DIT WAS HET JAAR - In de resterende dagen van de week blikken we terug naar wederom een bijzonder jaar. Een jaar waarin iedereen gevraagd werd zich aan te passen, zowel zakelijk als persoonlijk. Dit vond u belangrijk in 2021.
Deel 2.
• Deel 2: de 'abonnee' artikelen, leestijd ca. 4 minuten
In deel 2 maakt de redactie een overzicht van de reeksen artikelen die u als lezer gebundeld belangrijk vond. Series worden bijzonder gewaardeerd. Door het jaar heen hebben we een aantal vaste series op het gebied van onder andere: technologie, branche, bedrijven, mensen en financiën. Acht series bepaalden dit jaar een flink deel van uw interesses. In willekeurige volgorde weergegeven.
Innovaties in inkjet bepaalden 'technologisch beeld 2021'
Van onze redacteur Jan Vroegop bent u diepgaande technische artikelen gewend. De lezerskring die daarmee wordt bediend is 'beperkt' tot een flinke groep specialisten die binnen bedrijven betrokken zijn bij de aanschaf van productieapparatuur. Dat de belangstelling voor inkjet daarbij zeer groot was, is niet zo verwonderlijk. In de afgelopen twee jaar heeft inkjet een enorme ontwikkeling door-gemaakt, zowel in technologie, als in marktinvloed. Dat laatste is vooral terug te vinden in de plaatsingen van inkjet naast offset, of in bepaalde gevallen zelf een volledige vervanging van offset. De verwachting is, dat inkjet in 2022 fors aan invloed zal winnen.
De technische artikelen over inkjet betreffen: inkjetkoppen, jetinkten en de invloed van koppen en inkten binnen talloze substraten.
Het draait uiteindelijk allemaal om mensen
Series doen het altijd goed binnen printmedianieuws. Vooral series over mensen en bedrijven, veelal geschreven door Hans Baljet, trokken flink wat aandacht. Uit één van de talloze artikelen viel het verhaal van Paul Holland op, welke door Hans Baljet in de afgelopen zomer werd opgetekend.
Paul Holland is oprichter/directeur van Questocart - conceptual packaging in Nijkerk. Hij gaf een 'inkijkje' in de situatie die hij meemaakte sinds het coronajaar 2020.
Een tweede artikel door Hans over een aansprekend 'ondernemersverhaal' kwam van Boy Opmeer en Iwan In den Bosch. Daarbij maakt Opmeer papier pixels projecten deel uit van de samen met
De Bink in Leiden opgezette strategische alliantie (OBT).
In het afgelopen jaar was het aantal bedrijfsbezoeken deels beperkt door de coronamaatregelen.
High-end printerfabrikanten 2021
In oktober startte de redactie voor de zevende keer met de serie: 'High-end printerfabrikanten'.
In een iets andere opzet dan voorheen besteedt de redactie de nodige aandacht aan de belangrijkste ontwikkelingen bij: Canon, Epson, Fujifilm, Heidelberg, HP Indigo, Kodak, Konica Minolta, Landa, Ricoh, Screen, Xeikon en Xerox. De laatste vier artikelen verschijnen vanaf volgende week en daarna trekken we de conclusies over 2021 met een knipoog richting het komende jaar.
De serie 'High-end printerfabrikanten' sloot prima aan op de reeks artikelen over inkjetinnovaties.
Branche, buitenland en financieel
Verreweg de meeste artikelen over de branche werden door u als lezer frequent gelezen.
De meeste artikelen waren weliswaar open artikelen, zoals: verslagen over evenementen, nieuws van brancheorganisaties en ook nieuws, analyses en achtergronden over bijvoorbeeld cao-onderhandelingen 'deden het goed'.
In de categorie 'buitenland' waren het natuurlijk de artikelen in de afgelopen periode over de overname van Amerika's grootste drukkerijgroep RR Donnelley. Een bijna onwerkelijk spel tussen twee belanghebbende investeerders die 'elkaar de tent uitvochten' om het bedrijf over te nemen.
Of het een bewijs is dat het kopen van een drukkerij anno 2021 kennelijk toch aantrekkelijk is, zullen we in de komende jaren gaan zien. Doorgaans saneren investeerders flink om het bedrijf vervolgens in delen met flinke winsten door te verkopen.
