EVENEMENT - Tijdens de netwerkborrel en het 'walking dinner' was de sfeer ontspannen, vrolijk en vooral positief. Iedereen wilde nog even het gevoel vasthouden dat corona iets was voor de grote boze buitenwereld, maar niet voor de deelnemers aan 'Het Congres'. De feiten halen die 'waarheid' inmiddels helaas snel in. Deel 2 van 'Het Verslag'.
• Leestijd ca. 4 minuten, gisteren deel 1 van 'Het Verslag'
In drie korte 'blokjes', verdeeld over de gehele middag, werden de prijswinnaars van de VIGC online EU Graphic Arts Hackathon in het zonnetje gezet. De derde prijs was voor de technologische oplossing van ‘ScanTheProfile’ van Esko/X-Rite. Jan de Roeck gaf een korte toelichting. De tweede prijs ging naar het Panamese team ‘Shiprz’. Dat team werkt een idee uit om in de e-commerce wereld gesponsorde verzendlabels te introduceren. Via een live-stream vanuit Panama werd een toelichting gegeven. Opinry is de start-up van de eerste prijswinnaar Julie Dumoulin. Met haar Opinry-platform wil zij het ontwerpproces van verpakkingen en labels optimaliseren.
Collaborative Robots met behoud van tevreden werknemers
Een typisch onderwerp op de snijvlakken van de congresonderwerpen digitalisering/automatisering en personeelsbeleid, werd door Jan Oost van Aluscreen gepresenteerd. Het bedrijf is gespecialiseerd in drukken, graveren en frezen van 'metalen oppervlakken', ten behoeve van bijvoorbeeld: bedieningspanelen, naamplaten, labels en typeplaten.
Hij liet een case zien, waarbij hij in samenwerking met Zünd een logistiek proces rondom het snijden van platen kon optimaliseren. Er is 6 maanden aan het project gewerkt, waarbij Oost vooral de betrokkenheid met alle medewerkers wilde optimaliseren. "Ik wilde vooral dat zij met de komst van de cobot doorkregen dat we vooral wilden sturen op hun talenten, en dat herhalende eenvoudige taken hun uit handen genomen konden worden, zonder dat er de dreiging ging ontstaan voor angst voor het verlies van banen."
Jan Oost: "Alles gaat automatisch, maar niets gaat vanzelf. Laat je medewerkers uitblinken."
Wie zijn de nieuwe generatie grafische ondernemers?
De zoektocht naar het antwoord op die vraag werd verricht door Jesse Marynen van Buroform, Niels Postma van tapp.online, Remco Maandag van Van Grassdorff en Femke Helon van 3Motion. Groter kon het contrast niet zijn tussen twee relatief nieuwe bedrijven en twee al veel langer bestaande bedrijven. Postma en Helon waren de relatieve nieuwkomers binnen de branche. Postma zei dat papier voor hem slechts de drager was van de intergratie van sensor- en scantechnologie binnen logistieke ketens. Last van corona had hij wel, omdat juist de logistiek gebukt ging onder toeleveringsproblemen. Hij zette zijn tijd in om de bestaande technieken te optimaliseren en nieuwe technieken te ontwikkelen. Helon zei nergens last van te hebben gehad en dat haar onderneming juist groeide tijdens corona. Zij kwam nog even terug op het imagoprobleem rondom print uit het eerste panelgesprek: "Ik herken het genoemde imagoprobleem rondom print helemaal niet. We zijn een modern online en digitaal bedrijf en richten ons op grootformaat signproducties. Onze klanten leven juist van aandacht door middel van print."
De beide ondernemers Jesse Marynen en Remco Maandag accentueerden vooral het belang van het promoten van een moderne mindset en vooral veel zelf op te leiden. "De industrie mag dan wel 'oud' zijn, maar de mindset in zijn geheel niet. Marynen was ook verbaasd over het feit dat er nog steeds een vraagstuk was rondom het imago van de branche.
De cijfers met het vertrouwen voor het komende jaar
Beatrice Klose van Intergraf had met haar presentatie: 'Changes, Oppurtunities and Future Scenarios in the Printing Sector', de mooie taak om de middag inhoudelijk af te sluiten met een enorme reeks cijfers, die voor 'ieder wat wils' zeker een gevoel van vertrouwen zouden hebben kunnen opwekken voor het komende jaar. Maar het blijft opletten in tijden waarin stabiliteit de meest grillige parameter is.
Het segment verpakkingen is veruit de grootste met een omzetbelang van bijna 54%, gevolgd door commercial print met ruim 16%, advertenties met bijna 16%, kranten en tijdschriften 10% en boeken met bijna 4%.
Vervolgens ging zij in op de gevolgen van corona met de bekende diepe dalen rond de zomer van 2020, gevolgd door de huidige stijgingen in prijzen voor pulp, papier, platen, inkten, overige consumables en logistiek.
De afname van totale printvolumes in aantallen A4'tjes over de periode vanaf 2016 tot en met de voorspelling voor 2026 laat weliswaar dalingen zien, maar niets wijst op een ernstige bedreiging van het medium print. Qua omzet over diezelfde periode zijn de meeste indicatoren zelfs wat gunstiger.
Klose ging verder nog in op de personele problematiek die ook onlangs tijdens het congres Print Your Future aan de orde kwam. 85% van de bedrijven zegt moeilijk aan nieuw personeel te kunnen komen, dat cijfer ligt 8% hoger dan de situatie in 2019. 56% van de bedrijven zegt daardoor minder goed in de markt te kunnen opereren.
Innovate or Die
Aan het einde, zo vlak voor receptie en het 'walking dinner' zou je hebben verwacht dat het programma 'licht relativerend' zou worden afgesloten. Zelfs de functie van Jan Kriekels, die CEO is van een radiatorenfabriek, zou hebben kunnen wijzen op een grap. Toen Kriekels in zijn opmerkelijke vrijetijdsoutfit op het toneel verscheen, zal ook menigeen hebben gedacht 'nu gaan we lachen'. Maar binnen een paar minuten werd al duidelijk dat dit laatste uurtje volgepropt zou worden met doorgaans zware kost. Onder de titel: 'Innovate or Die' kwam de keiharde werkelijkheid naar boven wat wij als mensen met de natuur doen en wat we er aan zouden kunnen doen.
VIGC heeft met het totale programma, maar zeker met deze afsluitende keynote, flink ingespeeld op de actualiteit uit Glasgow. Kriekels toonde daarbij onder andere onderstaand filmpje: 'Nature is Speaking'. Slechts een half uurtje later dan gepland konden de deelnemers onder het genot van een drankje en hapje gaan netwerken en aansluitend genieten van het 'walking dinner'.
Kopbeeld: afsluitende receptie en 'walking dinner' werden met live muziek omlijst.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.