apparaten. En dat is nog altijd de unieke formule achter de Vakdag. Een eenmalige poging in 2017 om de congreshal om te toveren naar een machinehal met sign-apparatuur, werd na evaluatie alweer snel afgeschaft. De imposante congreszaal deed ook nu weer dienst voor twee keynote sessies, waarbij de zaal tot de nok toe was gevuld. Cabaretier Guido Weijers had na de lunch de lachers op de hand in zijn zoektocht naar een sluitende definitie van het begrip 'geluk'. Na ruim een uur liep de netwerkvloer weer vol. Het stilste uurtje van de dag was voorbij.
Keynotes
Het is tegenwoordig kennelijk mode om keynotes steeds verder van de dagelijkse praktijk af te laten staan. Dat was vorig jaar wel anders toen Wouter Haan van Simian een volle zaal trok met zowel zijn 'branche quick scan' en zijn aankondiging de eerste Landa machine in Nederland te gaan aanschaffen. Ondernemer en voetbalbestuurder John van Zweden sloot met zijn keynote 'Te mooi om waar te zijn, maar het is waar' de dag af. Wie interesse had in meer inhoudelijke onderwerpen moest het doen met de 8 lezingen in wat minder indrukwekkende zaaltjes verdeeld over de dag.
Onopvallend nieuwtje
Voor velen wellicht niet heel opvallend, maar toch een opmerkelijk nieuwtje binnen de branche. Module en Werkdruk gaan 'samen verder'. De redactie sprak met Jeanette Oost van Werkdruk vanuit de gemeenschappelijke stand van beide bedrijven, actief in personeelsbemiddeling binnen de branche: "We gaan samen verder, mar wel elk met de bestaande eigen identiteit." Verdere details zijn op de websites van beide bedrijven niet bekend gemaakt.
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.