Recent trok het artikel over groepsvormingen in de etiketten- en verpakkingen segmenten flink wat aandacht. Met inmiddels vier groeiende groepen vanuit de Benelux en expansie in geheel Europa, is het duidelijk dat groepsvorming op basis van applicaties in de keten nog aantal een aantrekkelijke manier is om te groeien.
In met name het laatste kwartaal werd de branche geconfronteerd met talloze prijsverhogingen voor inkten, toners, papier en andere substraten, maar ook hogere kosten voor energie en logistiek.
2021 kenmerkte zich door flink wat herstel in cijfers bij de bekende toeleveranciers, echter alle 'double digit' groeicijfers toonden een vertekend beeld ten gevolge van corona.
Productie innovatie: robots meer zichtbaar in de branche
Robots bestaan al langer binnen de branche, maar in 2021 werd duidelijk dat de inzet van met name cobots (collaboratieve robots) doorzet in met name after-press, inpakken van producties en logistiek. Op die plekken wordt menselijk handelen verlicht door de inzet van robots, die onder invloed van mensen meehelpen in diverse onderdelen van het totale proces.
Evenementen die er niet waren
Als een evenement al doorging, was dat net op de valreep tussen diverse coronamaatregelen in binnen- en buitenland. Op onze zusterwebsite blokboek.com verschenen de talloze mutaties, met soms maanden uitstel of zelfs annuleringen van een jaareditie met zicht op het komende jaar 2022. Nog steeds weten we niet hoe 2022 eruit zal gaan zien. Drupa was natuurlijk het 'dieptepunt' in het internationale speelveld, met talloze speculaties, omdat de organisatie zo weinig van zich liet horen. In het voorjaar van 2021 de 'virtual drupa', waarbij de organisatie het vooral allemaal leuk wilde laten overkomen.
Talloze toeleveranciers ontwikkelden digitale formats en keerden drupa de rug toe. De fysieke beurs, zoals we die kenden, wordt onder invloed van corona flink in twijfel getrokken. Er zal vooral ruimte overblijven voor kleinere lokale evenementen.
Uiteindelijk werd de verstandige keuze gemaakt de fysieke editie te verplaatsen naar 2024; in de tussentijd deed de organisatie gebrekkige pogingen om 'iets digitaals' te doen.
De opkomst van de JA/JA-sticker is niet te stuiten
Al heel wat jaartjes komt 'JAJA' voorbij in verschillende artikelen met visies, meningen, analyses en zeer uiteenlopen alternatieven, die vanuit zowel printproducten als uit digitale producten bestaan. Het zijn vooral de uitgevers en producenten van de titel: 'City', die er met de buit vandoor gaan.
Op slimme wijze spelen zij met een redactionele formule in op het verbod op folders. De formule voorziet in voldoende redactionele inhoud, aangevuld met reclameboodschappen van doorgaans grotere retailers.
Het KVGO deed samen met een aantal andere organisaties dappere pogingen de oprukkende JA/JA- sticker tegen te houden in het belang van de branche. Inmiddels links en rechts ingehaald door niet zozeer juridische juistheden en/of corrigerend optreden, maar gewoon door marktwerking.
De JA/JA-sticker gaat niet meer over feitelijke juistheden, maar om emotie binnen een belangrijk onderwerp als duurzaamheid. Papier is onbedoeld het slachtoffer geworden, door gebrek aan marketing van het geplaagde medium.
Duurzaamheid en 'papier marketing'
Drie opvallende artikelen onder de categorie 'milieu'. Two Sides is de bekende Britse organisatie die zich sinds 2008 inzet om de gehele papierketen zo duurzaam mogelijk te ontwikkelen en te promoten. In augustus van dit jaar uitten zij kritiek op een artikel in Popular Science, waarin gesteld werd dat papiergebruik niet duurzaam zou zijn.
Het draait naast de feiten ook om marketing van papier en print. Dat ligt ten opzichte van digitaal gevoelig, digitaal heeft vanwege de onzichtbaarheid een schoon imago, papier werd veelal verbonden met vervuiling, boomkap en overbodigheid.
De recente kritiek op datacenters verandert echter wel wat aan het 'schone' imago van digitaal, maar daar is het laatste woord nog niet over gezegd.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.