EVENEMENT - Terwijl tijdens de Vakdag Print & Sign en FESPA '21 weer volop handen werden geschud, was de voorzichtigheid bij 'Het Congres' van VIGC goed merkbaar. Elkaar een 'vuistje geven', een 'tikje' met de elleboog waren eerder regel dan uitzondering. Deel 1 van 'Het Verslag'.
• Leestijd ca. 5 minuten, morgen deel 2 van 'Het Verslag'
Het programma met als titel: 'Fast Forward in Print' zorgde er volop voor dat de zorgen rondom corona in de congreszaal even werden vergeten. De bezoekers konden ervan uitgaan dat iedereen zijn QR- code had laten zien. Dat bood in ieder geval een 'gevoel' van veiligheid.
Door de actuele corona-ontwikkelingen, kroop 'Het Congres' succesvol door het oog van de 'coronanaald'. Met een gevarieerd programma kunnen de 170 deelnemers terugkijken op een succesvolle editie.
Presentatrice Francesca Vanthielen trapte het programma af met het benoemen van de thema's van de middag: digitalisering/automatisering, duurzaamheid en personeelsbeleid. Vervolgens nam VIGC- directeur Jos Steutelings even het woord, waarin hij de voorbije periode surrealistisch noemde. Een periode die om gepast en snel handelen vroeg, hetgeen door velen ook is gedaan. Hij sprak dan ook van een 'half vol' glas bij de aftrap van deze 2021 editie.
Steutelings: "Willen ondernemen, veerkracht, het nieuwe normaal en samenwerking staan centraal."
Niet het voorspellen van de toekomst maar het voorstellen van de toekomst
Dat zei Herman Konings, trendanalist en veranderingspsycholoog bij het begin van zijn keynote, die de deelnemers in 'hogere sferen' bracht. Dat gevoel werd nog eens versterkt door onderstaand filmpje. Konings zei dat we slechts een globale interpretatie van de toekomst kunnen maken op basis van hetgeen wetenschappers vermoeden.
Wel benadrukte hij - en dat is binnen het thema personeelsbeleid een belangrijk actueel aandachtspunt - dat de huidige generatie veel meer bezig is met eigen identiteit, authenticiteit en openheid. Ze durven zich ook in gesprekken met potentiële werkgevers veel meer te uiten. Het is niet meer vanzelfsprekend dat de generaties Z en Y zich zomaar conformeren aan hetgeen een werkgever wil. Z, Y en X vormen samen wel de nieuwe generatie werkgevers, die nog grotendeels 'figitaal' (fysiek en digitaal) zijn ingesteld. Van de Generatie A blijkt na uitgebreid onderzoek slechts 10% moeite te hebben met print. Dat biedt hoop voor de toekomst.
Konings: "Commerciële mensen snakken naar het oude vertrouwde, techneuten zoeken naar het nieuwe normaal. Er komt geen post-coronaperiode, zoals we die kenden."
Konings deed een stapje binnen de branche met twee uitspraken over zowel de kwaliteit als de snelheid van lezen vanaf een scherm ten opzichte van papier. Ook was het een opmerkelijk 'tussendoor feitje', dat het vertrouwen in technologiebedrijven fors is afgenomen de afgelopen jaren.
Hij gaf daarbij aan dat juist jonge generaties wel print kopen. Het succes van 'Amazon Books' met fysieke winkels blijkt dat aan te tonen. Zij kopen zelfs gele markeerstiften voor het accentueren van teksten op papier. "Het belang van papier moeten we dus zelfs bij die generaties niet onderschatten."
Thijs Claes: "Mijn vader herkent het bedrijf niet meer."
Thijs Claes 'corrigeerde' de titel: 'It's not my job to motivate people' met de toevoeging: 'But I see it as my job to prevent obstacles to demotivate people'. Claes had helemaal niet de intentie het bedrijf Daddy Kate van zijn vader in te stappen. Zijn twee zusters werkten bij het bedrijf en hij had er weinig affiniteit mee als filosoof, die graag les wilde gaan geven. Na de bankencrisis is hij toch ingestapt, het bedrijf had toen zo'n 35 man in dienst. Nu zijn dat er 100 met € 27 miljoen omzet in België. In Frankrijk werken 50 mensen met zo'n € 7 miljoen omzet.
