BRANCHE - Het Zaanse online nieuwsplatform De Orkaan meldt dat de gemeente Zaanstad de JA/JA-sticker per 1 januari aanstaande gaat invoeren. Terwijl KVGO nog steeds strijdbaar is, zegt directeur Wouter Haan van Reclameland voor de invoering van de JA/JA-sticker te zijn.
• Leestijd ca. 2 minuten
Haan zegt in een opinieartikel in Trouw geen enkel probleem te hebben met de JA/JA-sticker. Inmiddels hebben twaalf gemeentes en vier grotere steden de JA/JA-stickers ingevoerd. Milieu Centraal stelt dat de invoering tot nu toe zo'n
27 miljoen kilo drukwerk heeft gescheeld. De redactie heeft de onderbouwing van dat getal niet kunnen achterhalen.
Duur en niet duurzaam
Natuurlijk heeft Haan gelijk als hij zegt dat folders duur zijn en zeker niet duurzaam, wanneer ze ongelezen de papierbak ingaan of als kattenbakvulling worden gebruikt. Hij onderbouwt zijn argumenten met het bewezen nut van digitale personalisering van tal van media-uitingen die gericht bij de consument terechtkomen op basis van profielen. Zo komt reclame binnen via socialmediakanalen, via e-mail en push notificaties op basis van eerder koop-gedrag. Volgens hem kan dat ook in print. Haan in het artikel: "Laat dit meteen het begin zijn van een nieuwe fase in de rijke drukkersgeschiedenis. Het is niet voor het eerst dat de drukkerij zich moet aanpassen. Reclame in de bioscoop, op tv, in nieuwsapps: jouw verhaal en boodschap zijn niet meer enkel terug te vinden in folders. Ondertussen weten consumenten en bedrijven ons al jaren te vinden voor hun kalenders, naamkaartjes, speciaal maatwerk en honderden andere artikelen. Geproduceerd in een steeds milieuvriendelijker drukkerij, met oog voor maatschappij en omgeving. Veranderen hoort bij ons vak."
Personaliseren met print
Er zijn in Europa al tal van voorbeelden waarbij consumenten zelf kunnen aangeven welke interesses zij hebben, en daarmee de hoeveelheid gedrukte folders kunnen beperken, en dus als geadresseerd maatwerk kunnen ontvangen. Om dat landelijk te kunnen doen moet de gehele keten met elkaar samenwerken. De input van de consument is het startpunt voor het succes van een dergelijke aanpak. Nu nog leven een aantal digitale varianten naast elkaar en verspreiders van papieren folders hebben nog geen gezamenlijke uniforme aanpak.
Grote retailers hebben nog steeds een groot vertrouwen in gedrukte media voor het thema acties. Albert Heijn liet bij Mohn druck maar liefst 1,9 miljoen exemplaren drukken van de kersteditie van Allerhande. Deze gaan echter niet door de brievenbus, maar worden ter plekke van de filialen gretig door de consument meegenomen. Daarnaast werden er maar liefst 5,3 miljoen exemplaren gedrukt van de 'We love Kerst' folder en 2,5 miljoen wijngidsen. De wekelijkse Bonus-folder gaat wel mee in de reguliere brievenbusreclame.
City naar Zaanstad?
Of het City initiatief in navolging van enkele andere grote gemeentes of steden ook ingevoerd zal worden in Zaanstad, is nog maar de vraag. In het voorjaar werd bekendgemaakt dat City inmiddels een totale productie-oplage heeft van 700.000 exemplaren in diverse varianten. De redactie van CITY is in handen van Trusted Media Publishers uit Amsterdam. De landelijke distributeur SPOTTA is verantwoordelijk voor de advertentieverkoop en de bezorging van City. City wordt gedrukt bij Koninklijke Em. de Jong in Baarle-Nassau.
Zaanstad gaat voor 'digitaal'
Tegelijk met de invoering van de JA/JA-sticker probeert de gemeente de bevolking te overtuigen te kiezen voor een volledige digitale consumptie van reclamefolders.
Traag
De invoering van de JA/JA-sticker werd in Zaanstad diverse keren uitgesteld. Al in 2017 werd de motie tot invoering door de gemeenteraad aangenomen. Op 1 januari is het dus eindelijk zover. Compleet met een sanctiesysteem voor overtredingen. Insteken van reclamefolders in
huis-aan-huisbladen is ook niet toegestaan.
Bronnen: Trouw, De Orkaan
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.