EVENEMENT - Na beurzen binnen de branche beginnen ook congressen langzaam maar zeker weer op gang te komen. Ondanks verscherpte 'coronamaatregelen' opent het VIGC komende dinsdag 'Het Congres'. De redactie blikt vooruit.
• Partnerbijdrage, leestijd ca. 3 minuten
Zoals gebruikelijk vindt 'Het Congres' plaats in het Lamot Congres- en Erfgoedcentrum. 'Het Congres' omvat een gevarieerd middagprogramma afgesloten met een netwerk receptie en een dinerbuffet. De dag wordt gepresenteerd door Francesca Vanthielen ,Vlaams actrice, presentatrice en omroepster.
Vorig jaar werd 'Het Congres' nog volledig digitaal gepresenteerd. Toen het thema: 'Industrie 4.0', natuurlijk met een knipoog naar 'Print 4.0'. Voor volgende week is het thema: 'Fast Forward in Print'. Samengevat omvat het programma een visie op businessmodellen, digitalisering, procesoptimalisatie, cyber-
security en duurzaamheid.
Het programma is verdeeld in keynotes, panelgesprekken, interviews, casestudies en een sector update.
'Het Congres' wordt ondersteund vanuit het industrie partnership Agoria-Sirris-Vlaio.
Toegang tot 'Het Congres' alleen met geldige (internationale) QR-code en identiteitsbewijs.
Programma eerste blok
Om 14.00 uur gaan de deuren open, waarna de deelnemers meteen een uur de gelegenheid hebben om te netwerken alvorens het programma begint. VIGC-directeur Jos Steutelings opent de dag, waarna vervolgens Herman Konings, trendanalist en veranderings-psycholoog de deelnemers meteen meeneemt in de titel van zijn keynote: 'Gap the mind. De impact van mindblowing gebeurtenissen op mens, markt en maatschappij.'
Natuurlijk is het daarna tijd om 'vakinhoudelijk' de nodige kennis op te doen. Thijs Claes is CEO van Daddy Kate, een Vlaams familiebedrijf met een vrijwel onuitputtelijke reeks productmarkt combinaties. Hij koos voor het interview met Francesca Vanthielen voor de titel: 'It’s not my job to motivate people'. De nieuwsgierigheid al gewekt? De titel verraadt in ieder geval dat Claes vooral in zal gaan op een zeer actueel vraagstuk rondom personele ontwikkelingen in de branche.
Een tweede thema met een hoog actualiteits-gehalte is duurzaamheid. Sarah Price is sustainability manager bij papierfabrikant Sappi Europe. Zij koos als titel: 'Stepping up for a Sustainable Future'. Met de huidige prijs-
verhogingen voor consumables, energie en logistiek, krijgt de term duurzaamheid versneld een betekenis die er toe doet.
Dat het thema duurzaamheid de nodige aandacht krijgt binnen 'Het Congres' weerspiegelt de deskundigheid van de samenstellers van het programma. In het panelgesprek komen Giovanni Van der Weken van ZwartOpWit, Frank Huigen van Canon, Marc Bogaert van Arctic Paper en Christoph Van den Langenbergh van Antalis aan het woord om de 'Duurzame drukkerij van de toekomst!' vorm en inhoud te geven.
Winnaars Hackaton 2021
Afgelopen week werd de European Graphic Arts Hackathon gehouden, waarin diverse uitdagingen via een reeks mentoren werden ondersteund in advies en begeleiding. Afgelopen vrijdag koos de jury de drie winnaars, die tijdens 'Het Congres' een toelichting geven op het doorlopen traject en natuurlijk de inhoudelijke aspecten van het project welke nu ten uitvoer zullen worden gebracht.
Programma tweede blok
Na de netwerkpauze aandacht voor automatisering. De aftrap zal worden gedaan door Jan Oost, CEO van Aluscreen. Hij koos de titel: 'The hidden philosophy of a cobot in a smart organisation'. Een cobot of co-robot is een robot die bedoeld is om samen te werken met mensen in een gemeenschappelijke werkomgeving. Steeds vaker zien we toepassingen binnen hoog-geautomatiseerde printmediabedrijven, waarin robots en cobots vooral zorgen voor interne logistieke processen.
Het tweede panelgesprek wordt gevoerd met Jesse Marynen van Buroform, Niels Postma van tapp.online, Remco Maandag van Van Grasdorff en Femke Hellon van 3Motion, onder de titel: 'Nieuwe generatie grafische ondernemers in een high tech industrie'. Minstens net zo actueel als de vraag naar vakbekwame werknemers, is de vraag naar nieuwe generaties ondernemers, die kansen zien in het samenspel van de hoofdonderwerpen van deze middag: businessmodellen, digitalisering, proces-
optimalisatie, cybersecurity en duurzaamheid.
Beatrice Klose van Intergraf geeft een overzicht van de actualiteit van de Europese grafische branche met haar titel: 'Changes, Opportunities and Future Scenarios in the Printing Sector'. Intergraf is de overkoepelende organisatie van de meeste landelijke brancheorganisaties binnen Europa. Intergraf heeft een goed beeld van de branche die in Europa in zijn geheel bestaat uit zo'n 112.000 printmediabedrijven (waarvan 95% mkb-bedrijven), die gezamenlijk 640.000 mensen in dienst hebben en een totale omzet van 82 miljard euro genereren (EU27 + VK, Zwitserland en Noorwegen).
Met 'Innovate or die!' sluit Jan Kriekels, CEO van Jaga Radiators de middag af. De titel lijkt een laatste 'wake-up-call' voor de aanwezigen, die met de nodige inspiratie om zeven uur dan eindelijk de receptievloer kunnen betreden.
Alleen nog registreren
Om er ook bij te zijn, is registratie natuurlijk noodzakelijk. De toegang vergt een geringe investering van 199 euro, die het echter qua inspiratie, kennis en kunde gedurende de middag zeker waard is. Printmedianieuws en blokboek.com zullen op 10 november verslag doen van 'Het Congres'. Maar voor de echte beleving is de reis naar Mechelen natuurlijk niet te overtreffen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.