Thijs Claes 'rekende al snel af' met de oude bedrijfscultuur van zijn vader, waarbij hij alles bepaalde omdat 'dat nu eenmaal zo was'. Thijs Claes legt de verantwoordelijkheden bij teams neer als ze daar affiniteit mee hebben: "Als voorbeeld noem ik het aannemen van nieuwe mensen, dat wordt bij ons door teams gedaan. Maar sommigen zien dat niet zitten, dan hoeft dat ook niet." Binnen het bedrijf is ook een open dialoog over de spanwijdte van lonen. Zo weet iedereen dat het salarisverschil tussen de laagst- en hoogstbetaalde drukker 20% is. Dat schept volgens hem duidelijkheid, ook over het toekomstperspectief.
"Mijn vader was heel sceptisch omtrent al hetgeen ik op dat vlak deed. Hij is het bedrijf ontgroeid. Hij komt nog wel eens langs, maar ziet 'zijn' bedrijf niet meer en dat in alle opzichten."
Francesca Vanthielen vroeg waar Daddy Kate over 5 jaar zou kunnen staan. Claes, een beetje voorzichtig: "Momenteel zien we dat de markt in applicaties verder diversificeert, daar spelen we natuurlijk op in, maar dat betekent niet dat we daardoor 'gewoon' willen doorgroeien om het groeien. Misschien dat we ooit een besluit nemen om bepaalde onderdelen zelfstandiger te laten groeien en dus niet vanuit één onderneming."
Sappi's Sarah Price met één aansprekende slide
Sustainability manager Sarah Price van Sappi Europe had misschien beter kunnen kiezen voor een aantal klantcases waarin juist zij Sappi's benadering van duurzaamheid zouden hebben kunnen omarmen. Ze koos een beetje teveel de eigen waarden binnen Sappi zelf, waardoor haar bijdrage toch deels werd ervaren als een goed bedoelde 'commercial'. Wel verschafte ze een paar concrete gegevens over recycling, de aanwas van bosgebieden en het gebruik van houtafvalproducten (zoals snippers en zaagsel uit zaag- en schaafmachines t.b.v. andere houtproducten) voor pulp.
De duurzame drukkerij van de toekomst
Met twee papierfabrikanten Antalis en Arctic Paper, printerfabrikant Canon en de Belgische drukkerij ZwartOpWit begon Francesca Vanthielen met de vraag welke acties zij als bedrijven al hebben genomen op het gebied van duurzaamheid. Natuurlijk hebben toeleveranciers andere taken binnen duurzaamheid dan een printproducent. Giovanni Van der Veken zei: "Wij zijn als sinds 2015 CO₂ neutraal. In elke werknemer zit duurzaamheid in het DNA, maar ook in de organisatie als geheel, dus aankoop van apparatuur en consumables zijn volledig gericht op CO₂ neutraliteit " Een flinke claim die bij de toehoorders zeker de nodige vragen zal hebben opgewekt. Frank Huigen zei dat het beleid van Canon op twee assen is gestoeld. "Enerzijds zorgen wij voor printerproducten en consumables die zo duurzaam mogelijk kunnen worden verwerkt in zowel consumentenmarkten als in professionele omgevingen. Anderzijds sturen wij ook op het gedrag van onze klanten aan, om zo goed mogelijk om te gaan met recyclingsprogramma's die wij aanbieden."
Canon laat hun producten periodiek extern controleren/certificeren door ecovadis. Antalis biedt diverse tools (ecocalculator) aan om hun producten in duurzaamheidscategorieën in te kunnen delen. Artic Paper zet in op Cradle to Cradle om in 2030 volledig CO₂ neutraal te kunnen opereren.
Van der Veken: "Oppassen dat duurzaamheid geen windowdressing wordt."
Gelukkig werd in dit blok het imago rondom papier genoemd. De algemene opinie bestaat toch vooral uit een vervuilende industrie, kappen van bossen en inmiddels achterhaald door digitale alternatieven. Giovanni Van der Veken zei dat die 'imagodialoog' voortdurend gevoerd moet worden, juist nu. "Duurzaamheid brengt echter wel een kostenplaatje met zich mee, en op de één of andere manier moeten die kosten doorberekend worden."
kopfoto: Jubilarisleden werden beloond voor hun trouwe lidmaatschap van het VIGC.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.